ساختار اتم از دیر باز تا کنون

ساختار اتم از دیر باز تا کنون ساختار اتم از دیر باز تا کنون

دسته : -پژوهش های دانشگاهی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 20121 KB

تعداد صفحات : 92

بازدیدها : 189

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

ساختار اتم از دیر باز تا کنون

ساختار اتم از دیر باز تا کنون

مقدمه

بشراولیه بیش از هر نوع نظریه پردازی ، اندیشیدن در مورد علتهای و کنجکاوی درباره چگونگی پیدایش مواد تشکیل دهنده جهان هستی، با جنبه های کاربردی مواد آشنایی و سروکار پیدا کرد. از اینرو، ابتدا با فعالیت در شاخه عملی و بصورت صنایع شیمیایی از جمله صنایع فلزی، صنعت شیشه سازی، صنعت سفالگری، صنعت پارچه بافی و رنگرزی و ..... کار را شروع کرد و سپس به کنجکاوی در خصوص ماهیت تشکیل دهنده مواد و هستی پرداخت و اقدام به نظریه پردازی نمود طی سالها تلاش دانشمندان این نظریه ها بسط و گسترش یافته و در نتیجه شاخه های مختلفی از علم از جمله فیزیک کوانتم بوجود آمد و اما علی رغم تمامی تلاشهای صورت گرفته هنوزهم در کمال یاس و ناامیدی اتم وهسته آن برای دانشمندان کم وبیش مجهول و نامرئی می باشد و با توجه به اینکه کلیه اطلاعات ما در مورد اتم و درمورد هسته آن خصوصاً از روشهای غیرمستقیم بدست آمده است لذا اصطلاحاتی نظیر« ساختمان اتم» و« ساختمان هسته اتم» و« تصویری از هسته» و دیگر جملات از این نوع، فقط قراردادی و عاری از معنی است و برای آنکه یک اندیشه غلط علمی در ذهن القاء نشود فیزیکدانان وقتی سخنی از اتم و یا هسته آن می کنند، همواره لغت (مدل) را بکار می برند. این لغت انعکاس عدم شناخت واقعی از اتم مِی باشد ناشناخته ای که هم و غم دانشمندان را بخود مشغول داشته و تا کشف تمام حقایق آن راهی بس دشوار در پیش روی می باشد.

تاریخچه 

در این بخش ابتدا نظریه های مطرح شده درخصوص ساختار اتم در عهد باستان بطور اجمال مورد بررسی قرار گرفته و در ادامه آخرین نظریه های ارائه شده از طرف دانشمندان معاصر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

 فعالیت های نظری در زمینۀ علوم و فلسفه در عهد باستان بیشتر در سه کشور هند، چین ویونان باستان چشمگیر بود. در نوشته های فلاسفه هند در متن سانسکریتی وداس(Vedas) کتاب مقدس هندوها، آمده است که هندیان از حدود 1000 سال ق.م متعقد بودند که جهان ازتعداد معینی مواد ساده یعنی خاک، آب، آتش، اتر( فضا) و نور بوجود آمده است. فلاسفه چین نیز به وجود پنج عنصر، خاک، آب، آتش، چوب و هوا معتقد بودند.

 ایزوتوپ ها

اگرچه یک عنصر خاص از یک اتم ساخته می شود این اتم ها اغلب به شکلهای مختلفی به نام ایزوتوپ وجود دارند. تمام ایزوتوپ های یک عنصر تعداد مساوی پروتون و الکترون دارند. آنچه باعث تفاوت آنها می شود تعداد نوترونهاست. بعضی از ایزوتوپ ها نسبت به بقیه نوترون های بیشتری دارند به این معنی که ایزوتوپ های یک عنصر هرکدام عدد جرمی متفاوتی دارند، ولی همگی دارای عدد اتمی یکسان هستند. بیشتر عناصر ایزوتوپ دارند این امکان وجوددارد که ایزوتوپ یک عنصر ناپایدارتر از ایزوتوپ یک عنصر ناپایدار از ایزوتوپ دیگر همان عنصر باشد. ایزوتوپ های ناپایدار پرتوزا هستند.

فهرست

فصل اول: 

بررسی سیر تکاملی نظریه های مربوط به ساختاراتم از گذشته تا امروز

فصل دوم : 

فواید  وموارد استفاده از اتم و ساختار آن

فصل سوم 

شناخت نیروهای موجود در ساختار اتم

منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید