پایان نامه تفاوت جرات ورزی و هوش هیجانی افراد معتاد و عادی

پایان نامه تفاوت جرات ورزی و هوش هیجانی افراد معتاد و عادی پایان نامه تفاوت جرات ورزی و هوش هیجانی افراد معتاد و عادی

دسته : روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 114 KB

تعداد صفحات : 89

بازدیدها : 282

برچسبها : جرات ورزی هوش هیجانی

مبلغ : 8500 تومان

خرید این فایل

دانلود پروژه پایانی روانشناسی بررسی تفاوت جرات ورزی و هوش هیجانی در افراد معتاد و عادی شهرستان اردبیل

معرفی و بخشهایی از متن پروژه دانلودی با موضوع پایان نامه کارشناسی روانشناسی بالینی بررسی تفاوت جرات ورزی و هوش هیجانی در افراد معتاد و عادی شهرستان اردبیل

مقدمه

اعتیاد پدیدهای است که از زمان های دور در جوامع بشری وجود داشته است و در حال حاضر نیز به موازات پیشرفت های علمی و افزایش غیر قابل تردید سطح شعور و اگاهی مردم همچنان در حال گسترش می باشد و هر ساله افراد زیادی را به دام خود می کشد. اعتیاد تنها جنبه فردی ندارد بلکه یک آسیب اجتماعی نیز محسوب می شود و علاوه بر تهدید سلامت جسم و روان افراد بر جنبه های اجتماعی و اقتصادی جامعه نیز اثرات زیان آور غیر قابل جبرانی وارد می سازد.

امروزه استعمال به مواد مخدر یکی از چالش های مهم سلامت عمومی است که همه جوامع با آن رو به رو هستند و یکی از معظلات عمده بهداشتی که گروه های جمعیت مختلفی را مورد تهدید قرار می دهد و بعد از بحران نابودی محیط زیست، بحران بمب اتمی و بحران فقر به عنوان چهارمین بحران جهان مطرح است. در واقع گستره مواد مخدر آن چنان است که پیر و جوان، مرد و زن، داغدار این شعله سوزانده شده اند. مصیبتی که زندگی میلیون ها انسان را ویران و سرمایه کلان ملی را صرف مبارزه و یا جبران صدمات ناشی از آن می نماید.

هوش هیجانی

هوش هیجانی یک اصطلاح گسترده است که شامل مهارتهای فردی و حالات درونی می باشد و به مجموعه مهارت درون فردی و برون فردی اطلاق می گردد. هوش هیجانی را می توان آگاهی از هیجانات و چگونگی تأثیر پذیری از هیجانات دیگران، بروز احساسات، مدیریت هیجانات، عواطف، همدلی و خودآگهی و چگونگی اداره ارتباطات بین فردی دانست.

به عبارت دیگر هوش هیجانی عبارت است از پردازش مناسب اطلاعات که بار هیجانی دارند و استفاده از آن برای هدایت فعالیتهای شناختی مانند حل مسئله و تمرکز انرژی بر روی رفتارها لازم است و هوش هیجانی می تواند پیش بینی کننده مهمی برای موفقیت در روابط شخصی، خانوادگی و محل کار باشد.

منظور از هوش هیجانی در این پژوهش نمره ای است که فرد در پرسشنامه هوش هیجانی شات کسب می نماید.

مفهوم هوش هیجانی

بطور کلی اغلب هوش هیجانی به توانایی تشخیص و تنظیم هیجانات در درون خود و دیگران می پردازد.

به نظر مایر و سالووی هوش هیجانی، به عنوان یک توانایی ناظر بر ظرفیت ادراک، ابراز، شناخت کاربر در کنترل هیجانها در خود و دیگران است. شواهد بسیاری ثابت می کند، افرادی که مهارت هیجانی دارند یعنی کسانی که به طرز اثر بخشی با آن برخورد می کنند، در هر حیطه ای از زندگی ممتازند، خواه در روابط عاطفی باشد یا در فهم قواعد ناگفته ای که در خط مشی سازمان به پیشرفت می انجامد. این افراد در زندگی خویش خرسند و کار آمدند و عادات فکری در اختیار دارند که موجب می گردد، آنها افرادی مولد و کار آمد باشند. هوش هیجانی نماینده توانایی تشخیص، ارزیابی و بیان هیجان به نحو صحیح و سازگارانه می باشد همچنین شامل توانایی درک هیجان و آگاهی از هیجانها، توانایی دستیابی به ایجاد احساسات تسهیل فعالیتهای شناختی با عمل سازگارانه و توانایی تنظیم هیجانها در شخص و دیگران می باشد.

به عبارت دیگر هوش هیجانی، عبارت از پردازش مناسب اطلاعاتی می باشد که بار هیجانی دارند و استفاده از آن برای هدایت فعالیتهای شناختی مانند حل مسئله و تمرکز انرژی بر روی رفتارهای لازم است و هوش هیجانی می تواند پیش بینی کننده مهمی برای موفقیت در روابط شخصی، خانوادگی و محل کار باشد.

جرات ورزی

لنج و جاکو بوسکی مهارت جرأت ورزی را اینگونه تعریف می کند: ابراز وجود یا جرأت ورزی شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات، اعتقادات خویش به نحو مناسب مستقیم و صادقانه است به نحوی که خود و دیگران را زیر پا نگذاریم.

تعاریف جرأت ورزی

در مورد ابراز وجود یا جرأت ورزی تعاریف زیادی مطرح شده است از دیدگاه های مختلف جرأت ورزی را تعریف کرده اند لنج جاکر بوسکی مهارت جرأت ورزی را اینگونه تعریف می کند ابراز وجود یا جرأت ورزی شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش به نحو مناسب مستقیم و صادقانه است به نحوی که خود و دیگران را زیر پا بگذاریم آلبرتی و امونز نیز جرأت ورزی را این طور تعریف می کند رفتاری که شخص را قادر می سازد به نفع خودش عمل کند بدون هر گونه اضطراب روی پاهای خود بایستد، احساسات واقعی خود را صادقانه ابراز کند و بدون بی توجهی به حقوق دیگران حق خود را بگیرد. در تعریف جرأت ورزی به چهار مؤلفه بیشتر توجه کرده است 1-رد تقاضاها 2-جلب محبت دیگران و مطرح کردن درخواست های خود 3-ابراز احساسات مثبت و منفی 4-شروع ادامه و خاتمه دادن گفتگوها این تعریف خیلی گسترده است و تقریبا تمامی جنبه های تعامل را در بر می گیرد.

تا سال 1990 در آمریکا اصطلاحات آموزشی ابراز وجود و آموزش مهارت های اجتماعی به یک معنا به کار برده می شد تا قبل از 1990 کسی نمی دانست که ابراز وجود یا جرأت ورزی را می توان یک قابلیت میان فردی مستقل تلقی کرد بررسی تعاریف مختلف جرأت ورزی نشان می دهد که در تعاریف

الف:به رعایت و احترام به حقوق دیگران تأکید می شود

ب:افراد بتوانند بین گرفتن حقوق خود پایمال کردن حقوق دیگران تفاوت قائل باشد.

به طور کلی جرأت ورزی متشکل از هفت دسته پاسخ است سه دسته از آنها پاسخ های منفی هستند: ابراز نامعمول تقاضای تغییر رفتار از دیگران و رد درخواست های نامعقول آنها چهار پاسخ دیگر مثبت هستند، قبول کاستیهای خود، رد و بدل کردن تعاریف، شروع و ادامه تعاملات و ابراز احساسات مثبت.

فهرست مطالب پایان نامه

فصل اول

مقدمه

بیان مسئله

اهداف پژوهش

اهداف جزئی

اهمیت و ضرورت تحقیق

فرضیه های تحقیق

تعاریف مفهومی و عملیاتی

فصل دوم

هوش هیجانی

جرات ورزی

هیجان چیست؟

هوش چیست ؟

چرا بعضی از آدم های با هوش کار احمقانه می کنند؟

تاریخچه هوش هیجانی

نقش هیجانها در هوش

مفهوم هوش هیجانی

مؤلفه های هوش هیجانی

جرأت ورزی

تعاریف جرأت ورزی

انواع رفتارهای قاطعانه یا جرأت مند

اجزاء رفتارهای قاطعانه یا جرأت مند

ویژگی های آشکار

ویژگی های ناآشکار

اجزاء رفتار و جرأت مندان

اجزاء رفتاری غیر کلامی

مهارت های فرایندیک

اجزاء رفتار نهان (نا آشکار)

آمادگی

گوش دادن انعکاسسی به پاسخ دفاعی

تمرکز بر راه حل

تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور

فصل سوم

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه و روش نمونه گیری

ابزار پژوهش

پرسش نامه هوش هیجانی

پرسشنامه یا آزمونجرات ورزی شرینگ (SHAT)

فصل چهارم

یافته های توصیفی

یافته های استنباطی

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

محدودیت پژوهشی

منابع و ضمائم

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید