تحقیق اندیشه‌ های سیاسی الماوردی

تحقیق اندیشه‌ های سیاسی الماوردی تحقیق اندیشه‌ های سیاسی الماوردی

دسته : تاریخ

فرمت فایل : word

حجم فایل : 16 KB

تعداد صفحات : 14

بازدیدها : 464

برچسبها : تحقیق الماوردی اندیشه‌ سیاسی

مبلغ : 2000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله تحقیقاتی بررسی اندیشه‌ های سیاسی الماوردی

دانلود تحقیق و مقاله بررسی اندیشه های سیاسی الماوردی، این مقاله با فرمت Word بوده و قابل ویرایش است و همچنین آماده پرینت می باشد

مقدمه:

اندیشه های سیاسی به طور کلی قدمت تاریخی چند هزار ساله دارد و اساسا منشأ اندیشه های سیاسی از شرق ناشی می شود، مانند یونان باستان و پس از آن در بین النهرین که به مصر باستان برمی گردد. در هند و همچنین روم با اندیشمندان مختلفی برخورد می کنیم.

مقدمتا باید به این نکته اشاره شود که بحث اندیشه های سیاسی را نباید با فلسفه اشتباه گرفته، که این دو مقوله جدا از هم می باشند، و اندیشمندان اسلامی را جزء متکلمین نامید. البته علم کدام و علم فلسفه و تفاوت های آنها، بحث گسترده ای است که در این تحقیق نمی گنجد.

حال این سؤال مطرح می شود که در اسلام نقطه ی آغاز و شکل گیری اندیشه های سیاسی کجاست؟ و از چه تاریخی شروع می شود؟

در جواب این سؤال باید گفت که اکثر مورخین بر این عقیده هستند که واقعه سقیفه بنی ساعده را باید نقطه آغاز اندیشه های سیاسی در اسلام بدانیم. سقیفه بنی ساعده همانجایی که بعد از رحلت پیامبر (ص) ابوبکر به عنوان خلیفه اول از انصار و مهاجرین بیعت گرفت. از این جهت سقیفه از آغاز رواج اندیشه های سیاسی در اسلام عنوان می کند، که سقیفه آغاز مناقشه و آغاز اختلاف ایدئولوژی در اسلام است.

در زمان امویان به علت جو حاکم بر حکومت و همچنین سیاست تبعیض آمیزی که خلفای اموی در پیش گرفته بودند، بیشتر توجه خلفا به امر فتوحات بوده و توسعه جغرافیایی دنیای اسلام بیشتر مدنظر بوده تا توسعه ایدئولوژی، که این امر باعث شد اندیشه های مطرح شده به صورت شفاهی باشد و در آن زمان به ندرت با اندیشه های سیاسی مکتوب و نوشتاری مواج باشیم.

فهرست مطالب مقاله

۱- مقدمه

۲- اندیشه های سیاسی اسلام

۳- زندگینامه الماوردی

۴- تألیفات الماوردی

۵- باب اول: امامت

۶- باب دوم: ولایت

۷- باب سوم: امارت

۸- نتیجه

۹- فهرست منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید