تحقیق برنج (خصوصیات ، كاشت ، داشت)

تحقیق برنج (خصوصیات ، كاشت ، داشت) تحقیق برنج (خصوصیات ، كاشت ، داشت)

دسته : -پژوهش ها

فرمت فایل : word

حجم فایل : 56 KB

تعداد صفحات : 48

بازدیدها : 231

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 7000 تومان

خرید این فایل

تحقیق برنج (خصوصیات ، كاشت ، داشت)

تحقیق برنج (خصوصیات ، كاشت ، داشت)

مقدمه:

 

برنج از گیاهان زراعی مهم قاره آسیاست . دانه برنج و فراورده های حاصل از آن نزدیك به 40 درصد غذای مورد نیاز نصف مردم جهان را تشكیل می دهد و از لحاظ تولید جهانی نیز می تواند با گندم برابری كند (1).

 

برنج شامل دو گروه زراعی آسیایی و افریقایی است . در برنجهای گروه آسیایی برنج معمولی یا اوریزا ساتیو  وجود دارد كه بومی آسیاست (تصویر 1-1) . در گروه برنج آفریقایی اوریزا گلابریما  را می توان نام برد كه بومی آفریقاست (تصویر 2-1)  . حدس زده می‌شود كه زراعت برنج تقریبا 3000 سال قبل از میلاد مسیح در كشورهای هندوستان و چین متداول بوده است . گونه ساتیوا از لحاظ سطح زیر كشت، تولید ، و تغذیه اهمیت جهانی دارد . ولی زراعت و مصرف برنج گونه گلابریما بسیار كم است. و عمدتا به نقاط پراكنده ای در آفریقا محدود می شود (1).

 

سطح زیر كشت برنج پس از گندم از سایر غلات بیشتر است . نزدیك به 90 درصد سطح زیر كشت و تولید برنج به كشورهای خاور دور اختصاص دارد . بیش از نصف محصول سالانه برنج در جهان نیز در دو كشور هندوستان و چین تولید می شود . سطح زیر كشت و تولید منطقه آن به شرح جدول (1-1) است .

 

كشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری برمه ، تایلند ، ویتنام ، لائوس ، اندونزی ، فیلیپین ، پاكستان ، هندوستان ، ایالات متحده آمریكا ، ژاپن ، ایتالیا ، مصر ، اسپانیا ، چین ، برزیل ، كوبا ، مكزیك و استرالیا از جمله كشورهای تولید كننده برنج به شمار می رود . میزان تولید برنج در تایلند ، برمه ، ویتنام و لائوس بیش از مصرف داخلی است . نزدیك به 90 درصد برنج موجود در بازارهای بین المللی مربوط به این چهار كشور است . ایالات متحده امریكا ، برزیل ، ایتالیا و مصر از دیگر كشورهای صادر كننده برنج هستند .(1)

 

جدول (1-1) توزیع منطقه ای سطح زیر كشت و تولید شلتوك در جهان در سال 1971 برحسب  درصد (1)

 

منطقه

سطح زیر كشت

تولید

اروپا

6/0

1/1

آمریكای شمالی

6/0

2/1

آمریكای لاتین

2/4

5/3

خاور نزدیك

5/0

6/0

خاور دور

8/90

0/90

آفریقا

8/2

5/2

استرالیا

كمتر 05/0

1/0

 

 

 

زراعت برنج در شمال ایران  به ویژه در شهر رودسر ، و استان خوزستان تاریخچه طولانی دارد ; بنا به بعضی از روایات كشت این محصول قرن ها پیش از میلاد مسیح در زمان هخامنشیان رواج داشته است (1).

 

سطح زیر كشت ، تولید و عملكرد برنج در استانهای مختلف ایران برابر آمار منتشر شده از طریق وزارت كشاورزی در جدول (2-1) درج شده است. این جدول نشان می دهد كه نزدیك به 80 درصد محصول برنج ایران در دو استان گیلان و مازندران  تولید می شود . زراعت برنج در استانهای فارس ، خوزستان ، اصفهان ، آذربایجان شرقی ، و نیز گرگان و گنبد متداول است . در سطوح كوچكی از مناطق بسیار خشك كشور مثل بلوچستان نیز برنجكاری دیده می شود (1).

 

مهمترین مناطق تولید كننده برنج در استان گیلان عبارت انداز : آستارا، بندر انزلی، فومن، زیبا كنار، رضوان شهر،خمام، لشت نشاء، هشت پر طوالش، لولمان، كوچصفهان، صومعه سرا ، آستانه اشرفیه، رودبار، رودسر، رشت ، سیاهكل ، لاهیجان و لنگرود .

 

مهمترین مناطق تولید كننده برنج در استان مازندران عبارت انداز : چالوس ،تنكابن،قائم شهر،نوشهر،ساری،آمل،بابل،نور،محمود آباد،علمده (رویان) گرگان گنبد (3) .

 

 


 

 - Oryza satira

 

 - O. glaberrima

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید