پایان نامه حقوق کودک در قرآن و سنت

پایان نامه حقوق کودک در قرآن و سنت پایان نامه حقوق کودک در قرآن و سنت

دسته : فقه و حقوق اسلامی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 362 KB

تعداد صفحات : 181

بازدیدها : 287

برچسبها : حقوق کودک قرآن سنت

مبلغ : 8000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی حقوق کودک در قرآن و سنت

پایان نامه حقوق کودک در قرآن و سنت

چکیده تحقیق :

پایان نامه حاضر، بررسی حقوق کودک در قرآن و سنت، در ارتباط با کودک و ابعاد مختلف زندگی اوست.

به عبارت دیگر سعی شده است برخوردهایی که یک کودک، از زمان تولد تا سن رشد، ممکن است با قوانین مختلف، داشته باشد، و حقوقی که در این مدت دارد حتی الامکان مورد بررسی قرار گرفته و به بحث گذاشته شود.

این پایان نامه شامل 3 فصل می باشد که بعد از بیان کلیات، فصل اول به بررسی سیر تکاملی کودک و شروع و پایان کودکی می پردازد که خود شامل چند گفتار است که در گفتار اول به مفهوم کودکی، نسب و اولاد پرداخته و در گفتار دوم شروع و پایان کودکی در حقوق اسلام و در گفتار سوم شروع و پایان کودکی در حقوق ایران و گفتار چهارم حدود سنی لازم در مسائل مختلف به کودک را مورد بحث قرار می دهد و گفتار پنجم و ششم شامل تولد و احکام ولادت، مراسم اسلامی در زمان ولادت و اهمیت انعقاد نطفه می باشد.

حقوق کودک در قانون مدنی در فصل دوم اشاره شده است. از جمله حقوق ثبت ولادت و نگهداری و تربیت کودک که شامل چند گفتار رضاع، حضانت، نفقه و ولایت است.

فصل سوم که مهمترین فصل این رساله است به حقوق کودک در آیات و روایات می پردازد و این فصل خود شامل 3 گفتار که به ترتیب دربردارنده حقوق کودک از نگاه قرآن، حقوق کودک از نگاه ائمه معصومین و رعایت آداب و اخلاق در فرزندان می باشد.

به عبارت دقیق تر رساله حاضر صرفا نگاهی به حقوق کودک در قرآن و سنت است.

ایام کودکی در حقوق اسلام

شروع کودکی در حقوق اسلام

در ارتباط با زمان شروع کودکی در هیچیک از آیات و رویات تصریح خاصی به عمل نیامده بلکه این مطلب را باید با تأمل در نصوص مربوطه استنباط نمود.

اصولاً اسلام از زمان انعقاد نطفه برای آن اعتبار قائل شده و حتی در این زمینه احکام جزائی ذوالمراتبی را مقرر داشته است و بدین ترتیب از لحظه انعقاد نطفه حمایت شده است چنانکه در کتب فقهی مذکور است و این حمایتها عیناً در قوانین موضوعه ایران که از فقه امامیه نشأت گرفته است منعکس شده است.

از زمان انعقاد نطفه، کودکی آغاز شده است اگر چه قبل از دمیدن روح باشد، چرا که نطفه از زمان انعقاد قابلیت دمیدن روح را یافته و به اصطلاح یک انسان بالقوه است.

و وضع مقررات وضعی و تکلیفی بر حمایت از وی تنها از این نظر قابل توجیه می باشد . خداوند در قرآن کریم من باب اهمیت برای انعقاد نطفه مراحل تکامل شکل گیری آن را مورد توجه قرار داده است و فرموده است :

وَ لَقَد خَلَقْنا الانسانَ مِنَ سُلالهٍ مِنْ طِین. ثم جعلناه فی قرارٍ مَکین. ثمَّ خَلَقْنَا النطفهَ علقهً . فخلقنا العلقَهَ مُضْغَهً . فخَلقنا المُضْغَهَ عظاماً فَکَسَوْنا العظامَ لحماً ثمَّ انشأناه خلقاً ءآخَر. فَتَبارک اللهُ احسنُ الخالقین.

علاوه بر دلایل فوق مؤیدات دیگری نیز می توان بر صحت اطلاق نام کودک بر نطفه منعقد شده برشمرد. من باب مثال در باب ارث و وصیت بر زمان انعقاد نطفه اثرات بسیاری مترتب شده است. چنانکه در ارث اگر بعد از زمان انعقاد نطفه مورث فوت کند حملی که در زمان فوت انعقاد نطفه اش منعقد شده است خود ارث است و نیز از باب وصیت آمده است که وصیت بر حمل صحیح است.

حقوق کودک در قانون مدنی ایران

پس از ولادت، عاملی که موجب تمایز طفل در خانواده واجتماع می گردد نام وی می باشد، به عبارت دیگر والدین می بایستی برای طفل خود نامی انتخاب نموده و آن را رسما به ثبت برسانند.

طبق مقررات قانون ثبت احوال مصوب 1355 هرطفل بایستی دارای یک نام و یک نام خانوادگی باشد ماده 20 قانون مذکور مقرر می دارد که برای هر طفل یک نام و یک نام خانوادگی باشد. ماده 20 قانون مذکور مقرر می دارد که برای هر طفل یک نام (نام کوچک) ساده یا مرکب که عرفاً یک نام محسوب می شود مانند محمد رضا و … انتخاب خواهد شد. انتخاب عناوین و القاب از قبیل خان، ارباب و … و اسامی زننده و با متناسب با جنس طفل ممنوع است. نام خانوادگی طفل به موجب تبصره ماده (41) قانون ثبت احوال همان نام خانوادگی پدر خواهد بود. ...

فهرست عناوین اصلی پایان نامه

فصل اول : ایام کودکی، اهمیت انعقاد نطفه، ولادت و احکام آن

گفتار اول مفهوم کودکی

گفتار دوم ایام کودکی در حقوق اسلام

گفتار سوم ملاک کودکی در حقوق ایران

گفتار چهارم حدود سنی لازم به تفکیک موارد

گفتار پنجم اهمیت انعقاد نطفه

گفتار ششم 1 : تولد و احکام ولادت، 2 : مراسم اسلامی در زمان ولادت

فصل دوم : حقوق کودک در قانون مدنی

گفتار اول ثبت ولادت.

گفتار دوم نگهداری و تربیت کودک

گفتار سوم حضانت

گفتار چهارم موانع در حضانت

گفتار پنجم نفقه از ناحیه والدین

گفتار ششم ولایت

فصل سوم : حقوق کودک در آیات و روایات

گفتار اول حقوق کودک از نگاه قرآن

گفتار دوم حقوق کودک از نگاه روایات ائمه معصومین

گفتار سوم رعایت آداب و اخلاق در فرزندان

نتیجه گیری

منابع و مآخذ

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید