تحقیق وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک

تحقیق وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک تحقیق وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک

دسته : جغرافیا

فرمت فایل : word

حجم فایل : 45 KB

تعداد صفحات : 61

بازدیدها : 291

برچسبها : ایستگاه سینوپتیک قوچان

مبلغ : 1000 تومان

خرید این فایل

دانلود تحقیق بررسی وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک

معرفی تحقیق دانلودی با موضوع بررسی وضعیت اقلیمی شهرستان قوچان ایستگاه سینوپتیک

قسمتی از متن:

موقعیت جغرافیایی شهرستان قوچان

قوچان یکی از شهرهای مرتفع شمال شرقی استان خراسان است و این شهر در مسیر شاهراه آسیایی مشهد به تهران قرار دارد. فاصله این شهر تا مشهد در مسیر این جاده 132 کیلومتر و تا مرز ایران و ترکمنستان 58 کیلومتر است. بدین ترتیب این شهر از نظر جغرافیایی در مسیر راههای درگز و باجیگران، نیشابور سبزوار، شیروان و مشهد قرار گرفته است، مسیری که در واقع همان معبر و گذرگاه اصلی کاروانیان قدیم و شاهراه ارتباطی جدید است. شهر قوچان در دشت قوچان و در عرض جغرافیایی 36.35 الی 37.45 و طول جغرافیایی 47.50 الی 59 قرار گرفته است و اختلاف ظهر آن با تهران 25 دقیقه و قبله آن 51 درجه و 1 دقیقه و 7 ثانیه می باشد. ارتفاع قوچان از سطح دریاهای آزاد 1217 متر می باشد.

بررسی جایگاه و نقش قوچان در استان، شهرستان و حوزه نفوذ

محدوده حوزه نفوذ شهر قوچان همان محدوده سیاسی شهرستان قوچان می باشد و جهت شناخت شهر می بایست جایگاه آن حوزه نفوذ مورد بررسی قرار داد و علاوه بر آن ویژگیهای جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و... حوزه نفوذ را نیز باید شناخت.

بدون تردید می توان گفت بخش عمده ای از فعالیتها و حیات شهرها به وضعیت حوزه نفوذ آنها وابسته می باشد و هر چه شهر از حوزه نفوذ وسیعتری بهره مند باشد دارای جمعیت، بازار پویا، حیات و رونق شهری بهتری خواهند بود چرا که شهرها خود امکانات مورد نیاز روستاها و حوزه نفوذ خود را تامین می کنند و حوزه نفوذ شهری، منابع مورد نیاز شهرها همچون مواد غذایی اولیه بعضی از صنایع و... را تامین می نمایند و بخصوص این امر در مورد شهرهای میانی و شهرستانها محسوس تر می باشد.

در منطقه شمال خراسان که شهر قوچان در آن واقع شده است، قوچان به دلیل برخورداری از یک سری فاکتورها از حمله موقعیت اداری، سیاسی، ارتباطی و نیز نوع خدمات موجود تقریبا شهرهای شیروان،درگز و بخشی از نواحی اسفراین، نیشابور تحت نفوذ خود داشته است و به عنوان مرکز ثقل مسائل مختلف منطقه و مرکز آن به شمار می رفته است. لیکن با تغییرات بوجود آمده در ساختار اداری و سیاسی کشور و تشکیل شهرستانهای درگز و شیروان و نیز عدم گسترش خدمات در قوچان رفته رفته از اهمیت این شهر کاسته شد بعلاوه رشد و توسعه شهر مشهد به عنوان یک مادر شهر منطقه جذب تمامی امکانات مورد نیاز و از طرفی گسترش امکانات حمل و نقل و راه های باعث شد تا عملاً در سالها قوچان نقش مرکزیت خود را در منطقه شمال خراسان از دست بدهد بطوریکه در حال حاضر نفوذ چند نواحی اطراف ندارد. لیکن با توجه به برخورداری از موقعیت ارتباطی مناسب این شهر و با انتقال خدمات از استان به دیگر شهرها، شهر قوچان در سالهای آتی می تواند از جایگاه مهمی در به تحت نفوذ رد آوردن مختلفی همچون درگز، شیروان، اسفراین و بخشی از روستاهای اطراف سبزوار، نیشابور و چناران برخوردارند که دسترسی به این امر مهم در گرو تغییرات در ساختار اداری و سیاسی استان خراسان می باشد.

شهرستان قوچان دارای وسعتی حدود 5234 کیلومتر مربع می باشد و 67/1 درصد از کل وسعت خراسان را در برمی گیرد. این شهرستان از لحاظ تقسیمات اداری و سیاسی دارای 3 بخش به نامهای مرکزی و باجگیران و همچنین 9 دهستان به نامهای دوغایی، سودلانه، شیرین دره و قوچان عتیق (در بخش مرکزی)، خبوشان، شاه جهان، و سنگر (در بخش فاروج) و دهستان دولتخانه (در بخش باجگیران) می باشد.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید