پایان نامه بررسی حسابداری دولتی

پایان نامه بررسی حسابداری دولتی پایان نامه بررسی حسابداری دولتی

دسته : حسابداری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 1401 KB

تعداد صفحات : 92

بازدیدها : 341

برچسبها : دانلود پایان نامه پژوهش پروژه

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

پایان نامه بررسی حسابداری دولتی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

پایان نامه بررسی حسابداری دولتی در 92 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

 

بخشی از متن :

 

حسابداری دولتی نظامی است که اطلاعات مالی مربوط به فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی را جمع آوری وگزارش می نماید تا بتوان درمورد تخصیص منابع مالی آنها به برنامه ها وعملیات مختلف ، تصمیماتی صحیح ومناسب اتخاذ نمود. به عبارت دیگر، حسابداری دولتی عبارت است ازکلیه عملیات مربوط به تجزیه وتحلیل، ثبت، طبقه بندی ، تلخیص، گزارش دهی وتفسیر فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی که با رعایت قوانین ومقررات مالی واصول وموازین متداول حسابداری دولتی انجام می شود. بنابراین، حسابداری دولتی شامل تمام عملیات وصول وپرداخت منابع مالی دولت، نگاهداری حسابهای سازمانهای دولتی و نیز تهیه گزارشهای مالی مربوط تمام یا هریک ازعملیات مذکور و یا نتایج آنها می باشد.در این مقاله درباره حسابداری دولتی در سازمان بهزیستی مطرح می شود.

سازمان بهزیستی اردبیل برای انجام امورات حسابداری از سیستم رایانه ای استفاده می نماید که این کار علاوه بر افزایش سرعت انجام کار میزان اشتباهات  را نیز به حداقل رسانده است. و از آنجایی که افرادزیادی در انجام یک معامله مالی نقش دارند احتمال اختلاس نیز بسیار پایین است.

این سازمان به صورت مستقل در آمد خاصی از خود ندارد و عمده اعتبارات خود را برای  انجام  امورات مالی خود از دولت دریافت می کند.

در ضمن بخش کوچکی  نیزشامل کمک های مردمی  می باشد که جهت کمک به سازمان برای تامین نیازهای مددجویان به صورت نقدی و غیر نقدی دراختیار سازمان قرار می گیرد.در موقع خرید یک کالا اگر قیمت آن از سقف معینی بیشتر باشد برای خرید آن  مناقصه برگزارمی شودو در غیر این صورت تدارکات پس از انجام تحقیقات در مورد قیمت با  هماهنگی ذیحساب اقدام به خرید آن می کند ومبلغ آن یا از محل تنخواه گردان کارپردازی ویا در صورت عدم کفاف  مستقیما از محل اعتبارات مبلغ آن پرداخت می شود. مسئولین کنترل و بررسی نیز هم قبل و هم بعد از خرید وظیفه دارند تا با بررسی اسناد و مدارک مالی از بروز اشتباه  و اختلاس جلوگیری به عمل آورند.

واژه های کلیدی: حسابداری دولتی، سازمان بهزیستی، گزارش ها

 

 

فهرست مطالب

 

مقدمه           
فصل اول :
کلیات           
بخش اول :
آشنایی با  سازمان بهزیستی       …
بخش دوم:
مفاهیم حسابداری دولتی      .
تعاریف حسابداری دولتی          ..
کاربرد قوانین در حسابداری دولتی   
تعریف حساب مستقل          …..
موارد افتراق حسابداری دولتی با حسابداری ملی            ..
موارد افتراق حسابداری دولتی باحسابداری بازرگانی         .
تفاوت حسابها و صورتهای مالی سازمانهای دولتی با مؤسسات بازرگانی             ….
تفاوت مبانی حسابداری دولتی با حسابداری بازرگانی        
خصوصیات لازم برای سیستم حسابداری دولتی            …
فصل دوم:
سازمان و مبانی حسابداری دولتی         …
سازمان مالی دستگاههای دولتی    …
مقاصد واهداف سازمان مالی دستگاههای دولتی            ..

مقدمه 

تنوع موسسات وگوناگونی فعالیتهای مختلف اقتصادی درپهنه جهان دانش وحرفه حسابداری را برآن داشته تا در قالب مبانی واصول عمومی راه حل های متناسبی را برای نگهداری حسابهای فعالیتهای گوناگون به نحوی فراهم آوردکه صورتهای مالی موسسات تصویر گویاتری ازنتایج عملیات و وضعیت مالی  ارائه دهند. ازطرفی  فعالیتهای  موسسات اقتصادی درکشورهای مختلف دربستری ازاوضاع واحوال اقتصادی واجتماعی ودرمحدوده مناسبات  حقوقی کشور انجام می شود و این عامل  به نوبه خود جستجو و یافتن راه حل مناسب ومطلوب رادرمحدوده راه حلهای متعارف درسطح بین المللی الزامی کرده است.

دولت ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای حفظ حسابهای خود؛ وابسته به حسابداری می باشند چرا که معاملات و داد و ستد های این گروه جزو مهمترین حسابها و قوانین موجود در حسابداری می باشد. این حسابها علاوه بر اینکه از اصول و مفروضات حسابداری تبعیت می کنند از قوانین و مقررات خاص دولتی نیز پیروی می نمایند.

در این پروژه به تفصیل در مورد نحوه ی حسابداری دولتی خواهیم پرداخت.

 

 بخش اول

 آشنایی با سازمان بهزیستی

 

ساازمان بهزیستی کشور که به همت شهید بزرگوار و والا مقام شادروان دکتر فیاض بخش در سال ۱۳۵۹ با تصویب شورای انقلاب تشکیل گردید افتخار دارد که خدمت نیازمندان، خانواده های بی سرپرست، ایتام ، توانخواهان، سالمندان و سایر ا قشار آسیب پذیر جامعه اسلامی ایران قرار دارد.

 

لایحه قانونی راجع به تشکیل سازمان بهزیستی کشور:

 

در جهت تحقق مفاد اصول ۲۱ و ۲۹ قانوان اساسی کشور و به منظور تامین موجبات برنامه ریزی هماهنگی، نظارت و ارزشیابی و تهیه هنجارها و استانداردهای خدماتی و توسعه دامنه اجرایی برنامه های بهزیستی در زمینه حمایت از خانواده های بی سرپرست و نیازمند ارائه خدمات مختلف به کودکان و تدارک امکانات پیشگیری و توانبخشی حرفه ای و اجتماعی و حمایت و نگهداری از کودکان و اطفال  بی سرپرست و معلولین غیر قابل توابخشی و تامین موجبات تشویق، جلب مشارکت، و فعالیت گروههای داوطلب و موسسات غیر دولتی سازمان بهزیستی کشور تشکیل می  شود.

سازمانهایی که با تصویب این قانون با کلیه کارکنان ، دیون، تجهیزات و تعهدات در سازمان بهزیستی  ادغام می شوند عبارتند از:

۱) معاونت امور بهزیستی و کلیه واحدهای تابعه،

۲) وزارت بهداری و موسسات ادغام شده در آن

۳) کمیته امداد امام خمینی

۴) بنیاد شهید

۵) سازمان تربیتی شهرداری تهران

 خدماتی که توسط سازمان بهزیستی ارائه می شود:

۱) توانبخشی

۲) امورا جتماعی

 ۱- پیشگیری از معلولیتها و آسیب های اجتماعی

 سازمان بهزیستی در راستای تحقق اهداف دولت در زمینه های اجتماعی برخی از خدمات را انجام
می دهد که عمده موارد آن به شرح زیر می باشد.

۲- طرح شناسایی و جمع آوری زنان ویژه از سطح کشور و بازپروری آنان در مراکز ویژه.

 ۱-      توانبخشی:

یکی دیگر از اهداف سازمان بهزیستی توابخشی ازاقشار آسیب پذیر جامعه می باشد. که فهرست برخی از این خدمات به شرح زیر می باشد،

۱- تاسیس و اداره مرکز خصوصی معلولین و سالمندان

۲- تاسیس و اداره مراکز خصوصی توابخشی معلولین ذهنی.

۳- تاسیس و اداره مراکز توانبخشی و خیریه ای هیت امنای معلولین.

۴- اشتغال معلولین در خانه.

۵- پذیرش و کمک مالی به معلولین و سالمندان.

۶- تاسیس مراکز ارتوپدی فنی.

۷- کمک به بیماران کلیدی (دیالیزی)

۸-ارائه وسایل توانبخشی به معلولین.

۹- معرفی و پرداخت وام قرض الحسنه به معلولین.

۱۰- تاسیس مراکز خصوصی توانبخشی

     ۲- اموار اجتماعی:

۱- تاسیس و رسیدگی و نظارت بر اداره مهد کودک های خصوصی

۲- تاسیس و اداره مهد کودکهای غیر انتفاعی خودکفا و وابسته به وزارتخانه ها و موسسات دولتی.

۳- پذیرش، نگهداری و ترخیص و پیگیری فرزندان تحت حمایت و سرپرستی خدمات حمایتی بهزیستی.

۴-تامین حداقل مسکن و اداره معیشت زندگی خانواده های بی سرپرست و اشخاص از کار افتاده.

۵- حمایت از مهاجرین جنگ تحمیلی.

۶- تامین مخارج زنان و کودکان بی سرپرست.

۷- پذیرش و کمک به تامین حداقل هزینه زندگی خانواده های بی سرپرست و نیازمند جامعه.

۸- توضیح شیر خشک به خانواده های نیازمند.

تعاریف حسابداری دولتی :

حسابداری دولتی عبارت است از مجموعه قوانین، مقررات و روشها توأم با دانش حسابداری که ذیحسابهای دستگاههای اجرائی در رابطه با فعالیتهای مالی خود حسب مورد به رعایت و بکارگیری آن می باشند.

با توجه به این تعریف مشخص می شود که در حسابداری دولتی، قوانین داری دولتی به دنبال پاسخگویی دولتها از طریق حسابداری هستیم و چون دولتها دارای قوانین و مقررات بر استاندارهای حسابداری مقدم است و این منطقی است زیرا در حساب متفاوت از یکدیگر هستند بنابراین هر دولت با توجه به قوانین خاص خود نحوه حسابداری خود را شکل می دهد.

حسابداری دولتی نظامی است که اطلاعات مالی مربوط به فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی را جمع آوری وگزارش می نماید تا بتوان درمورد تخصیص منابع مالی آنها به برنامه ها وعملیات مختلف ، تصمیماتی صحیح ومناسب اتخاذ نمود. به عبارت دیگر، حسابداری دولتی عبارت است ازکلیه عملیات مربوط به تجزیه وتحلیل، ثبت، طبقه بندی ، تلخیص، گزارش دهی وتفسیر فعالیتهای مالی سازمانهای دولتی که با رعایت قوانین ومقررات مالی واصول وموازین متداول حسابداری دولتی انجام می شود. بنابراین، حسابداری دولتی شامل تمام عملیات وصول وپرداخت منابع مالی دولت، نگاهداری حسابهای سازمانهای دولتی و نیز تهیه گزارشهای مالی مربوط تمام یا هریک ازعملیات مذکور و یا نتایج آنها
می باشد.صورتهای مالی سازمانهای دولتی اصولاً به منظور رفع نیازهای اساسی زیر تهیه می شود:

 ۱-  نیاز قانونی : دولت وسازمانهای دولتی مشمول قوانین ومقرراتی می باشند که محدودیت های اساسی درمورد نوع،ماهیت ، طبقه بندی و محتویات حسابها وصورتهای مالی برای آنها ایجاد می نماید.

 ۲-نیاز نظارتی : قوه مقننه ، دولت وافرادکشورجهت نظارت بر عملیات سازمانهای دولتی ، بخصوص عملیات مربوط به اجرای بودجه وارزیابی عملکردمدیریت سازمانهای مذکور ، به اطلاعات کافی نیاز دارند.

۳-نیازاطلاعاتی : مدیران سازمانهای دولتی به منظوربرنامه ریزی، تصمیم گیری واجرای عملیات به نحو مطلوب و مناسب ،  به اطلاعات وگزارش های به موقع وصحیح نیاز دارند.

درحسابداری دولتی ،رفع نیازهای قانونی ورعایت قوانین و مقررات برای انجام وثبت فعالیتهای مالی وتهیه صورتهای مالی دردرجه اول اهمیت قراردارد. آنچه باید ضمن مطالعه حسابداری دولتی مورد توجه قرارگیرد این واقعیت است که درسازمانهای دولتی همیشه لزوم رعایت قوانین ومقررات جاری کشورها پیروی ازاصول واستانداردهای متداول حسابداری راتحت الشعاع خودقرارمی دهد.به عبارت دیگر،درصورت وجود تناقض بین قوانین ومقررات ازیک سو واصول متداول حسابداری ازسوی دیگر، حسابداردولتی همیشه ناگزیر ازچشم پوشی از اصول وموازین پذیرفته شده حسابداری ورعایت قوانین ومقررات است ازطرف دیگر، چون قوانین ومقررات کشورهای مختلف متفاوت است برخلاف بازرگانی که اصول وموازین کلی درتمام کشورها تقریباًمشابه است ، سیستم حسابداری دولتی هرکشور
معمولاً دارای روش ها، خصوصیات وقالبهای خاصی است که آن را ازسیستم های مورد عمل درسایرکشورهاتاحدودی متفاوت ولزوم مطالعه مستقل آن رامطرح می سازد.

دولت ، به علت عهده دار بودن مسئولیت وصول ومصرف درآمدها و وجوه عمومی و نگاهداری حسابهای دولتی وتهیه گزارشهای لازم برای اطلاع مردم کشورو قوه مقننه، ایفا کننده نقش اساسی درحسابداری دولتی است. قوه مقننه چون مسئول بررسی و تصویب برنامه های مالی ووضع قوانین ومقررات مربوط به تحصیل درآمدها و انجام هزینه های دولت است ، برنامه ها،عملیات و طرحهای دولت وسازمانهای دولتی و وظایف و مسئولیتهای مالی سازمانهای مذکور و کارکنان آنهاراتعین می کند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید