مقاله تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی،در راستای كاهش تصدی گری دولت

مقاله تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی،در راستای كاهش تصدی گری دولت مقاله تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی،در راستای كاهش تصدی گری دولت

دسته : کشاورزی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 56 KB

تعداد صفحات : 68

بازدیدها : 211

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

مقاله تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی،در راستای كاهش تصدی گری دولت

مقاله تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی،در راستای كاهش تصدی گری دولت


الف) اهمیت بخش كشاورزی

بخش كشاورزی جایگاه مهمی در اقتصاد كشور دارد، حدود 15 درصد از تولید ناخالص داخلی دراین بخش تولید میشود، همچنین بخش كشاورزی حدود 25 درصد اشتغال، 92 درصد نیاز غذایی، حدود20 درصد صادرات غیرنفتی و حدود 90 دصد مواد خام مورد نیاز صنایع تبدیلی كشور به محصولات كشاورزی را تامین كرده است.

بطور كلی اهمیت بخش كشاورزی را میتوان بشرح ذیل عنوان كرد :

1- تامین كننده غذا

2- تامین كننده مواد اولیه صنایع غذایی

3- تامین كننده ارز از طریق توسعه و گسترش صادرات

4- ایجاد بازار برای كالاهای صنعتی

5- اشتغال زایی بخش كشاورزی

موضوع مهم اینكه 98درصد از امورات بخش كشاورزی توسط خود تولیدكنندگان انجام میشود و این موضوع از خصوصیات بارز و اساسی بخش كشاورزی است كه كمترین وابستگی را به مجموعه دستگاههای اجرایی دولتی دارند.

 

ب) اهمیت سرمایه گذاری در بخش كشاورزی

سرمایه گذاری در بخش كشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و از جنبه های مختلف میتواند باعت تسریع رشد و توسعه اقتصادی در كشور گردد. برخی از این جنبه ها عبارتند از:

1-      سرمایه گذاری و توسعه فعالیت های تولیدی در بخش كشاورزی به علت كاربر بودن فعالیت های كشاورزی باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید می گردد و بدین وسیله مشكل بیكاری را كه در سالهای اخیر بصورت حادی بروز نموده، كاهش می دهد، همچنین با توجه به استقرار اغلب فعالیت های كشاورزی در مناطق روستایی از مهاجرت روستائیان به شهرها می كاهد یا دست كم رشد مهاجرت از روستاها به شهر را كاهش میدهد.

2-   با وجه به تغییرات در نرخ مبادله كالاهای كشاورزی و تفاوت سطح زندگی در مناطق شهری و روستایی كه نتیجه آن پایین آمدن سطح درآمد كشاورزان است، از طریق افزایش سرمایه گذاری در بخش كشاورزی میتوان به افزایش درآمد كشاورزان و بهبود توزیع درآمد در كشور كمك کرد.

3-  سرمایه گذاری دربخش كشاورزی باعث افزایش تولید محصولات كشاورزی میشود و به دنبال آن منجر به افزایش صادرات محصولات كشاورزی می گردد و این مسئله به افزایش صادرات غیرنفتی و رهایی از وابستگی به درآمدهای نفتی كمك شایانی می کند.

 سرمایه گذاری در بخش كشاورزی به رشد سایر بخش های اقتصادی كمك می كند، با توجه به ارتباط قوی, بخصوص قسمت پسین بخش كشاورزی با بخش های دیگر، افزایش سرمایه گذاری در بخش كشاورزی باعث تسریع رشد اقتصادی در بخش های دیگر می گردد.

پ) اهداف دولت از ایجاد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی
1- تجمیع، مدیریت و تخصیص بهینه منابع مالی در بخش كشاورزی

با توجه به 18.000 میلیارد تومان ارزش افزوده سالیانه بخش كشاورزی, ایجاد یك زیرساخت مالی و اعتباری كه باعث نگهداشت و تجمیع منابع مالی و تخصیص بهینه آن گردد یك ضرورت اجتناب ناپذیر است. لذا ایجاد صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی بعنوان یك زیرساخت مالی و اعتباری علاوه بر تجمیع و تخصیص بهینه منابع مالی معضل نظام تامین مالی و اعتباری تولیدكنندگان بخش كشاورزی را نیز مرتفع خواهد کرد.

 

 

3-               ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری

در برنامه چهارم توسعه، نرخ رشد ارزش افزوده بخش كشاورزی 5/6 درصد پیش بینی شده است ولی در طول سالهای 84 و 85 این نرخ به ترتیب به 7 و 1/7 درصد رسیده است و از سویی نرخ رشد سرمایه گذاری نیز از 7 درصد درسالهای 84 به 10درصد در سال 85 افزایش یافته است .

با تشكیل صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی علاوه بر تجمیع منابع مالی ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری را به همراه خواهد شد كه به تبعه آن افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری باعث افزایش سطح كمی و كیفی تولید و به تبعه آن افزایش ارزش افزوده بخش كشاورزی و نهایتاً باعث رشد و توسعه در بخش كشاورزی خواهد بود.

4-               واگذاری وظایف تصدی گری به بخش غیردولتی و انجام خدمات اجرایی بخش كشاورزی توسط

خود تولیدكنندگان

با توجه به اینكه 98درصد از امورات بخش كشاورزی توسط خود تولیدكنندگان انجام میشود لذا باید ترتیبی اتخاذ کرد كه كلیه فعالیت های اجرایی بخش كشاورزی از مرحله قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید به خود مردم واگذار گردد.
لذا صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی صرفاً یك نهاد مالی و اعتباری نیستند، بلكه بدلیل ظرفیت های پیش بینی شده از سوی قانونگذار و دولت محترم این صندوق ها زیرساختی هستند كه میتواند كلیه خدمات اجرایی بخش كشاورزی را ساماندهی نمایند لذا برای تحقق این سه مقوله مهم و برای تحقق ارتقاء نرخ رشد سرمایه گذاری و انجام خدمات اجرایی توسط صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی در چارچوب یك مدل پیشنهادی مصوب كه متعاقباً توضیح داده خواهد شد اقدام خواهیم نمود.


ت) مدل پیشنهادی برای تحقق توسعه سرمایه گذاری و انجام خدمات اجرایی برای توسعه بخش كشاورزی مدل و برنامه اجرایی كه طراحی شده است در چهار مرحله قابل اجراء می باشد.

مرحله اول :

تشكیل صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی
صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی بعنوان زیرساخت توسعه بخش كشاورزی هر استان می بایستی ایجاد گردد كه این صندوق ها با مشاركت تشكلهای تولیدكنندگان در زیربخش كشاورزی استانها بر اساس نقش در تولید ایجاد خواهد شد. كه در حال حاضر 21 صندوق غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی استانی و ملی ایجاد شده است كه از این تعداد صندوق ها صندوق استانی در سال 1385 و 10 صندوق تا سال 1384 ایجاد شده است.

برای تشكیل 14 صندوق مانده استانی با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته و با ابلاغیه وزیر محترم جهاد كشاورزی در نظرداریم 14 صندوق باقی مانده استانی را در صورت تامین منابع مالی حداكثر تا نیمه اول سال جاری با مشاركت تشكلهای تولیدكنندگان بخش كشاورزی تشكیل دهیم.

مرحله دوم :


ایجاد شركتهای خدمات كشاورزی

در راستای محول نمودن كلیه خدمات اجرایی بخش كشاورزی به تولیدكنندگان و در جهت سیاستهای دولت نهم مبنی بر واگذاری كار مردم به خود مردم و تحقق اصل 44 قانون اساسی در بخش كشاورزی، با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر گردید در كنار صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی استانی، یك شركت خدمات كشاورزی استانی غیردولتی تشكیل گردد و كلیه خدمات اجرایی بخش كشاورزی شامل:
- تامین و توزیع نهاده های كشاورزی

- بازاریابی و بازاررسانی محصولات كشاورز ی

- خدمات ترویجی و انتقال یافته ها

-  خدمات بیمه ای و... كلیه خدمات اجرایی قبل از تولید، حین تولید و بعد از تولید را در بخش كشاورزی با تاكید بر صندوقهای غیردولتی به بخش غیر دولتی واگذار گردد.
برای تحقق این مهم طرح توجیهی تشكیل و اساسنامه نمونه شركت خدمات كشاورزی با انجام كار علمی و كاربردی در اتاق فكر شركت از 6 ماه قبل در دست بررسی بوده است كه این موضوع نهایی شده است و در نظر است تا نیمه اول سال 86 شركت خدمات كشاورزی صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی در استانهای كرمانشاه، اصفهان، فارس و همدان بصورت آزمایشی تشكیل گردد.
در حال حاضر با توجه به ضرورت بخش كشاورزی مقرر است شركت های مزبور در حوزه تامین و توزیع نهاده های كشاورزی و بازاریابی و بازاررسانی محصولات كشاورزی فعالیت نمایند و پس از دریافت نتایج موفق و مورد نظر از تشكیل شركتهای خدمات كشاورزی (غیردولتی) استانی، این مهم به همه استانهای كشور تعمیم داده شود.
پس از تشكیل شركت خدمات كشاورزی در همه استانهای كشور بدلیل برنامه ریزی متمركز فعالیت شركتهای مزبور و بخصوص حمایت از بخش كشاورزی در حوزه واردات و صادرات مقرر شد شركت هلدینگ خدمات كشاورزی در مركز تشكیل گردد.

 

 

مرحله سوم :

ایجاد موسسه مالی و اعتباری صندوق های توسعه بخش كشاورزی
پس از بررسی های كارشناسی، به این نتیجه رسیدیم كه یك موسسه مالی و اعتباری جهت تامین و تجهیز منابع، ارائه خدمات سهل و آسان، سازمان دهی نظام تامین مالی و اعتباری تولیدكنندگان لازم و ضروری است. در واقع این موسسه هم جذب سرمایه گذاری و هم تجهیز منابع برای تولیدكنندگان انجام می دهد. لذا در نظر است پس از اجرای مراحل اول و دوم یك موسسه مالی و اعتباری ملی با عنوان
«موسسه مالی و اعتباری صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی» ایجاد گردد

مرحله چهارم :

شركت سرمایه گذاری و تامین سرمایه

برای تامین منابع مالی از سایر بخش های اقتصادی كشور و فراهم نمودن شرایط ورود منابع مالی سایر بخش ها به بخش كشاورزی، حضور در بازار سرمایه برای جذب منابع مالی و بهره مندی از منابع خارجی قابل دسترس, ضروری است شركت سرمایه گذاری و تامین سرمایه صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی ایجاد گردد. كه این مهم از برنامه های آینده شركت مادر تخصصی و صندوقهای غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورزی می باشد.


ث) منابع مالی دراختیار شركت

قانونگذار در ماده 12 قانون تشكیل مقرر نموده است مبلغ 1000 میلیارد ریال از محل فروش اموال و امكانات مازاد وزارت جهاد كشاورزی در اختیار این شركت قرارگیرد.
در بند (د) قانون برنامه چهارم توسعه مقرر شده است سالیانه مبلغ 200 میلیارد ریال بعنوان افزایش سرمایه به این شركت پرداخت گردد و همچنین در بند چهارم مصوبه مورخ 26/12/81 هیئت محترم وزیران مقرر شده است سالیانه مبالغی را بعنوان كمك برای تجهیز منابع صندوق های غیردولتی حمایت از توسعه بخش كشاورز ی در اختیار این شركت قرارگیرد


ج) سرمایه اولیه صندوق های غیردولتی

در شروع کار شرکت, 10 صندوق غیردولتی شروع به فعالیت کردند که سرمایه اولیه آنها حدود 45 میلیارد ریال بود كه اكنون این رقم به حدود 310 میلیارد ریال افزایش یافته است، افزایشی در حدود 700 درصد كه این افزایش نشان از این موضوع است كه این صندوق ها در حد مقدورات و توان مالی خود و با ارائه خدمات مطلوب و اثر بخش به سهامداران، زمینه جلب مشاركت سایر تولیدكنندگان را فراهم كرده اند و همچنین 11 صندوق تشکیل شده در سال 1385 نیز با سرمایه اولیه حدود 100 میلیارد ریال تشکیل
شده اند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید