پروژه پایانی بررسی هویت و عزت نفس

پروژه پایانی بررسی هویت و عزت نفس پروژه پایانی بررسی هویت و عزت نفس

دسته : روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 46 KB

تعداد صفحات : 72

بازدیدها : 389

برچسبها : هویت فردی هویت و عزت نفس

مبلغ : 10000 تومان

خرید این فایل

دانلود پروژه و تحقیق بررسی هویت و عزت نفس ، هویت فردی در 72 صفحه ورد قابل ویرایش آماده ارائه با فرمت doc

فهرست مطالب

فصل اول :کلیات

1-1- مقدمه

1-2-موضوع تحقیق

1-3-اهداف تحقیق

1-4-اهمیت موضوع

1-5-دلایل انتخاب موضوع

1-6-سوالات تحقیق

1-7-تعاریف عملیاتی واژه ها

فصل دوم :

موضع گیری های نظری و یافته های پژوهشی درخصوص موضوع

2-1-موضع گیری های نظری درخصوص هویت وعزت نفس

2-1-1-تعریف هویت وعزت نفس

2-1-2-شکل گیری هویت

2-1-3-نظریه های هویت

2-1-4-نظریه های عزت نفس

2-2-یافته های پژوهشی درخصوص موضوع

-نتیجه گیری

فصل سوم :روش پژوهش

3-1- روش تحقیق

3-2- جامعه و نمونه آماری

3-3- روش جمع آوری اطلاعات

3-4- ابزار اندازه گیری هویت

3-4- ابزاراندازه گیری عزت نفس

3-5- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

فصل چهارم :تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش

1-4- بررسی جمعیت شناختی

2-4-بررسی توصیفی و استنباطی فرضیه ها

فصل پنجم :بحث و نتیجه گیری

5-1- بحث و نتیجه گیری

5-2- نتیجه گیری نهایی

- محدودیتها

-پیشنهادات

-منابع

-ضمائم

****************

اهداف تحقیق

به طور کلی این پژوهش اهداف زیر را دنبال می کند.

1-مطالعه رابطه ، عزت نفس با پایگاه هویت دستیابی در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی و سوم متوسطه

2-مطالعه رابطه عزت نفس با پایگاه هویت پراکندگی در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی و سوم متوسطه

3-مطالعه رابطه عزت نفس با پایگاه هویت ممانعت در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی و سوم متوسطه

4-مطالعه رابطه عزت نفس باپایگاه هویت تعلیق دردانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی و سوم متوسطه

5-بررسی عزت نفس و رابطه آن با رشته تحصیلی

اهمیت چنین پژوهشی در برنامه ریزی ها و شناخت معضلات نوجوانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است . زیرا به اهداف نوجوانان سمت و سویی مشخص خواهد داد و اگر نوجوانان عزت نفس پایینی داشته باشندمی توان با استفاده از روش های موثرعزت نفس آنان را تقویت کرده و بالا برد.

در صورتی که جامعه ای برای حل مسایل خود اعم از اجتماعی و فرهنگی ، اقتصادی ، تربیتی و … از پژوهش و تحقیق استفاده کند در ارایه راه حل ها می تواند نتیجه گیری صحیح تری داشته باشد و در نهایت کشور را در جهت سازندگی و پیشرفت سوق دهد.

گلاسر و کریسنی در مورد روابط عزت نفس و هویت می نویسند،

چگونگی برداشت و نظرات دیگران نسبت به مادر روشن کردن هویت نقش عمده ای برعهده دارد آنچه که دیگران درباره ما منعکس می کنند تا حد زیادی تصویر با معنایی از هویت ماست . ارزشیابی های ما از خودمان در ارتباط با شرایط زندگی ، اوضاع اجتماعی و اقتصادی نیز، مبین هویت ماست و همچنین تصورات ما درباره وضع جسمانی و شیوه لباس پوشیدن نوع هویت ما را در مقایسه با دیگران نشان می دهد .

موضع گیری نظری درخصوص هویت وعزت نفس

تعریف هویت وعزت نفس

مفهوم هریک با کلمات دقیق قابل تعریف نیست و تا حدی مبهم می باشد شامل تداوم و ثباتی است که مشخص کننده افراد است. علی رقم تمام تغییرات و نقشهایی که در هر مرحله از زندگی فرد پیش می اید فرد در جریان رشد مراحلی را پشت سرمی گذارد که جدا از هم نیستند در هر مرحله هویتی هست و بین هویتهای مراحل مختلف ارتباط وجود دارد اما این هویتها همیشه از نوع ازمایشی بوده اند زیرا که هر یک در مرحله شدن بودند ولی حالا زمان بودن رسیده است.

مفهوم هویت که اریکسون در دوره نوجوانی مطرح می کند دو چهره دارد.1-از یک سو احساساتی رجوع می کند که یک فرد در مقابل خویش دارد یعنی خودسنجی .

2-بر روابط بین هویت شخص و توصیف هایی که دیگران ازاوبه عمل می آورند تکیه می کند این توصیه ها مربوط به رفتارهایی هستندکه جامعه آنها را برای یک رفتار مناسب اساسی می داند و در اطراف مجموعه هایی که نقشهای اجتماعی نامیده می شوند سازمان یافته اند به عنوان مثال مرد یا زن بودن به معنای ایفا کردن یکی از نقشهاست نقشها بین خود اجتماع ارتباط برقراری سازد و دارای دوکوششند. یکی اینکه شخص مرابه قوانین اجتماعی مربوط می سازد و دیگر اینکه وی را به عنوان فرد شخص می کند.

هویت از دید اریکسون مبنای اجتماعی و شخصی دارد زیرا بر مبنای فعالیتها ، کنشها و تمایلات می باشد و بر درلغت نامه روان شناسی خود هویت را به طور مجزا برای چند حوزه تعریف کرده است روان شناسی شخصیت نظریه پیاژه وعلم منطق تعریف حاصل مربوط به مطالعه شخصیت که در هویت به عنوان عنصراساسی شخص ، خود مستمر و پنداره درونی و ذهنی که شخص ازخودش به عنوان یک فرد دارد تعریف شده است

...

نظریه های هویت

نظریات مربوط به هویت به طورعام ، ریشه درحوضه روان تحلیل گری و ریشه درمحدوده ای ازروان تحلیل گری نوین که بنام (( روان شناسی من )) معروف شده ایت دارند، به طور دقیق ترنظریه پردازان هویت رامی توان مربوط به گروه گسترده ای از نظریه پردازان روان شناسی من دانست که وجه اشتراکشان تاکید برچگونگی تاثیر جنبه هایی ازمحیط اجتماعی و فرهنگی بر من و بر رشد وعملکرد آن است چهره برجسته این گروه اریکسون است .

سالیوان برن ادلروهورنای ، دیگرچهره های معروف این گروهند سایر روان شناسان من گرایش داشتند که مانند فروید به فرایندهای درونی توجه کنند به طوریکه آنها بیشتر به ماهیت عملکردهای من توجه داشتند تا به تعادل بین من وجهان خارج.

گرچه آنها بیش از فروید به نیروهای خارجی توجه داشتند اما کانون نظریاتشان متمرکز بر موضوعاتی بود که درون روانی بشمارمی آید.

در اینجا خلاصه ای ازنظریات بلوز، کگان ، لووینگر اریکسون و گلاسرکه نظریاتشان با رشد هویت مرتبط است ، ارائه خواهد شد.

نظریه بلوز

اتحاد بلوزبا نظریه روان پویایی سنتی قوی تراز اریکسون است تبیینی که او در مورد فرایند ثانویه فردیت نوجوان بدست داد با اتکا به نظریات ماهلر بود که فرایندهای جدایی و تفرد نوزاد را تشریح کرده بود و بلوز نوجوانی را به عنوان تجربه ثانویه فردیت در نظرگرفت در اولین سالهای زندگی بدلیل اینکه کودک توانایی پیدا می کند که تصویری ازفرد مراقبت کننده اولیه اش رادرون فکنی کند و با ان یکپارچه شود دستیابی موفقیت تمیز به خودمختاری مسکوت می ماتند- این سازمان دهی درونروانی رشد بیشتر را در طول نوجوانی نیز به عقب می اندازد.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید