تحقیق آمار چیست؟

تحقیق آمار چیست؟ تحقیق آمار چیست؟

دسته : آمار

فرمت فایل : word

حجم فایل : 46 KB

تعداد صفحات : 30

بازدیدها : 203

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

تحقیق آمار چیست؟

تحقیق آمار چیست؟


قسمتی از متن:

آمار چیست؟

موضوع آمار در چند فصل اخیر به قدری در ایران مد شده است كه از این جهت می توان آن را در ردیف قمر مصنوعی قرار داد. با این تفاوت بزرگ كه همه كس معنی قمر مصنوعی را می داند, ولی كمتر كسی است كه حقیقتاً بداند كه آما ر, مخصوصاً علمی كه به این نام خوانده می شود, چه اصول و معنایی دارد.

زنده یاد دكتر عباسعلی خواجه نوری, پدر آمار ایران

بیشتر مردم با كلمه آمار, به مفهومی كه برای ثبت و نمایش اطلاعات عددی به كار می رود, آشنا هستند: تعداد بیكاران, قیمت روزانه سهام در بازار بورس, كارمزد حمل كالا در 15 سال گذشته, جمعیت نواحی جنوب تهران, مثالهایی از این مفاهیم هستند. ولی این مفهوم منطبق با موضوع اصلی آمار نیست. آمار, عمدتاً با وضعیت هایی سر و كار دارد كه در آنها وقوع یك پیشامد به طور حتمی قابل پیش بینی نیست.

استنتاجهای آماری غالباً غیر حتمی اند. تخمین نرخ جدید بیكاری بر مبنای مطالعه چند هزار نفر از مردان یا بررسی طرح جدید ترافیك تهران بر اساس نظر سنجی مثالهایی از این موضوع اند.

آمار مجموعه ای از مفاهیم و روش هاست كه در هر زمینه پژوهش, برای گردآوری و تعبیر اطلاعات مربوط به آن و انجام نتیجه گیری ها, در شرایطی كه عدم حتمیت د ر آن وجود دارد, به كار می رود.

نظریه و روش های جدید آماری, از حد ساختن جداول اعداد و نمودارها بسیار فراتر رفته است. آمار به عنوان یك موضوع علمی, امروزه شامل مفاهیم و روش هایی است كه در تمام پژوهش های كه مستلزم جمع آوری داده به وسیله یك فرایند آزمایش و مشاهده و انجام استنباط ونتیجه گیری بوسیله تجزیه و تحلیل داده ها هستند, اهمیت بسیار دارند. نمایش های عددی به صورت جنبه ای فرعی از آمار در آمده اند.

پرورش گیاهان, تشخیص بیماری ها, برنامه های تربیتی و آموزشی, تعلیمات اجتماعی- اقتصادی مثال هایی هستند كه علم آمار می تواند مفید باشد.

 

هدف ها اصلی آمار عبارتند از:

الف) انجام استنباط درباره جامعه از طریق تجزیه و تحلیل اطلاعات موجود در داده های نمونه ای.

 ب) سنجش میزان عدم حتمیتی كه در این استنباط ها وجود دارد. علمی كه برای رسیدن به هدف های فوق اهمیت دارد, عبارتست از طرح ریزی فرایند و دامنه نمونه گیری به طور یكه مشاهدات مبنایی برای استخراج استنباط های معتبر تشكیل دهند.

 

دلایل برگزاری دورهكلاس های كاربردی آمار در موسسه ایران زمین:

قرن بیستم شاهد افزایش روز افزون كاربرد استدلال آماری در تمامی رشته های علوم و حتی در علوم انسانی بوده است. در نتیجه, امروزه آشنایی دانشجویان با اصول و تكنیك های پایه ای تحلیلی آماری در اكثر دوره های علمی و حرفه ای اهمیت خاص دارد.

خوشبختانه درك بسیاری از مفاهیم اساسی آمار نیاز به دانش ریاضی پیشرفته ندارد. مقصود ما در این دوره, ضمن معرفی طیف وسیعی از تكنیك های آماری كه كاربرد گسترده ای دارند, آشنایی دانشجو با این روش ها و آگاه كردن او از محدودیت های آنها و نحوه اعمال این روش ها با نرم افزار SPSS و در صورت لزوم با سایر نرم افزارهای آماری می باشد.

هدف ما, بیان مفاهیم با توجه به جوهر فكر و علم آمار در زمان حاضر است. بحث های كلاس  عمدتاً متكی به استدلال های شهودی خواهندبود . البته گاهی از جبر هم استفاده مختصری خواهد شد. عقیده ما این است كه اگر به دانشجویان توضیحات كافی در باره استدلالی كه مبنای این روش هاست داده شود, درك بهتری از روش های آماری خواهند داشت. بدون چنین دركی اغلب دانشجویان علاقه شان را به موضوع از دست می دهند و تنها ارائه كردن تعدادی دستور العمل, چه با استفاده از نرم افزار و چه بدون آن, ممكن است آنها را به استفاده غلط از علم آمار بكشاند. در هر بحثی كه در كلاس ها ارائه خواهد شد, ابتدا قبل از معرقی رسمی هر روش آماری مثال هایی را می آوریم تا قلمرو كاربرد روش آشكار گرددد.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید