پروپوزال تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکتها

پروپوزال تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکتها پروپوزال تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکتها

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 98 KB

تعداد صفحات : 28

بازدیدها : 613

برچسبها : پروپوزال هوش رقابتی مزیت رقابتی

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

دانلود پروپوزال پایان نامه بررسی میزان تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی استان اردبیل

عنوان تحقیق به فارسی: بررسی میزان تاثیر هوشمندی رقابتی بر مزیت رقابتی شرکتهای تولیدی شهرک صنعتی استان اردبیل

Effect of competitive intelligence for competitive advantage, manufacturing companies, industrial city of Ardebil province

بیان مسأله تحقیق:

بن گیلاد یکی از تئوری پردازان هوشمندی می نویسد: هوشمندی رقابتی، کل شناختی است که یک شرکت از محیطی که در آن رقابت می کند در اختیار دارد و حاصل تجزیه و تحلیل ذرات بی شمار از اطلاعاتی است که روزانه شرکت را بمباران می کند. در پرتوی این دانش است که تصویر کاملی از وضعیت فعلی و آینده صحنه رقابت پیشاروی مدیران نقش می بندد تا بتوانند بهتر تصمیم بگیرند.

براساس تعریف دانشکده مدیریت فرانسه، هوشمندی رقابتی عبارت است از هنر یافتن، جمع آوری، فرآوری و ذخیره سازی اطلاعات، به منظور دسترسی و استفاده پرسنل در تمام سطوح سازمان، تا ضمن شکل دادن به آینده سازمان، از موقعیت موجود نیز در قبال تهدیدات رقابتی حمایت کنند. برابر طبق نظر لئونارد فالد، هوشمندی رقابتی عبارت است از: سیگنالهای هشدار دهنده در مورد فرصتها و تهدیدها...

بر اساس نظر دو تن از محققان، هوشمندی رقابتی، هنر کنکاش، جمع آوری، پردازش، ذخیره سازی اطلاعات برای شکل بخشیدن به آینده به همراه مقابله با تهدیدهای رقبا است.

کاهانر بر این نکته تأکید می کند که باید بین اطلاعات و هوشمندی تفاوت قایل شد؛ اطلاعات متناظر با واقعیات است. اعداد، آمار، داده های طبقه بندی شده درباره مصادیق گوناگون، اطلاعاتی است که تحلیل شده . مدیران برای فرآیند تصمیم گیری به هوشمندی و نه اطلاعات، نیازمندند.

برخلاف مدیریت دانش که روی عوامل داخلی کار می کند هوشمندی رقابتی روی اتفاقات و رویدادهای خارجی هم متمرکز می شود. یکی از اهداف کلیدی در هوشمندی رقابتی، هشدار به موقع است که به تصمیم گیران اجازه می دهد، اهدافی را پیش گیرند که موجب حفظ مزیت رقابتی آنها شود.

ردگیری اهداف و اقدامات رقبا از طریق جستجو در منابع عمومی اطلاعات، منابع اینترنتی و رسانه ها، گفتگو با مشتری، تأمین کنندگان، شرکای تجاری، متخصصان و خبرگان صنعت صورت می پذیرد.

در جمع بندی تعاریف پیش گفته، هوشمندی رقابتی را بدین گونه می توان تقریر کرد: هوشمندی رقابتی فرآیند نمایش و شفاف سازی محیط رقابتی است. هوشمندی رقابتی هوشمندی هدفمند، به هنگام و راهبردی که بتواند به تصمیم گیری غیر ساخت یافته و راهبردی مدیران یاری رساند. در این فرآیند، برای جمع آوری اطلاعات از ابزارها و روش های قانونی و اخلاقی استفاده می شود. پایش و پیمایش محیط رقابتی با هدف اخذ تصمیمات راهبردی انجام می شود هوشمندی رقابتی مدیران ارشد سازمانها را قادر می سازد که تصمیمات خود را بر اساس آگاهی از اطلاعات تحلیل شده و به موقع هوشمندی اتخاذ کنند. تصمیم گیری راهبردی هوشمندانه، افزایش رقابت پذیری شرکت را در پی دارد. هوشمندی رقابتی بخش جدایی ناپذیر از پدیده رو به ظهور اقتصاد دانایی محور است...

تعریف واژه ها و اصطلاحات

هوشمندی رقابتی

هوشمندی رقابتی سعی دارد به نوعی فعالیتهای مستقیم و غیر مستقیمی را ردگیری کند که رقبای بنگاه در زمینه های گوناگون انجام می دهند. فعالیتهای عمومی بنگاه رقیب،توسعه کسب و کار، استراتژی و تاکتیک های موجود در بخشهای مختلف یا فعالیتهای جدید (که گاها برای گمراهی سایرین طراحی می شوند)، نفوذ در بازار، ثبت اختراعات، فعالیتهای تحقیقاتی و امثال آن از جمله مواردی هستند که هوشمندی رقابتی سعی در ردگیری آنان دارد.

هوشمندی رقابتی به مثابه راداری است که فرصتهای جدید را کشف کرده یا به دفع بلایا کمک می کند؛ بدین سان بنگاه را قادر می سازد محیط خود را مشاهده کند. مهم است که بدانیم رهبران دنیای کسب و کار از کنار داده ها و اطلاعات حیاتی مهمی که ممکن است در وهله نخست مهم به نظر نرسند، به سادگی عبور نمی کنند.

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی عبارت از میزان فزونی جذابیت پیشنهادهای شرکت در مقایسه با رقبا از نظر مشتریان است

مزیت رقابتی تمایز در ویژگی ها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند

توجه به تعاریف فوق و سایر تعاریف ارائه شده در مورد مزیت رقابتی گویای این است که ارتباط مستقیم ارزشهای مورد نظر مشتری، ارزشهای عرضه شده شرکت و ارزشهای عرضه شده توسط رقبای شرکت الزامات و ابعاد مزیت رقابتی را تعیین می کند. چنانچه از دیدگاه مشتری مقایسه ارزشهای عرضه شده شرکت با ارزشهای عرضه شده رقبا بیشتر به ارزشهای مورد نظر و انتظامات او سازگارتر و نزدیکتر باشد می توان گفت که آن شرکت در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیت رقابتی است به نحوی که این مزیت باعث می شود که شرکت در عرصه بازار نسبت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر قلب وی برتری داشته باشد.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید