پایان نامه رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

پایان نامه رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایان نامه رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

دسته : علوم اجتماعی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 126 KB

تعداد صفحات : 50

بازدیدها : 640

برچسبها : عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانلود پایان نامه

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش‌آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بیجار در 50 صفحه ورد قابل ویرایش

در زمینه رابطه ی بین احساس ارزشمندی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی، نظر مربیان و اساتید و متخصصان تعلیم و تربیت بر این است که عوامل روحی و روانی تأثیر بسیار بالایی در موفقیت یا عدم موفقیت تحصیلی دانش آموزان دارد پژوهش های زیادی در زمینه پی بردن به رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی صورت گرفته است. گسترده ترین این تحقیقات پژوهشی است که به وسیله گیل دات انجام شده نتایج تحقیق مؤید رابطه بالا بین انگیزه پیشرفت و عزت نفس است. یکی دیگر از این پژوهش ها در زمینه ی عزت نفس یافته های کوپر اسمیت است که در سال 1967 منتشر شد. به نظر کوپر اسمیت منابع عزت نفس شامل موارد ذیل اند:

1. پای بند بودن به آداب و قوانین اجتماعی و اخلاقی

2. مهم بودن: وقتی شخص متوجه گردد که اهمیت دارد و در زندگی دیگران مهم است عزت نفس او بالا می رود.

3. موفقیت

4. قدرت: وقتی شخص احساس قدرت کند، در نتیجه می تواند روی سایرین اثر گذاشته و متعاقباً عزت نفس او بالا می رود.

بنابراین ارزش وجودی عزت نفس به عنوان بعدی از ابعاد شخصیت انسان و ارتباط آن با موفقیت ها و با شکست و ناکامی های فرد قابل ملاحظه و تبیین است. در این تحقیق که بررسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان در شهرستان بیجار در سال تحصیلی 87-86 است سعی می کنیم که این رابطه را با استفاده از پرسشنامه عزت نفس به نتیجه برسانیم. حال سؤال این است که عزت نفس و پیشرفت تحصیلی چه رابطه ای با هم دارند؟

...

فهرست مطالب

فصل اول: طرح تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

اهمیت و ضرورت مسأله

اهداف

سؤالات و فرضیه ها

متغیرها و تعاریف عملیاتی

فصل دوم: پیشینه تحقیق

مبانی نظری

مبانی تجربی

مدل تحلیلی

فصل سوم: رو ش شناسی

روش تحقیق

جامعه آماری

نمونه آماری

ابزارها

روشهای آماری

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

فصل پنجم: نتیجه گیری

بحث بر یافته ها

محدودیت ها

پیشنهادات

منابع و مأخذ

ضمائم

پرسشنامه

*****************

اهداف:

هدف کلی:

تعیین رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در میان دانش آموزان مقطع دبیرستان شهرستان بیجار

هدف جزیی:

تعیین میزان رابطه ی عزت نفس با پیشرفت تحصیلی

تعیین میزان رابطه ی عزت نفس با جنسیت

سؤال ها:

1-آیا بین عزت نفس با پیشرفت تحصیلی رابطهوجود دارد؟

2-آیا بین عزت نفس با جنسیت رابطه وجود دارد؟

متغیرها:

عزت نفس (متغیر مستقل): تصورات، نگرش ها و ارزیابی هایی که شخص بطور مداوم از خود انجام می دهد

پیشرفت تحصیلی (متغیر وابسته): موفقیت در هدف های تربیتی تعیین شده که به عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموز در نظر گرفته شده است.

بخشی از متن تحقیق دانلودی

عزت نفس تحصیلی و پیشرفت تحصیلی

یکی از مفاهیمی که به مفهوم نگرش به آن به آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی بسیار نزدیک است مفهوم نگرش به خود و عزت نفس تحصیلی در رابطه با یادگیری آموزشگاهی است موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید در تعدادی از تکالیف یادگیری و در مدتی نسبتاً طولانی به عزت نفس کلی درباره آموزشگاه و یادگیری آموزشگاهی می انجامد. به همین نحو موفقیت و تأیید یا شکست و عدم تأیید پس از چند سال تحصیلی منجر به این خواهد شد که دانش آموزان موفقیت یا شکست را به خودش به عنوان یاد گیرنده یا دانش آموز تعلیم دهد. سرانجام این دانش آموز یا باید از متهم کردن آموزشگاه یا معلمان به سبب عدم موفقیتش دست بردارد و خود را هدف اتهام قرار دهد و یا باید تأیید آموزشگاه و معلمان را به خاطر موفقیتش به تأیید خود مبدل سازد. دانش آموزی که مرتباً در آموزشگاه موفقیت کسب می کند باید تأیید مدرسه و معلمان را به خود تعمیم دهد و یک مفهوم کلی مثبت درباره خودش به عنوان یادگیرنده ایجاد کند.

اکثر صاحب نظران برخورداری از عزت نفس (ارزیابی مثبت از خود) را به عنوان عامل مرکزی و اساسی در سازگاری اجتماعی عاطفی، افراد می دانند این باور گسترش یافته و دارای تاریخچه طولانی نیز هست ابتدا روان شناسان و جامعه شناسان، از جمله ویلیام جیمز هربرت مید و چارلز کولی بر اهمیت عزت نفس تأکید داشتند همچنین محققان بسیاری دریافته اند که بین عزت نفس مثبت و نمرات بالا در مدارس رابطه وجود دارد.

این ارتباط حتی زمانی که کودکان خودشان را به عنوان دانش آموز ارزیابی می کنند بالاتر است که می توان آن را در عزت نفس تحصیلی آنها نام نهاد.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید