گزارش کاراموزی چرخدنده ها

گزارش کاراموزی چرخدنده ها گزارش کاراموزی چرخدنده ها

دسته : -گزارش کار آموزی و کارورزی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 188 KB

تعداد صفحات : 23

بازدیدها : 200

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

گزارش کاراموزی چرخدنده ها در 23 صفحه ورد قابل ویرایش

گزارش کاراموزی چرخدنده ها در 23 صفحه ورد قابل ویرایش

انواع چرخدنده ها

چرخدنده های صاف یا سادهSuper Gears كه در شكل(13-1) می بینیم برای انتقال حركت از یك میل محور به میل محور موازی با آن بكار می روند و دنده های آنها بامحورشان موازی است. از میان همه گونه های چرخدنده ها چرخدنده های صاف ساده ترین آنها است و به همین سبب برای توضیح روابط اولیه سینماتیك منحنی دنده بكار خواهد رفت.

 

چرخدنده های مارپیچHelical gears كه در شكل 13-2 می بینیم دنده های كجی نسبت به محور دوران چرحدنده دارند. این چرخدنده ها را می توان برای همان كاربرد چرخدنده های صاف بكار برد ولی مانند آنها پرصدا نیستند زیرا در گیری دنده ها بتدریج رخ می دهد. دنده های  كج بارهای محوری و گشتاورهای خمشی پدید می آورند كه در چرخدنده های صاف نداریم. چرخدنده های مارپیچ گاهی برای انتقال حركت بین دو محور ناموزای( متنافر) بكار می روند.

 چرخدنده های مخروطیbevel Gears كه در شكل(13-3) می بینیم دنده هایی روی سطوح مخروطی دارند و بیشتر برای انتقال حركت بین میل محور های متقاطع بكار می رود.

 آنچه كه در شكل می بینید درواقع چرخدنده های مخروطی ساده یا دنده دار استstraight-tooth bevel gears است.  چرخدنده های مخروطی مارپیچ spral bevel Gears بگونه ای هستند كه دنده های آنها راست نیستند بلكه به صورت كمان دایره است( مارپیچ). چرخدنده های هیپوئید كاملاَ شبیه چرخدنده های مخروطی مارپیچ است با این تفاوت كه میل محور آنها متنافر است.

در شكل(13-4) نوع چهارم از انواع اصلی چرخدنده ها را می بینید كه حلزون و چرخ حلزون است چنانچه می بینید حلزون شبیه یك پیچ است. جهت گردش چرخ حلزون به جهت گردش حلزون بستگی دارد و نیز اینكه دنده های حلزون راست گرد، تراشیده شده باشد یا چپ گرد. مجموعه حلزون و چرخ حلزون ها را ممكن است بگونه ای بسازید كه یا دنده های یكی،  دیگری را در بر گیرد و یا هر دو بكدیگر را در بر گیرند. این مجموعه چرخدنده ها را تك دربرگیر single – eveloping و دو در برگیر double- enveloping گویند ارتباط حلزون و چرخ حلزون بیشتر هنگامی بكار می رود كه نسبت سرعت دو میل محور زیاد مثلاَ 3  یابیشتر باشد.

  واژه ها و مشخصات فنی

مجموعه واژه های فنی دنده های چرخدنده صاف را در شكل(13-5) می بینیم تعاریفی كه در زیر می آید نیز در شكل می بینیم.

 دایره گام(pitch circle ) دایره فرضی است كه همه محاسبات همیشه بر پایه قطر آن كه قطر گام باشد انجام می شود. دوایر گام یك جفت چرخدنده به هنگام كار با یكدیگر مماس هستند. از دو چرخدنده در گیر آنكه كوچكتر است را چرخ كوچك(pinion) و آنكه بزرگتر است را معمولاَ چرخدنده(Gear ) گویند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید