پایان نامه نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی

پایان نامه نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی پایان نامه نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 855 KB

تعداد صفحات : 122

بازدیدها : 359

برچسبها : آموزش فنی فنی و حرفه ای توسعه منابع انسانی پایان نامه

مبلغ : 9000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال و بختیاری (مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی)

بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال وبختیاری (مطالعه موردی مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی)

چکیده

منابع انسانی مهمترین عامل و محور سازمان ها محسوب می شوند، توسعه منابع انسانی به آموزش و توسعه فعالیت های انسانی در سازمان ها مرتبط است و به سازمان ها کمک می کند تا شرایط فرهنگی خاصی را ایجاد کنند که در آن کارکنان به پتانسیل بالقوه برای بهره مند شدن از افراد و سازمان ها دست یابند. در این تحقیق بررسی نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، در استان چهار محال و بختیاری می پردازد. بر اساس مدل انتخابی محقق، تغییر نگرش، دانش، مهارت و توانایی های، اشتغالزایی ،درک بهتر هدف های سازمانی، ارتباطات سازمانی و قدرت حل مسئله و تصمیم گیریاز مهمترین مؤلفه های مهم و تاثیر گذار در این تحقیق بود که مورد مطالعه قرار گرفت .روش پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی است و جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه مهارت آموختگان شاغل بخش خصوصی استان چهارمحال وبختیاری می باشد .که تعداد116 نفراز دانش آموختگان بعنوان نمونه آماری انتخاب شد.ابزار اندازه گیری تحقیق شامل یک پرسشنامه مربوط به تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی (محقق ساخته) می باشد. برای اندازه گیری روایی پرسشنامه از روش محتوائی و برای تعیین پایایی آن آلفای کرونباخ محاسبه گردید که مقدار آن برابر87/0 برآورد گردید. نتایج تحقیق نشان داد فرضیه اول با ضریب همبستگی 69/0 مورد تائید قرار گرفت یعنی بین آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه منابع انسانی رابطه وجود دارد .و پس از آن به ترتیب اولویت فرضیه های زیر مورد تایید قرار گرفت. فرضیه سوم (آموزش فنی و حرفه ای بر دانش، مهارت و توانایی های افراد تاثیر دارد.). فرضیه هفتم (آموزش فنی و حرفه ای بردرک بهتر هدفهای سازمانی افراد تاثیر دارد). فرضیه چهارم ( آموزش فنی و حرفه ای بر قدرت حل مسئله و تصمیم گیری افراد تاثیر دارد.) فرضیه ششم (آموزش فنی و حرفه ای بر اشتغالزایی افراد تاثیر دارد.) فرضیه پنجم (آموزش فنی و حرفه ای بر ارتباطات سازمانی تاثیر دارد).فرضیه دوم (آموزش فنی و حرفه ای بر تغییر نگرش و ایجاد روحیه مثبت افراد تاثیر دارد). و فرضیه ی هشتم رد شد و مورد تایید قرار نگرفت.

کلید واژه ها : آموزش فنی و حرفه ای ، مهارت و توانایی های ، قدرت حل مسئله ، ارتباطات ، اشتغالزایی

بیان مسئله

تغییرات سریع و عمیق علمی سبب شده است که هر از گاهی مطالب و نظریه های جدیدی وارد میدان زندگی شود که برای ارائه حیات به ناچار باید علوم و معارف جدید را آموخت و برخی از نظریه های قدیمی را که کارآیی ندارند، کنار گذاشت . تغییرات فن آوری سبب دگرگونی در شبکه ها وروش های سازمان می شود و هر تغییری کسب دانش و مهارت های جدید را ضروری می سازد. میزان کمّی و کیفی این تغییرات آنقدر زیاد است که گاهی اوقات مدیران و کارکنان را دچار وحشت می کند و ممکن است احساس کنند که فرصت و توان سازگاری با این تغییرات را ندارند. با همه سختی ها و مشکلات باید پذیرفت که ادامه حیات سازمان تا حدود زیادی به دانش، آگاهی و مهارت های گوناگون و جدید بستگی دارد .بررسی ادبیات توسعه منابع انسانی در سازمان ها نشان می دهد که برنامه های آموزشی از دیدگاه مدیران همواره یکی از راه حل های کلیدی برای رفع مشکلات در سازمان ها محسوب می شود. این جمله مکرّر شنیده می شود که کارکنان کاری را که از آن ها انتظار می رود انجام نمی دهند، یا ما مشکل آموزشی داریم. این جملات نشانه هایی از ضرورت توانمندسازی نیروی انسانی در انجام وظایف سازمانی است. تا زمانی که نیاز آموزشی به درستی تشخیص داده نشود و به تفصیل بررسی نگردد.

در این پایان نامه مسأله اصلی شناسایی تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، در استان چهارمحال وبختیاری است. منابع انسانی از ارزشمندترین سرمایه های هرسازمان است ؛ زیرا سایرعوامل مانند تکنونولوژی، سرمایه و... وابسته به نیروی انسانی است. علی رغم پیشرفت های فنی و تکنیکی جدید، هنوز هیچ عاملی نتوانسته جایگزین نیروی انسانی شود و انسان به عنوان یک عامل کلیدی درسازمان مطرح است. مدیریت سازمان با توجّه به این نکته باید بکوشد تا این سرمایه را به درستی شناخته و توان و استعدادهای نهفته او را پرورش داده و به نحو مؤثّری آن را در پیشبرد هدفهای سازمان بسیج کند. در جامعه ای مانند ایران، خدماتی که دولت ارائه می کند، غالبأ توسط برنامه ریزانی در سطوح مرکزی تهیه می شوند که معمولأ آشنایی چندانی با نیازهای واقعی کارکنان منطقه ندارند. طرح هایی مانند طرح جامع و تفضیلی آموزشی بطور متمرکز طراحی شده و تفاوت های اجتماعی و فرهنگی را در مناطق استانهای مختلف کشور به حساب نیاورده اند که نتیجه آن، عدم تناسب بین نیازها اموزشی و خدمات اموزشی ، کاهش بهره وری و در نتیجه، اتلاف منابع بوده است. بنابر آنچه که گفته شد هدف از این تحقیق تاثیر آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی، دراستان چهارمحال وبختیاری است. که بیش از هر چیز بر توسعه نیروی انسانی اتکا دارد بدیهی است که ویژگی های کمی و کیفی آموزش های فنی و حرفه ای نیروی انسانی بر سرنوشت سازمان ها و مراکز کارآفرینی تأثیر به سزا دارد لذا توجه به این مسئله یعنی ارتقای کیفی و روز آمد کردن دانش و مهارت کارکنان و کارآفرینان بسیار مهم است.میزان موفقیت آموزش های فنی و حرفه ای در توسعه منابع انسانی به عنوان یک متغییر مبهم و مجهول و عدم شفافیت در خصوص موفقیت در اشتغالزایی، میزان توانایی مجریان طرح ها اشتغال و مهارت کارکنان اجرایی سازمانها و نهاد های دولتی جزء دیگر متغییر های مجهول این تحقیق محسوب می شوند.

در راستای بهبود آموزش های فنی و حرفه ای و توسعه منابع انسانی کارآمد ، بایستی ابتدا تاثیر این آموزشها مشخص شود. بنابراین، اولین گام توسعه منابع انسانی جهت بهبود عملکرد در سازمان ها، شناسایی اثر بخشی صحیح و دقیق آموزش ها است. نیازها بخشی از فرآیند برنامه ریزی آموزشی است که هدف آن شناسایی و حل مشکلات رفتاری (عملکرد) شهروندان است. بدون تردیدی هیچ سیستمی نتوانسته و نمی تواند تمام نیازهای فرد و جامعه را بازیر مجموعه گسترده آن برطرف سازد. به همین دلیل این که اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان چهارمحال و بختیاری تا چه حد توانسته بر توسعه منابع انسانی در ابعاد مختلف دست یابد باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای

2-1 مقدمه

پیشرفت روزا فزون و لحظه به لحظه علوم وفنون، هر روز دانش و مهارتهای انسان را نارسا و ناقص می سازد بنابراین بقای فرد وسازمان وابسته به این است که دائما اطلاعات و مهارتهای خود را نو و تازه کنند و این ممکن نیست مگر با آموزش مداوم و مستمر .ازطرف دیگر تأمین به موقع و به جای نیروی انسانی متخصص مورد نیاز در هر سازمان یک ضرورت محسوب می گردد و تأمین چنین ضرورتی بدون پیروی از اصول و فنون برنامه ریزی نیروی انسانی وبه ویژه برنامه ریزی آموزشی غیرممکن است.

قرار گرفتن در مسیر توسعه و دستیابی به توسعه پایدار، امروزه یکی از آرما نهای جوامع بشری است. سازمانهای جهانی مانند یونسکو راه های دستیابی به این توسعه را (بدون در نظر گرفتن شرایط اختصاصی و اقلیمی کشورها) بررسی کرده و راهکارهای کلی را در معرض افکار عمومی قرار داده اند. یکی از عوامل مهم در دستیابی به توسعه -به تأکید سازمانهای بین الملل- توجه به آموز شهای فنی و حرفه ای است.

کشورهای توسعه یافته امروزی از دهه 1970 به این راز موفقیت دستیافته و برای آن برنامه ریزی کرده اند و از یکى دو دهه بعد به دستاوردهای آن نائل گشته اند. آموزشهای فنی و حرفه ای انجام فعالیت هایی است که می تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده نماید یا کارایی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد. این آموزشها کسب مهارتها را در راستای تکنولوژی و علوم وابسته به همراه دانشهای خاص مربوط به شغل و در بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ارائه می دهد . ظهور اقتصاد دانش محور در کشورهای صنعتی در دهه های آخر قرن گذشته و به دنبال آن در برخی از کشورهای جنوب شرقی آسیا و آمریکای لاتین نشان داد که سرمایه انسانی نقشی محوری در توفیق این کشورها برای ورود به اقتصاد جدیدایفاء نموده است. به علاوه می توان گفت که آموزشهای فنی وحرفه ای به دلیل توام نمودن آموزشهای نظری و عملی از توانایی زیادی در تشکیل سرمایه انسانی و تربیت کارگردانش مدار برخوردار می باشند.

فهرست مندرجات

چکیده

فصل اول : کلیات تحقیق

مقدمه

بیان مسأله

ضرورت و اهمیّت پژوهش

اهداف پژوهش

فرضیات پژوهش

روش تحقیق

جامعه و نمونه آماری

نمونه آماری

ابزار سنجش

تعاریف نظری واژه ها

تعاریف عملیاتی

قلمرو تحقیق (زمانی، مکانی و موضوعی)

مدل مفهومی تحقیق

فصل دوم : ادبیات پژوهش

بخش اول : نقش و جایگاه آموزش های فنی و حرفه ای

مقدمه

تعاریف

آموزش کارکنان و مدیران

آموزش افراد بزرگسال و اصول آن

آموزشهایفنیوحرفهای

آ موزش رسمی

آ موزش غیر رسمی

آموزش مداوم

آموزش ضمنی

یادگیری

بازار کارو کار آفرینی

بخش دوم : توسعه منابع انسانی

مقدمه

رویکردهای مدیریت منابع انسانی

بخش سوم : نقش آموزش های فنی و حرفه ای بر توسعه منابع انسانی

نقش آموزش در بهره وری سازمانی

ارتباط سازمانی

ویژگی های نگرش

بخش چهارم : پیشینه تحقیقات

پیشینه تحقیق داخلی

پیشینه تحقیق خارجی

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه

روش تحقیق

جامعه و نمونه آماری

متغیر های تحقیق

ابزار جمع آوری اطلاعات

شیوه نمره گذاری پرسشنامه ها

اعتبار و روایی پرسشنامه ها

چگونگی جمع آوری اطلاعات

روش های تجزیه و تحلیل

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

مقدمه

یافته های توصیفی

یافته های استنباطی

فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

مقدمه

بحث و بررسی

توصیف وضعیت

نتایج آزمون فرضیات

پیشنهادها

فهرست منابع

ضمائم

چکیده انگلیسی

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید