پایان نامه میزان رضایت دانشجویان از اساتید دانشگاه

پایان نامه میزان رضایت دانشجویان از اساتید دانشگاه پایان نامه میزان رضایت دانشجویان از اساتید دانشگاه

دسته : -علوم انسانی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 188 KB

تعداد صفحات : 183

بازدیدها : 380

برچسبها : رضایت دانشجویان رضایت از اساتید

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه بررسی میزان رضایت دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان از اساتید دانشگاه در 183 صفحه ورد قابل ویرایش

چکیده

این پژوهش با هدف شناسایی رضایت دانشجویان از اساتید و مولفه های آن و رابطه بین متغیر وابسته تحقیق با متغیرهای مستقل در بین دانشجویان دانشگاه آزاد انجام شد. پس از بیان اهمیت موضوع و اهداف مطالعه ،به برسی مطالعات اکتشافی و پیشینه تحقیق پرداخته شده است و جامعه آماری این تحقیق را کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد تشکیل می دهند که با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه پس از محاسبه 254 نفر بدست آمد که 135 نفر مخصوص زنان و 119 نفر متعلق به مردان بودند و طرح نمونه گیری به صورت طبقه ای متناسب با حجم است و ابزار سنجش پرسشنامه می باشد که سوالات بصورت بسته و باز طراحی شد ابتدا برای اینکه حجم نمونه بدست آید و مشخص شود که پرسشنامه اشکالی دارد یا خیر؟ آزمون مقدماتی انجام دادیمکه آلفای کرانباخ بالای 80 درصد بود سپس پرسشنامه نهایی تهیه شد که توسط پاسخگویان تکمیل گردید سپس داده ها را وارد نرم افزار spssکردیم و این تحقیق به روش پیمایشی و در سطح توصیفی ، کاربردی و طبقه بندی است.

مهمترین نتایج پژوهش عبارتند از :

1- زنان نسبت به مردان رضایت بیشتری از اساتید خود دارند.

2- گروه سنی زیر 20 سال بیشترین میزان رضایت را داشتند و گروه سنی بالای 25 سال در مرتبه دوم رضایت قرار گرفتند و گروه بین 20 تا 25 سال در مرتبه سوم رضایت جای داشتند.

3- رشته پرستاری بیشترین میزان رضایت را از اساتید خود داشتند، رشته کنترل کیفی و بهداشت در مرتبه دوم میزان رضایت از اساتید بودند. رشته های زبان و ادبیات انگلیسی- کاردانی و آموزش ابتدایی-کاردانی به ترتیبدر مرتبه سومو چهارم از میزان رضایت قرار گرفتند. رشته کاردان فنی صنایع غذایی در مجموع بیشترین میزان نارضایتی را داشتند وکاردانی علمی کاربردی کامپیوتر در مرتبه دوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. رشته علوم اجتماعی، گرایش مردم شناسی در مرتبه سوم نارضایتی از اساتید قرار گرفتند. دانشجویان پژوهشگری نسبت به گرایشها ی دیگر رشته علوم اجتماعی رضایت بیشتری از اساتید خود داشتند.

4- میزان رضایت دانشجویان کارشناسی نسبت به کاردانی بیشتر است. یعنی دانشجویان مقطع کارشناسی راضی تر بودند تا کاردانی.

5- بالاترین میزان رضایت در دانشجویان ترم اول و دوم مشاهده شد و بیشترین نارضایتی در بین دانشجویان ترم سوم و چهارم دیده می شود.

6- میزان رضایت دانشجویان بیکار نسبت به شاغلین بیشتر بود.

7- آمارها نشان می دهد که دانشجویان متاهل نسبت به دانشجویان مجرد رضایت بیشتری از اساتید خود ابراز کرده اند.

8- دانشجویانی غیر بومی نسبت به بومی رضایت بیشتری را ابراز نموده اند.

9- رضایت با جنس، رشته تحصیلی و تحصیلات پدر رابطه معنا داری داشت و با سایر متغیرهای مستقل هیچگونه رابطه معناداری نداشت.

پیشنهادات

با توجه به نتایج می توان نتیجه گرفت که در رشته هایی که دانشجویان بیشتر مطالبب تئوری را در عمل یاد می گیرند مثل پرستاری و مامایی رضایت بیتشری احساس می کنند. اگر در رشته های علوم اجتماعی و مثل اینها اردوهای عملی بیشتری برگزار شود دانشجو رضایت بیشتری احساس خواهد نمود.

دانشجویان سال اول با ذوق و شوق بیشتری به دانشگاه وارد شده و رغبت و در نتیجه رضایت بیشتری به درس و دانشگاه و اساتید دارند. باید تصمیماتی اتخاذ گردد که با بالا رفتن ترم علاقه و رضایت دانشجویان کاسته نشود.

مقدمه

دانشگاههای ما، به دلیل گرفتاریها و مسائل گوناگون، کمتر فرصت این را داشته اند به نظرات دانشجویان، که در حقیقت دریافت کنندگان اصلی آموزش عالی هستند، وقوف پیدا کنند و ملاحظه نمایند که آیا آموزش عالی در راه صحیح و مناسب حرکت می کند، یا آن که چنین نیست و تلاشها فاقد جهت هستند.

یک رودخانه همیشه مسیر خودش را پیدا می کند و به دریا می ریزد، ما هم باید هدف و راه خودمان را پیدا کنیم، هدف اصلی همه انسانها خوشبخت زیستن است و لازمه خوشبختی خوب دانستن است و اگر دانشگاه می رویم به دلیل بهتر یاد گرفتن و خوشبخت شدن در زندگی است.

تمام سازمانهای آموزش دنیا باید از خودشان این سئوال را داشته باشند که آیا ما می توانیم این کسانی را که به این مراکز آمده اند راضی، موفق و در نهایت خوشبخت کنیم؟ این رسالت بزرگ در دست معلمین و استادان معظم ماست، بنابراین آشنا شدن با دیدگاهها و نظرات دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم و عقاید دانشجو دیده شود. همانطور که ملاحظه می شود دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم در هر جامعه ای می باشد و میزان کار آیی استادان به نحوه آموزش آنها بستگی دارد، شناخت یک استاد خوب هم بستگی به شناخت ویژگیهای او دارد. معیارهای ارزشیابی فرمول از قبل تعیین شده و ثابت نیستند و در شرایط متفاوت آموزشی دستخوش تنوع و دگرگونی می شوند.

رضایت دانشجو از اساتید موجب دلگرمی و تلاش او در درس شده و همین رضایت آینده درخشان تر ی را برای او و جامعه رقم می زند، بنابراین این آگاهی از نظرات دانشجویان که از سرمایه های ثابت و همیشگی هر نهاد آموزشی اند و اندیشیدن به تجارب و گرایش آنان ضرورت مهم دیگری است که نمی توان از آن غافل بود، اطلاعات بدست آمده به میزان زیادی می تواند زمینه ای عینی و مشخص و روشن، بر حل بسیاری از مسائلی که هم اکنون اکثر دانشگاهها ما با آن مواجهند فراهم آورد و مسئولان را بر پاره ای از مشکلات و نقاط ضعف والبته نقاط قوت در آموزش عالی واقف سازد و تغییراتی در برنامه های موجود به وجود آورد

بیان مسأله

موفقیت هر سازمانی در گرو رضایت مراجعین آن است وهمین رضایت موجب شکوفایی، رشد و پیشرفت و همچنین سازمان دهی بهتر خواهد شد. بنابراین راضی بودن و راضی ماندن یکی از مسائل مهم اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است که هر سازمان و مرکزی برای این امر مهم باید تلاش کند. یکی از این مراکز مهم و پر اهمیت مرکز آموزش عالی است که تربیت کننده نسل جوان،پیشرو و آینده ساز مملکت است.

بنابراین، این مراکز باید تلاشی مضاعف نسبت به دیگر سازمانها و ارگانها داشته باشند. در دانشگاهها اولین مساله ای که مهم به نظر می رسد رضایت دانشجو از استاد است. بر همین اساس در بررسیهای اولیه ای که از طریق مصاحبه اکتشافی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به عمل آمد، این نتیجه بدست آمد که دانشجویان از اساتید خود رضایت کمی دارند، در ضمن هیچگونه کار تحقیقاتی در این زمینه در این مرکز انجام نشده بود، در بررسی کارهای تحقیقی خارج از این مرکز هم شاهد نارضایتی دانشجویان از اساتید و بخشهای مختلف از جمله کادر اداری، کتابخانه، خدمات رفاهی و ...) بودیم.

ج- اهمیت و ضرورت پژوهش

بر طبق دیدگاههای جدید تکنولوژی آموزشی، معلم مهمترین عامل موفقیت در اهداف آموزش است و از آنجایی که دانشجویان چشم بیدار جامعه هستند و در هر کشوری از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار می باشند و دانشگاهها یکی از مراکز یا مجامع تبادل افکار، اطلاعات و مفاهیم هستند، پرداختن به موضوع رضایت نقش چشمگیری در تحقق توسعه همه جانبه و ارتقاء بهره وری به عهده دارد. باید در این مجامع فضایی فراهم شود که با ایجاد روابط انسانی بین استاد و دانشجو، آنها را افرادی متعهد و ملزم به رعایت قوانین و مقررات و از طرفی کار آمد برای فردای جامعه پرورش داد، که در این صورت موجبات افزایش کارایی و بهره وری فراهم آمده و این امر هم از جمله اهداف عمده نظام جمهوری اسلامی ایران در جهت دستیابی به توسعه انسانی و اسلامی است و با توجه به تجربه کشور های موفق جهان به این مطلب که در مقایسه بین عواملموثر در رشد و توسعه اجتماعی، اقتصادی، صنعتی آنچه از عوامل دیگر مهمتر می باشد، توجه به ارزشها ی انسانی و ابعاد معنوی یک کار است و رضایت افراد در محیط کار و تحصیل میل و رغبت درونی افراد را برای انجام کار توام با کیفیت مطلوب فراهم می آورد.

اهمیت و ضرروت این تحقیق از آنجایی مشخص می شود که در دانشگاهها با قشر جوانی که آینده ساز مملکت هستند روبه رو هستیم و چون آنهاجایگاه ویژه ایرا به خود اختصاص داده اند بنابراین رضایت یا عدم رضایت آنان در سازمان آموزشی نقش بسزایی دارد. پس ضرورت آشنا شدن با دیدگاه دانشجویان نسبت به یک استاد خوب کمک می کند تا استاد از دریچه چشم دانشجو دیده شود و مسائل و مشکلات نمایان گردد و با ارائه برنامه های مناسب در تنظیم فعالیتهای تدریس، ارزیابی، تصمیمات آگاهانه ای گرفته شود.

در بررسیهای اولیه مساله بودن رضایت دانشجویان به چشم می خورد و نشانه هایی از نارضایتی در گفت و شنودها با دانشجویان مشهود بود، تحقیق علمی کمکی خواهد بود تا به طور دقیق با ابعاد این امر آشنا و بتوانیم با تکیه بر نتایج علمی در جهت بالا بردن وتقویت سطح رضایت دانشجویان راهکارهایی اتخاذ نمائیم.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید