طرح تحقیقی گرافیك در خبرقدرت هنر تجسمی

طرح تحقیقی گرافیك در خبرقدرت هنر تجسمی طرح تحقیقی گرافیك در خبرقدرت هنر تجسمی

دسته : هنر و گرافیک

فرمت فایل : word

حجم فایل : 71 KB

تعداد صفحات : 177

بازدیدها : 216

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

طرح تحقیقی گرافیك در خبرقدرت هنر تجسمی

 

طرح تحقیقی گرافیك در خبرقدرت هنر تجسمی

قسمتی از متن:

  گرافیك متحرك

مانند كاربرد گرافیك در سینما ، تلویزیون ، ویدیو و كامپیوتر.

«افزودن یا حذف كلمات، نمایش حركت، نمایش جریان مایع، نمایش تغییرات جریان مایع (غلظت یا رنگ)، نمایش جهت (حركت هواپیما) ، جلب توجه به جزییات ، حركت جزئیات به اطراف، نمایش تغییرات در اندازه حجم و مقدار، برداشتن رویه برای نمایش جزئیات زیر سطح، نمایش بخش‌های بزرگ شده موضوع از جمله مواردی است كه برای خلق حركت در تصاویر گرافیكی استفاده می‌شود.» ( فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ص 271)

مراد ما كاربرد گرافیك در تلویزیون و بالاخص اخبار تلویزیونی است. از این رو به صورت اجمالی به این موارد می‌پردازیم.

 

گرافیك تلویزیونی

گرافیك‌های تصویری و نموداری از پر استفاده‌ترین عوامل تصویری در برنامه‌های تلویزیونی هستند زیرا این عوامل اطلاعات لازم را به طور فشرده و روشن در چند لحظه به بیننده نشان می‌دهند. به كمك این عوامل می‌توان پیشرفت و گسترش موضوع، ابعاد و روابط فی‌مابین موضوعات را نشان داد. آمار و ارقام را قابل مهم ، جالب و مطالب پیچیده را ساده كرد. (فن برنامه‌سازی تلویزیونی ، ص 264)

این هنر به شكل‌های گوناگون از قبیل تصویری ، نوشتاری، رسم اشكال هندسی (رسم جدول ، نقشه ، نمودار ، اشكال) و طراحی در بسیاری از قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی كاربرد دارد.

هنر گرافیك، انبوه عظیم اطلاعات را در كوتاه‌ترین زمان ممكن متناسب با ادراك مخاطب به او منتقل می‌كند و در واقع بین حواس پنج‌گانه انسان هیچ كدام توانایی چشم را در جذب انبوه اطلاعات در مدت كم ندارد.

هر چند دانش و سواد در فهم گرافیك بسیار مؤثر است ولی افراد بی‌سواد نیز قادر به فهم گرافیك و كسب اطلاعات از این طریق فارغ از نوع زبان و گویش خود هستند.

خلق تصویر برای جذابیت اخبار بدون استفاده از تصویر یا فیلم و با استفاده از امكانات استودیویی ، دست‌اندركاران رسانه‌ها را قادر ساخته است تا در صورت دسترسی نداشتن به تصاویر وقایع و رخدادها، جانشین مناسبی برای تصاویر تلویزیونی ایجاد كنند.

 

گرافیك اخبار تلویزیونی  

گرافیك در اخبار تلویزیونی به صورت نوشتار، ترسیم اشكال هندسی, انواع نمودارها و ایجاد تصاویر مرتبط با موضوع خبر كاربرد دارد.

از این رو همچنان كه اخبار وقایع و رویدادها بر اساس ویژگی‌های فرهنگ ملی تولید و پخش می‌شود، هنر گرافیك به عنوان جزیی از خبر تلویزیونی باید برخاسته از ویژگی‌های فرهنگ ملی و مختصات فرهنگی كشور باشد.

هنر گرافیك به لحاظ ایجاز و گزیده‌گویی ، تنوع رنگ و ایجاد نمودارها متناسب با سلایق و علایق مخاطبان نقش مؤثری در جذاب كردن اخبار دارد.

گرافیك نقش خارق‌العاده‌ای در انتقال مفاهیم و اطلاعات دارد و از این‌رو به خوبی در ذهن مخاطب نقش می‌بندد و علاوه بر آن مخاطبان را در انتقال مفاهیم خبر برای دیگران در ارتباط میان فردی یاری می‌دهد.

در فرآیند تولید و پخش اخبار تلویزیون ، سردبیران اخبار بطور مستمر با دسته‌ای از اخبار مواجه می‌شود كه امكان تهیه تصاویر برای آنها به علل مختلف وجود ندارد و در عین حال پخش اینگونه اخبار را برای مخاطبان سودمند می‌دانند.

برجسته‌سازی در خبر، نشان دادن روند فعالیت‌های یك دستگاه در سالهای مختلف به صورت مقایسه‌ای در قالب نمودارها و اشكال هندسی ، نشان دادن بزرگی و كوچكی فعالیت‌ها نیز از جمله كاربردهای این هنر هستند.

طرح‌های گرافیكی در مقایسه با اعزام گروههای خبری كم هزینه‌تر و بی‌دردسرتر و سهل‌الوصول‌تر است و از این منظر مزیت بهتری نسبت به تهیه تصویر یا فیلم توسط گروههای خبری دارند.

در بعضی موارد طرح‌های گرافیكی جایگزین مطمئنی برای انتقال اطلاعات و اخبار به مخاطب هستند. به عنوان نمونه در ماجرای بحران عراق و تهاجم همه جانبه كشوهای غربی علیه این كشور، نشان دادن نحوه حركت نیروهای مهاجم از زمین و هوا از طریق تصویر كار آسانی نبود و نمی‌شد به صورت همزمان آن را به مخاطب نمایش داد و در صورت امكان نیز مدت زمان زیادی را برای پخش نیاز داست. از این رو بخش‌های خبری تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران با طراحی مناسب گرافیك و نشان دادن مسیر حركت و تقابل نیروهای متخاصم روی نقشه عراق، در مدت 2 ثانیه حجم گسترده‌ای از اطلاعات را به صورت جامع در اختیار مخاطبان قرار می‌دادند. همچنین اخبار هواشناسی كه هر شب با استفاده از نقشه گرافیكی در بخش‌های خبری پخش می‌شود، در كوتاه‌ترین زمان ممكن ، وضعیت هوای جهان و ایران را به مخاطب منتقل می‌كنند.

در بعضی موارد سرعت انتقال اطلاعات و اخبار از طریق گرافیك در مقایسه با پخش تصویر و كلام زیادتر است. مثلاً اگر زلزله‌ای در منطقه‌ای رخ دهد، طرح گرافیكی متناسب با ابعاد خبر روی صفحه تلویزیون

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید