تحقیق خودکشی و عوامل موثر برآن

تحقیق خودکشی و عوامل موثر برآن تحقیق خودکشی و عوامل موثر برآن

دسته : علوم اجتماعی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 214 KB

تعداد صفحات : 31

بازدیدها : 459

برچسبها : تحقیق خودکشی

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

دانلود تحقیق و مقاله بررسی خودکشی و عوامل موثر برآن

مقاله تحقیقاتی با موضوع بررسی خودکشی و عوامل موثر بر آن

بخشهایی از متن تحقیق

مقدمه

خودکشی عمل یا رفتاری آگاهانه (عامدانه) است که انسان برای مردن انجام می دهد. اغلب خودکشی ها در اثر ناامیدی یا قرارگیری در شرایط اختلال ذهنی مانند افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، اعتیاد به الکل یا مواد مخدر روی می دهند. مشکل های مالی، اشکال ها در روابط اجتماعی و دیگر شرایط نامطلوب نقش مهمی در این باره دارند

هر ساله بیش از یک میلیون انسان در جهان خودکشی می کنند. خودکشی یکی از علت های مهم مرگ در نوجوانان و جوانان زیر ۳۵ سال است میزان خودکشی در مردان بیش از زنان است بر اساس یک تخمین هر ساله حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون خودکشی ناموفق وجود دارد.

قضاوت در مورد خودکشی تحت تأثیر دیدگاه های فرهنگی مرتبط با موضوع های هستی گرایانه مانند دین، شرافت و معنای زندگی است. در ادیان ابراهیمی خودکشی گناه (ضدیت با خدا) محسوب می شود، چون بنا به باور مذهبی، زندگی مقدس است. برعکس در ژاپن در دورۀ سامورایی ها، خودکشی (هاراکیری)، به عنوان جبران شکست یا نوعی اعتراض، محترم شمرده می شد. در قرن بیستم، خودکشی به صورت قربانی کردن خود، شکلی از اعتراض، و خودکشی کامیکازی و خودکشی انتحاری شکلی از تاکتیک های نظامی یا تروریستی است. در مراسم خاکسپاری هندوها، بر اساس سنتی ساتیزن بیوه به خواست خود یا تحت فشار اقوام شوهرش در مراسم سوزاندن جسد همسرش قربانی می شود

هم اکنون، خودکشی پزشکی (اوتانازی، یا حق مردن) یک موضوع اخلاقی بحث برانگیز در رابطه با کسانی است که همواره بیمارند، درد بیش از حد دارند، یا کیفیت زندگی آنها در طی آسیب یا بیماری به پایین ترین حد خود رسیده است.

جلوگیری از خودکشی

در حال حاضر کوشش های هماهنگی در صورت جلوگیری از خودکشی صورت می گیرد. یکی از محققان مطالعه خودکشی برای جلوگیری از مرگهای ناشی از خودکشی چهار اقدام عمده را متذکر شده است.

1-افزایش هشیاری در میان تمام کسانی که امکان دارد نقش نجات دهنده را بر عهده بگیرد در مورد تشخیص کسانی که استعداد خودکشی را دارای می باشند. علائم نخستین خودکشی باید برای هر پزشک و روحانی و معلم و پلیس و نیز برای هر همسر والدین و همسایه و هر دوستی معلوم و روشن شود.

2-تسهیلاتی فراهم شود که توسط آنها هر شهروندی بتواند در جستجوی کمک برآید.

3-تهیه منابعی برای اداره بحرانهای خودکشی: که در این مورد امکانات مادی و نیروی انسانی شدیداً مورد نیاز است. اداره و معالجه افراد متمایل به خودکشی در چهارچوب خصوصیات فرهنگی خود آنان، از نقطه نظر کاهش میزان خودکشی حایز اهمیت است.

4-پخش و انتشار حقایقی در باره خودکشی یک سری خرافاتی راجع به خودکشی در میان مردم وجود دارد و اولین اقدامات، منتشر کردن حقایق محکم و بدیهی در میان مردم است حقایقی که با خرافات رایج تناقض دارد همانگونه حقایقی بهداشتی اخیراً در جهان عمومیت یافته این حقایق در مورد خودکشی را نیز منتشر کنیم.

لازم به ذکر است که آژانس های متعددی در ایالات متحده و سایر کشورها برای جلوگیری از خودکشی از طریق مشاوره و کمک های دیگر تأسیس گردیده که بسیاری از کارها بعد از جنگ جهانی دوم آغاز شده است و همچنین در اطریش بیشتر کارهای مربوط به جلوگیری از خودکشی از طریق سازمان مذهبی کاتولیک انجام می شود و همچنین در انگلستان سازمانی فعال به نام گورساماریتانز که در سال 1953 برای جلوگیری از خودکشی تأسیس گردید.

خودکشی در ایران

تاکنون مطالعه دقیق درباره خودکشی در کشور ما انجام نگرفته است. زیرا آمار پزشکی قانونی و دیگر مراجع گویا نیست و تنها مطالب منتشر شده در برخی از روزنامه ها و مجله ها تا حدی به بررسی پدیده خودکشی کمک می کند.

فدا کردن خود با هدف نجات دیگری و نه کشتن خود، در نظر دیگران خودکشی نیست، با این حال نظریۀ امیل دورکیم چنین عملی را "خودکشی نوع دوستانه" می داند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید