پایان نامه تاثیر قابلیتهای بازاریابی و پویایی رقابتی بر عملکرد بانک

پایان نامه تاثیر قابلیتهای بازاریابی و پویایی رقابتی بر عملکرد بانک پایان نامه تاثیر قابلیتهای بازاریابی و پویایی رقابتی بر عملکرد بانک

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 1449 KB

تعداد صفحات : 123

بازدیدها : 788

برچسبها : قابلیت های بازاریابی پویایی رقابتی عملکرد بانک

مبلغ : 10000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد موسسات بانکی با تاکید بر پویایی های رقابتی

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی عنوان: تاثیر قابلیت های بازاریابی بر عملکرد موسسات بانکی با تاکید بر پویایی های رقابتی (مورد مطالعه: شعب بانک های دولتی استان مازندران)

صنعت بانکداری، از جمله صنایع مهم و مطرح دنیاست، امروزه بانک ها در کشورهای پیشرفته به عنوان راهگشا، مشاور حرفه ای، متخصص در افزایش منابع مالی شرکت ها و جمع آوری و تبادل اطلاعات لازم برای مشتریان خود عمل می کنند. در بانکداری نوین مولفه های متعددی وجود دارند که بر روند تجهیز منابع پولی بانک ها و موسسات مالی تاثیر می گذارند. شناسایی و تعیین میزان تاثیر و نوع ارتباط این مولفه ها با موفقیت بانک ها در تجهیز منابع پولی، مقوله ای مهم می باشد، این امر سبب شده است تا فضای رقابتی تنگاتنگی میان آن ها برقرار شود. موفقیت یا عدم موفقیت بانک را به دور از عملکرد مدیران نمی توان تصور نمود. بانکی می تواند موفق باشد که از مدیران شایسته، ابزارهای متنوع و امکانات و پتانسیل موجود خود در راستای پیروزی مجموعه بهره مند شود. عواملی که منجر به توفیق بانک می شوند، استفاده از فن آوری اطلاعات، بازاریابی، مشتری مداری به معنای واقعی آن و پرهیز از یدک کشیدن این شعارهاست. بانک ها با بهره مندی از مدیران شایسته و منابع انسانی تحصیل کرده، می توانند ارتباط دائمی با مشتریان و بازار داشته باشند و با ایجاد تغییرات و تحولات، جامعه را زیر ذره بین قرار دهند.

کلمات کلیدی: تلاطم بازار، شدت رقابت، تمرکززدایی، مشتری مداری، رقیب محوری، گرایش به نوآوری و قابلیت های بازاریابی.

اهمیت پویایی رقابتی در صنعت بانکداری

عوامل موثر بر رقابت یک صنعت به شرکت کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خود را در ساختار صنعت به خوبی بشناسد. در واقع از دیدگاه استراتژیک نقاط و ضعف و قوت همان وضعیت شرکت در قبال علل بنیادین مربوط به هر کدام از عوامل رقابتی است. یک اقدام استراتژیک هم به اقدامات تهاجمی یا دفاعی در برابر این نیروها مربوط است. پس شرکتها با تحلیل نیروهای موثر بر رقابت موقعیت شرکت را در برابر عوامل رقابتی مشخص می کنند و بعد از آن با اقدامات استراتژیک مناسب موقعیت نسبی خود را بهبود می بخشند. در آخرین گام با پیش بینی هایی که بر اساس عوامل رقابتی انجام می دهند و فاکتورهایی که این عوامل را پدید می آورند راهکارهای واکنش در برابر آنها را با اتخاذ استراتژیهای مناسب مشخص می کنند و با این کار به ایجاد توازن جدید رقابتی اقدام می کنند. شناخت این قابلیتها و توانمندیها و منشا عوامل رقابتی، حوزه هایی که شرکت باید در آن وارد شده یا از آن اجتناب کند را نیز نمایان می سازد. نباید فراموش کرد که ترقی و تغییرات یک صنعت با تغییر و ترقی در منابع ساختاری رقابت همراه است. از این رو مهمترین روندهای استراتژیک آنهایی هستند که بیشتر منابع رقابت درون یک صنعت را متاثر می کنند. ناگفته پیداست که ما برای پیش بینی سودآوری و ارائه ی یک برنامه گسترده باید منشا و گستردگی این منابع را در نظر داشته باشیم. پس تعریف جامع و مناسب از یک صنعت از قدمهای اصلی و اساسی برای تدوین استراتژیهای رقابتی به شمار می آید. تحلیل ساختاری یک صنعت چیزی بسیار فراتر از تمرکز کامل بر رقابت رقبای موجود است. شاید در نظر اول مشخص کردن مرز بین این عوامل در تدوین استراتژی مد نظر نباشد اما با شناخت آن می توان مطمئن بود منابع پنهان و ابعاد اساسی رقابت نادیده گرفته نمی شود. ...

تعریف متغیرها

تلاطم بازار

تلاطم بازار به نرخ تغییر در ترکیب مشتریان و ترجیحات آن ها اشاره دارد و علت اصلی بی ثباتی و غیر قابل پیش بینی بودن در محیط خارجی است. این متغیر به وسیله شاخص های ذیل اندازه گیری خواهد شد؛ در بخش بانکداری ترجیحات مشتریان محصول در طول زمان تغییر کمی می یابد، مشتریان ما تمایل به جستجوی محصولات جدید در همه زمان ها دارند، ما شاهد تقاضای برای محصولات و خدماتمان از مشتریانی که هرگز قبل از آن از آنها خرید نمی کردند هستیم.

شدت رقابت

شدت رقابت به توانایی و تمایل رقبا برای تغییر تصمیمات آمیخته بازاریابی به منظور به دست آوردن مزیت رقابتی اشاره دارد. رقابت فزاینده سبب شده که شرکت های مالی خدماتی در دوره جدید، مراقبت از سهم بازار و حفظ ان را از الویت های مبنایی و اساسی خود بدانند. این متغیر به وسیله شاخص های ذیل اندازه گیری می شود؛ رقابت قیمت یک ویژگی در صنعت ما است، تقریبا هر کسی یک حرکت رقابتی جدید هر روز می شنود.

تمرکز زدایی

تمرکززدایی به میزان تفویض اختیار قدرت تصمیم گیری در سراسر سازمان و میزان مشارکت سازمانی توسط اعضای سازمان در تصمیم گیری اشاره دارد. این متغیر به وسیله شاخص های ذیل اندازه گیری می شود؛ تصمیم گیرنده فردی دارای آزادی عمل زیادی در انتخاب ابزارهای رسیدن به هدف است، به مدیران شعبه اجازه انعطاف پذیری در انجام کار داده می شود، بسیاری از تصمیمات مهم در سطح شعبه گرفته می شود نسبت به جای مرکز، مدیران سطوح میانی و عملیاتی استقلال قابل توجهی دارند.

مشتری مداری

مشتری مداری مفهومی است که فروشنده به مشتریانش کمک می کند تا تصمیم به خرید را بدون فشار بگیرند درحالی که نیازهایشان را برطرف می کنند و بدین ترتیب رضایت مشتری را افزایش می دهند شناسایی نیازهای مشتریان که مشتریان از آن بی خبرند، نواوری در خدمات قدیمی، اندازه گیری مستمر و نظامند رضایت مشتری.

رقیب محوری

رقیب محوری بر ارزیابی های عمیق مجموعه رقبای انتخاب شده تمرکز دارد. تحت این نوع جهت گیری استراتژیک واحد کسب و کار بر اهداف رقیب، استراتژی ها، فعالیت ها، پیشنهادها، منابع و قابلیت ها همچنین انتشار اطلاعات به دست آمده از این ارزیابی تمرکز دارد. این متغیر به وسیله شاخص های ذیل اندازه گیری می شود؛ شناسایی نقاط قوت ضعف، اشتراک گذاری اطلاعات، توسط کارکنان در سراسر سازمان، جمع آوری مستمر اطلاعات در مورد فعالیت رقبا، شناسایی اهداف رقبا، شناسایی استراتژی به کار گرفته شده رقبا، شناسایی نقاط قوت و ضعف رقبا.

گرایش به نوآوری

گرایش به نوآوری فلسفه ای است که به ترویج باز بودن ایده های جدید می پردازد و تمایل یک شرکت را به تغییر از طریق اتخاذ و اجرای فن آوری های جدید، منابع، مهارت ها و سیستم های اداری منعکس می کند. این متغیر براساس شاخص های احساس آزادی کارکنان برای بیان طرح نوآور،تلاش مدیران برای ایجاد طرح نوآور، اندازه گیری می شود.

قابلیت بازاریابی

قابلیت های بازاریابی امکان وفق دادن، ترکیب کردن و پیکربندی مجدد مهارت های سازمانی و منابع داخلی و خارجی را فراهم می آورند تا با توجه به نیازهای محیط متغیر بیرونی، سازمان خود را سازماندهی نماید. این متغیر به وسیله شاخص های توسعه محصول جدید، تبلیغات، روابط عمومی، ترفیع فروش، پویش محیطی (بررسی محیطی)، توسعه برنامه های بازاریابی، اجرای برنامه های بازاریابی اندازه گیری می شود.

عملکرد شعبه

عملکرد سازمانی معیاری برای اندازه گیری میزان دست یابی خوب و موثر یک اقدام بر اهداف تعیین شده تعریف می شود، که می تواند به وسیله ی کارایی و اثربخشی سازمان در دستیابی به اهداف برآورد شود. این متغیر به وسیله شاخص های فروش، سهم بازار، سودآوری و رضایت مشتری اندازه گیری می شود.

پویایی های رقابتی

توجه به نیروهای رقابتی اغلب به منظور شناسایی بزرگترین ضرباتی است که به صورت اتفاقی جایگاه استرتژیک شرکت را تهدید می نماید. ماتریس CPM اصلی ترین رقبای یک شرکت را با تمام نقاط ضعف و قوتشان معرفی می نماید. این ماتریس، همان بسط ماتریس IFE می باشد و در واقع ضریب ها و جمع نمره های هر دو ماتریس دارای معنی یکسانی می باشند. ولی، عوامل موجود CPM در برگیرنده مسائل داخلی و خارجی می شوند و رتبه ها نمایانگر نقاط قوت و ضعف است. ماتریس بررسی رقابت CPM را می توان برای مقایسه شرکت با شرکت های رقیب نیز به کار برد. این تجزیه و تحلیل موجب می شود تا گاهی اطلاعات مهمی از درون سازمان به دست می آید. این مدل برای برنامه ریزی استراتژیک در موقعیت رقابتی کاربرد بیشتری دارد تا موقعیت های انحصاری. پارادایم حاکم بر این مدل، عمدتا تجویزی و یا ترکیبی می باشد.

فصل اول: کلیات پژوهش

مقدمه

بیان مسأله

اهداف تحقیق

ضرورت و اهمیت تحقیق

فرضیه های تحقیق

پیشینه ی تحقیق

تعریف متغیرها

قلمرو تحقیق

روش شناسی تحقیق

روش گردآوری اطلاعات

جامعه آماری

روش تجزیه و تحلیل آماری

فصل دوم:مرور منابع/ ادبیات تحقیق/ پیشینه ی تحقیق

مقدمه

عملکرد موسسه

عملکرد بانک ها

ضرورت ارزیابی عملکرد

مدل های مختلف ارزیابی عملکرد

ROCE،ROE،ROI و مشتقات آن (قبل از دهه 80)

مدل ارزش افزوده اقتصادی (1980)

مدل هزینه یابی بر مبنای فعالیت

ماتریس عملکرد

هرم عملکرد

پرسشنامه اندازه گیری عملکرد

مدل نتایج و تعیین کننده ها

کارت امتیازدهی متوازن

فرایند کسب و کار

مدل تعالی سازمان

تحلیل ذی نفعان

چارچوب یکپارچه اندازه گیری عملکرد()

DEA مدل تحلیل پوششی داده ها

مفهوم قابلیت های بازاریابی

مفهوم تلاطم بازار

بازاریابی در شرایط متلاطم

واکنش نادرست مدیر در مواجهه با تلاطم بازار

مفهوم شدت رقابت

شدت رقابت در صنعت بانکداری

مفهوم تمرکززدایی

انواع تمرکززدایی

علت تمرکززدایی

تمرکززدایی در صنعت بانکداری

مشتری مداری

ضرورت حرکت به سمت مشتری مداری

مشتری مداری در موسسات مالی و بانک ها

تعاریف مشتری مداری

رقیب محوری

تعاریف رقیب محوری

گرایش به نوآوری

تعاریف گرایش به نوآوری

مفهوم پویایی های رقابتی

اهمیت پویایی رقابتی در صنعت بانکداری

نقش قابلیت های بازاریابی در عملکرد موسسه

مروری بر تحقیقات و نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق

فصل سوم:روش اجرای تحقیق/ مواد و روش ها

مقدمه

روش تحقیق

نوع تحقیق بر مبنای هدف

تحقیق بنیادی یا پایه ای

تحقیق کاربردی

نوع تحقیق بر مبنای روش

جامعه آماری

نمونه آماری و روش نمونه گیری

ابزارها و روش های جمع آوری داده

روایی و پایایی ابزار گردآوری اطلاعات

روش آلفای کرونباخ

روش تجزیه و تحلیل داده

نتیجه گیری

فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های تحقیق

مقدمه

آمارتوصیفی

تحلیل جمعیت شناختی نمونه

توصیف متغیرهای جمعیت شناختی

جنسیت

سن

سطح تحصیلات

سابقه خدمت

توصیف متغیرهای اصلی تحقیق

تلاطم بازار

تمرکززدایی

مشتری مداری

رقیب محوری

گرایش به نوآوری

شدت رقابت

قابلیت های بازاریابی

عملکرد شعبه

آزمون فرضیه های تحقیق

آزمون مدل تحقیق

شاخص های برازش مدل

بررسی فرضیه های تحقیق

فصل پنجم:بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات

مقدمه

نتیجه گیری

نتایج آمار توصیفی

نتایج آمار استنباطی

پیشنهادات تحقیق

پیشنهادات بر مبنای یافته های تحقیق

پیشنهادات برای تحقیقات آتی

محدودیت های تحقیق

فهرست منابع

چکیده انگلیسی

پرسش نامه تحقیق

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید