پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی

پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی

دسته : -علوم انسانی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 67 KB

تعداد صفحات : 68

بازدیدها : 262

برچسبها : دانلود پایان نامه پژوهش پروژه

مبلغ : 6400 تومان

خرید این فایل

پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی در 68 صفحه ورد قابل ویرایش

پایان نامه بررسی علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی در 68 صفحه ورد قابل ویرایش 

پیشگفتار

نوجوانان دلی پاك و روحی پرشور دارند . آنان در حساسترین و بحرانی ترین دوران زندگی خود به سر می برند و نیازمند هدایت ، حمایت و همدلی اند. نوجوان نهال نو
 رسیده ای است كه برای رشد و بالندگی به باغبانی ، دلسوز و روشن بین نیاز دارد تا او را از آفتها و حادثه ها در امان دارد.

بها دادن به نوجوانان و در تربیت و ارشاد آنان كوشیدن بی گمان یكی از نشانه های آشكار رشد فرهنگی یك جامعه است . بر خلاف گمان برخی مردم ، تربیت به طور كلی كاری بسیار دشوار است بویژه تربیت و هدایت نوجوانان دارای پیچیدگیها و نكته های ظریف بسیاری است . شاید گفتة حكیمانه ی كانت متفكر و فیلسوف نامی آلمانی ، حق مطلب را در این زمینه ادا كرده باشد آنجا كه می گوید : دو كار هست كه در دشواری ، هیچ كار دیگری به پای آن نمی رسد ، مملكت داری و تربیت.

تربیت انسان از این جهت كه او موجودی پیچیده و عظیم است كاری سخت و دشوار می باشد. پیچیدگیهای روحی انسان به حدی است كه نمی توان رفتار او را به سادگی تحت ضابطه ای مشخص در آورد و از آن آسوده خاطر شد. برتراند راسل ، فیلسوف انگلیسی كه خود در بارة تربیت كتابهایی نگاشته است اعتراف می كند كه گفتار من در این زمینه بهتر از كردارم بود. این ها همه نشان می دهد كه نباید تربیت را كاری سهل و آسان پنداشت كه نیاز به هیچ گونه آموزش و تخصصی ندارد.

فرزندان ما در دوران خود مرحله های مختلف را طی می كنند و در هر مرحله نیازهای تربیتی ویژه ای دارند . بدون آشنایی با این مراحل تربیتی و برخورداری از مهارتهای لازم چگونه می توانیم فرزندان خود را تربیت كنیم. شاید برخی از پدران و مادران گمان می كنند كه اگر شرایط مادی و امكانات تحصیلی را برای فرزندان خود فراهم آورند وظیفه ی خود را به خوبی انجام داده اند حال آنكه وظیفه ی پدر و مادر بسیار فراتر از این هاست.

خانواده كانون پذیرایی از نسل آینده است در این كانون نهال ارزشهای انسانی ـ كه بذر آن در لحظه ی آفرینش در ضمیر آدمیان پاشیده شده است ـ باید رشد و نمو كرده درخت انسانیت به بار نشیند از این رو هیچ یك از نهادهای اجتماعی نقشی را كه خانواده در ساختار فكری ، روحی و اخلاقی انسان دارد نمی توانند ایفا كنند .

نابسامانی های اجتماعی در بسیاری موارد ناشی از نابسامانی در خانواده هاست و سعادت یك اجتماع بستگی كامل به وجود خانواده های سالم و سعادتمند دارد . در خانواده است كه انسان از لحظه های آغازین زندگی با تربیتی كه از پدر و مادر دریافت می كند شكل می گیرد و ناآگاهانه به مسیری خاص سوق داده می شود.

اگر خانواده ها نقش خود را بدرستی ایفا نكنند نهادهای اجتماعی دیگر از قبیل مدرسه ، رسانه های گروه و غیره این خلاء را نمی توانند پر كنند.

دشواریها و پیچیدگیهای تربیت فرزند در دوره نوجوانی بیش از هر دوران دیگر است  زیرا در این دوره نوجوان بطور ناگهانی با جهش فكری و عاطفی خود را از دوران كودكی جدا   می كند. شخصیت كنونی نوجوان می طلبد كه خانواده در برخورد با او روشن بین ، شكیبا و هوشیار باشد و به سرعت دریابد كه او دیگر یك كودك نیست . از این رو بسیاری از خانواده ها در روابط خود با فرزندان نوجوان مشكلاتی دارند كه اگر از آگاهیهای لازم برخوردار نباشند شاید این مسئله عواقب ناخواسته ای به دنبال داشته باشد.

بسیاری از مشكلات اخلاقی و رفتاری نوجوانان ریشه در برخوردهای نامناسب پدران ، مادران و مربیان دارد . تجربه نشان می دهد در بیشتر موارد كه نوجوانان به خانواده ی آگاه و مربی شایسته دسترسی دارند از زندگی سالم و موفقی برخوردارند ، این نشان می دهد كه نوجوانان بخوبی تربیت پذیر هستند و اگر نابسامانی هایی در اخلاق و رفتار برخی از آنان مشاهده می شود ناشی از نبود تربیت صحیح است . پیامبر اسلام (ص) می فرمایند : به شما در باره ی نوجوانان و جوانان سفارش می كنم زیرا آنان دارای قلبی رقیقتر و فضیلت پذیر تر می باشند.[1] و امام علی (ع) می فرمایند : دل نوجوان مانند زمین خالی از گیاه و درخت است كه هر بذری در آن افشانده شود می پذیرد و در خود می پرورد پس فرزند عزیزم من در آغاز جوانی ات به ادب و تربیت تو پرداختم قبل از آن كه دلت سخت گردد و از پذیرش چیزهای خوب سرباز زند.[2]

از این جا می توان به نقش حساس و خطیری كه خانواده ها و مربیان در هدایت و تربیت نوجوانان دارند پی برد . اگر ما به وظیفه ی بزرگ خود نسبت به این سرمایه های بی نظیر جامعه به نحوی شایسته توجه نكنیم، باید برای رویارویی با عواقب تلخ غفلت خود آماده باشیم . در آموزشهای دینی ما نیز بر مسئولیت پدران و مادران در تربیت فرزند بسیار تأكید شده است و تصریح شده همچنانكه والدین را بر فرزندان حقوقی است فرزندان را نیز بر والدین خود حقوقی است كه از آنها در مورد این حقوق در پیشگاه الهی بازخواست خواهد شد . در روایات اسلامی آمده است : همچنانكه فرزند عاق پدر و مادر می شود پدر و مادر نیز برای سهل انگاری در انجام وظایف خویش عاق فرزند می شود. [3]

 

 

مقدمـه                                                                           Introduction 

یك هدف خوب آن است كه مقصد را به ما نشان دهد و معلوم دارد كه چه هنگام بدان نایل خواهیم شد. امروزه یكی از مشكلات مهم تربیتی در بیشتر مراكز تعلیم و تربیت مسائلی هستند كه بطور مشابه در بسیاری از كودكان و نوجوانان و جوانان سر می زند و این مسایل   در نوجوانان و كودكان گسترش یافته و باعث عدم پیشرفت جامعه و افراد جامعه شده است  و روز بروز این مسایل و مشكلات در دامنه های وسیعی در تعلیم و تربیت خودش را آشكارتر ساخته است و اگر به علل و عوامل و كنه و ریشه ی این مسایل پرداخته نشود و راههای بوجود آوردن آن مورد تجزیه و تحلیل قرار نگیرد احتمال آن می رود كه جامعه علاوه بر آن كه پیشرفتی نخواهد داشت سبب انحطاط و انحراف جامعه و از بین رفتن ارزشهای والای انسانی خواهد شد. پیشگامان تعلیم و تربیت هرچند درباره ی این مسایل اندیشیده اند و نظرات و راه حلها و پیشنهاد های متعددی داده اند اما با توجه به اینكه ، این علمای تعلیم و تربیت سالها به فكر ریشه كن ساختن این مسایل بوده اند و پیشرفتهایی نیز حاصل شده است و راه حلهای این علما نیز مؤثر واقع شده است اما با همة این وجود هنوز بسیاری از علل و عوامل و مشكلات و مسایل تربیتی شناخته نشده اند و یا ممكن است   علاوه بر علت هایی كه شناخته شده علل تازه و جدیدی افزوده شود و راه حل مناسبی برای این عوامل در نظر گرفته شود.

با توجه به اینكه كودكان نیز از نظر اخلاقی چه در جامعه ای كه زندگی می كنند و یا در     چه خانواده ای تربیت یافته اند با هم متفاوت هستند . پس اگر افرادی دارای یك نوع مسایل   و مشكلات تربیتی باشند ممكن نیست كه با یك روش به حل مسایل آنان پرداخت و در نتیجه باید جنبه های مختلف و گوناگون به كار برد. لذا با توجه به مطالب فوق برآن شدیم كه با استفاده از مدیران و دبیران مجرب علتهای بی انضباطی را در شهرستان تایباد مورد بررسی قرار دهیم لازم به تذكر است كه این شهرستان در سطح شهر دارای 3 مدرسه راهنمایی پسرانه می باشد كه این مدارس دارای دبیران مجرب و مدیران با سابقه است كه هر ساله با توجه  به میزان رشد جمعیت با تعداد فراوانی از دانش آموزان و نوجوانان با رفتارهای بخصوص و متفاوت درگیر هستند و راه حلهای آن را با توجه به تفاوتهای فردی هر دانش آموز به مورد اجرا می گذارند.

امیدواریم كه بررسیهایی كه در این تحقیق انجام خواهیم داد راهگشای حل بسیاری از مسایل مختلف تربیتی در این منطقه باشد.

عنوان كامل موضوع تحقیق

علل بی انضباطی دانش آموزان پسر در مقطع راهنمایی شهرستان مشهد ناحیه 7 مدارس راهنمایی دارالعلم و حضرت بقیه الله.

ضرورت و اهمیت مسئله

از آنجا كه تعلیم و تربیت سالم در سایة آرامش و امنیت و ایجاد خود نظمی در كودكان و نوجوانان می باشد و این نوع تعلیم و تربیت كه شامل كیفیت تربیت در محیط خانه و مدرسه است و اصولاً نگرش خانواده نسبت به تحصیل جزء فرهنگ خانواده است و بها دادن والدین به درس میزان آرامش و امنیت خانواده در یادگیری كودك اثر دارد و شرایط نامناسب و نامطلوب می تواند موجب محرومیت كودك در یك تعلیم و تربیت مناسب و یا عوامل تحریك كننده ذهنی شود. اگر این مشكلات برطرف نگردد و كودكان از شرایط مساعدتر و تعلیم و تربیت غنی تری برخوردار گردند استعدادهای آنان تا حدود تصور نا پذیری تكامل می یابد.

موضوع انضباط در بین افراد بخصوص در بین نوباوگان و نوجوانان مطرح می شود كه مسیر زندگی خود را تعقیب می كنند و به شخصیت و اخلاق خود شكل می دهند تا بتوانند جاده كمال را بشناسند و در زندگی موفقیت بیشتر و بهتری داشته باشند . معلمان و انسانها به طرقی با این افراد در ارتباط هستند و وظیفه ی شرعی و قانونی خود می دانند تا این آینده سازان را در این مسیر پر نشیب و فراز هدایت كنند و ناخدایان موفقی باشند تا این كودكان و نوجوانان را به ساحل خوشبختی برسانند.

یك مرد بزرگسال متوسط به خاطر آن كه یك بازیكن حرفه ای فوتبال نیست ، احساس حقارت نمی كند و یا یك زن متوسط به علت آن كه در همه هنرهای زیبا توفیقی نیافته ، احساس ناكامی نمی كند. اینان در حقیقت این موفقیتها را از خود انتظار ندارند. صرف نظر    از این موارد افراطی ، مواردی است كه هرچند ماورای توان های ماست باز هم ما از خود انتظار داریم.

درجات مختلف احساس حقارت نیز مانند همة نگرش ها بر اثر یك سلسله تجارب طولانی كسب می گردد. در بین افراد گوناگونی كه از احساس خود كم بینی رنج می برند در زمانهای مختلف ، تفاوت وجود دارد ، مثلاً در لحظات موفقیت ، گویی احساس حقارت وجود خارجی ندارد. از سوی دیگر شكستهای پیاپی می تواند احساس خود كم بینی     پیچیده ای درباره همه چیز در ما بوجود آورد.

پدری كه برای پسرش حق هیچگونه تصمیم گیری قائل نیست و همه تصمیمات را برای او می گیرد و او را برای موفقیت در مدرسه یا ورزش بیش از توانهایش تحت فشار قرار            می دهد در او نسبت به خود یك نگرش دفاعی ایجاد می كند ، كه این نگرش مآلاً به صورت نگرش تعمیم یافته ای نسبت به همه قدرتها در می آید. نتیجه این عمل پدر احتمالاً به صورت طغیان آشكار علیه پدر ظاهر می شود و یا به ترس شدید در پسر می انجامد كه در هر دو حال احساس حقارت در او بوجود می آورد.

نشانه های نگرشهای خود كم بینی

برای تشخیص ، احساس حقارت و بی كفایتی در زندگی روزمره فرد ، شش راه عمده به نظر می رسد.

1ـ حساسیت به انتقاد :

 فرد ممكن است به انتقاد ضمنی و یا صریح واكنش شدید از خود نشان دهد . مثلاً دانش آموزی كه مسئله را غلط حل كرده است با كوشش بسیار می خواهد ثابت كند كه حل مسئله او صحیح است و یا ممكن است در جستجوی یك راه حل بهترین برای حل مسئله در آید ، وقتی آن هم به نتیجه نرسید این فكر كه « من نمی توان انجام دهم و   از عهده برآیم» در او تقویت می شود.

2ـ مرجع همة انتقادها : یك گفتگوی در گوشی دو نفر و یا یك خنده جمعی وسیله          عده ای كه احتمالاً هیچ ارتباطی با شخص مضطرب ندارد ، ممكن است باعث شود كه او احساس كند مورد حمله واقع شده است.

3ـ انزوای شدید : یك مورد افراطی آن عبارتند از این كه فرد برای اجتناب از ملاقات یا مواجهه با مردم ، به سمت دیگر خیابان بگریزد. او هرگز به اجتماع دانش آموزان در راهرو و یا حیاط مدرسه نمی پیوندد ، زیرا احساس می كند دیگران او را نمی خواهند و دوست             نمی دارند.

4ـ واكنش بیش از اندازه به چاپلوسی دیگران : بنظر می رسد این كار به او كمك می كند تا احساس كفایت را در خود بهبود بخشد هر كس از او پشتیبانی كند شدیداً مورد احترام و علاقه اش واقع می شود و حتی حاضر است از این بابت به او رشوه ای نیز بدهد ، چون خرید هدیه ای برای او و یا دعوت او به ناهار و غیره.

 


 

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید