پژوهش بررسی نقش زیر دریائی های ایران در امنیت خلیج فارس و دریای عمان

پژوهش بررسی نقش زیر دریائی های ایران در امنیت خلیج فارس و دریای عمان پژوهش بررسی نقش زیر دریائی های ایران در امنیت خلیج فارس و دریای عمان

دسته : -علوم انسانی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 468 KB

تعداد صفحات : 83

بازدیدها : 229

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 8400 تومان

خرید این فایل

پژوهش بررسی نقش زیر دریائی های ایران در امنیت خلیج فارس و دریای عمان در 83 صفحه ورد قابل ویرایش

 

 

پژوهش بررسی نقش زیر دریائی های ایران در امنیت خلیج فارس و دریای عمان در 83 صفحه ورد قابل ویرایش 

فهرست مطالب

عنوان                                                                                                                     صفحه

فصل اول.................................................................................................................... 1

بخش اول: عنوان........................................................................................................ 1

بخش دوم: مقدمه....................................................................................................... 2

بخش سوم: بیان مسئله.............................................................................................. 4

بخش چهارم: اهمیت مسئله ....................................................................................... 4

فصل دوم: ادبیات تحقیق............................................................................................ 6

بخش اول: وضعیت ژئوپولتیك خلیج فارس و دریای عمان....................................... 7

بخش دوم: اهمیت تنگه هرمز .................................................................................... 30

بخش سوم: مسئله جزایر ابوموسی- تنب بزرگ و تنب كوچك................................. 33

بخش چهارم: تاریخچه سخت زیردریائی................................................................... 43

بخش پنجم: كاربرد زیردریائی در جنگ اول و دوم جهانی ...................................... 45

بخش ششم: مشخصات فنی زیردریائی..................................................................... 47

بخش هفتم: انواع زیر دریایی و مقدورات آن............................................................. 61

بخش هشتم: اهمیت زیر دریائی................................................................................. 65

بخش نهم: ماموریت نیروی دریائی ارتش و سپاه..................................................... 68

بخش دهم: مشخصات ونوع زیردریائی های ایران.................................................... 70

فصل سوم: روش اجرائی تحقیق................................................................................ 73

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل ..................................................................................... 76

فصل پنجم: خلاصه تحقیق و پیشنهادات و تعاریف و اصطلاحات ............................ 87

منابع و مأخذ.............................................................................................................. 92

 

 

بخش دوم: مقدمه

امروزه در جهان گشاده و پهناوری زندگی می كنیم .اندیشه توانا و پیدایشگر بشری اعماق دریاها و آسمانها را تسخیر كرده و به بسیاری از مشكلات اسرار افرینش پی برده است. انسان خاكی توانسته است مقدار زیادی از مبانی علوم را تغییر داده و فرضیه هائی را كه سالیان دراز اساس كار دانشمندان بوده از عصری به عصر دیگر متحول سازد واقعیت این است كه جهان دائماً در حال تغییر و تحول بوده و آرزوهای دیرینه بشری یكی پس از دیگری تحقق یافته، به نحوی كه بشر دیروز امال و آروزهای بر باد رفته خود را بواسطه نبوغ بشری توانسته به آنچه كه طبیعت بطور وضوح او را از داشتن آن محروم نموده است دست یابد. امروز پرواز حتی بصورت سفر در فضا انجام می‎شود و قدرت محركه اتمی او را قادر نموده كه تقریبا بدون وابستگی به اكسیژن اتمسفر به زندگی در زیر آب بپردازد.

لذا به جهت اهمیت ویژه دریا در ابعاد مختلف نظامی - سیاسی- اقتصادی- فرهنگی برای كشور جمهوری اسلامی ایران نیروهای دریائی ارتش و سپاه باید از انعطاف پذیری ویژه ای برخوردار باشند و همواره باید آینده نگر بود كه آینده با چه سرعتی تغییر می كند، تا بتواند امادگیهای لازم برای پاسخ گویی قاطع به تهدیدات جواب داد.

با توجه به تغییرات بعمل آمده در توان رزمی كشورهای ساحلی خلیج فارس، نیروهای دریایی ارتش و سپاه باید قادر باشند كه از تمامیت ارضی كشور در ابهای جنوبی دفاع نماید.

لذا بر اساس این تفكر و اهداف متعالی انقلاب اسلامی و سابقه چند ساله در فعالیتهای دریایی و تجارب بدست آمده در جنگ تحمیلی (دریایی) و آگاهی از تجهیزات موجود یگانها و لمس مشكلات یگانها و همچنین علاقه مندی پژوهشگر، به موضوع اعلام شده از طرف دانشكده كنترل و فرماندهی، در مورد نقش زیر دریائی های ایران و خلیج فارس و دریای عمان، در حد توان هر چند ناچیز و ناقص جهت اهداف مورد نظر اقدام شود.

 

 

فصل سوم: روش اجرای تحقیق

بخش اول: نوع تحقیق

این تحقیق بصورت تاریخی و توصیفی با استفاده از تجارب بكارگیری زیردریائی جهان از بدو پیدایش تا به امروز و توصیف ماموریتها و شرایط مورد نیاز عملكرد این یگان زیرسطحی جمهوری اسلامی ایران پذیرفته است.

 

بخش دوم: روشهای جمع آوری اطلاعات

در این پژوهش به روشهای زیر اطلاعات مورد نظر جمع آوری گردیده است.

1- روش كتابخانه ای

الف: كتابخانه دانشكده فرماندهی و ستاد هوائی

ب: كتابخانه مركزی دانشگاه هوایی شهید ستاری

پ: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه

2- امارهای منتشر شده از منابع مربوطه.

3- استفاده از اطلاعات موجود در اینترنت در رابطه با موضوع مورد تحقیق

 



 

بخش سوم:

با توجه به اینكه نظام پیشین كشور بعنوان یكی از چهره های بلوك غرب در منطقه و متناسب با برنامه های از پیش طرح ریزی شده توسط استراتژ یستهای امریكایی در كلیه مسائل خصوصا نوع امكانات و تجهیزات نظامی عمل می نمود و آنها بودند كه سیاست گذار امور نظامی كشور بودند، لذا هیچگونه بررسی و برآوردی در خصوص نوع تجهیزات واقعی مورد نیاز كشورصورت نگرفته است.

پژوهش و تحقیق در مورد نقش زیردریائیهای ایران در امنیت خلیج فارس تا به حال صورت نگرفته است. و تنها پژوهشی كه در مورد بكارگیری زیردریائیها در خلیج فارس و دریای عمان انجام شده به سالهای قبل از خریداری زیر دریائی از روسیه برمی گردد كه توسط پاسدار محمدعلی احمدی و پاسدار اكبر میرعلی اكبری انجام شده كه این حقیر از برخی قسمتهای مفید این پایان نامه در پژوهش خود استفاده نموده ام.

بخش چهارم: حدود و محدودیتهای پژوهش

1- حدود:

در این پژوهش كاربرد و نقش زیردریائی های ایران در خلیج فارس و دریای عمان در امنیت منطقه از نظر وضعیت ژئوپولتیكی منطقه مورد بررسی قرار گرفته و فقط به آن سری از اطلاعات استناد شده كه:

الف: در وضعیت منطقه وجود عینی داشته و یا دارد.

ب: در مقدورات و ماهیت زیردریایی تعریف و تجربه شده است.

2- محدودیتها:

محدودیتهایی كه در طول پژوهش با آنها رو به رو شدیم:

الف: عدم دسترسی به مدارك اولیه و كافی ترجمه شد.

ب: عدم وجود اطلاعات كافی مورد نیاز محقق در رابطه با مشخصات و مقدورات و محدودیتهای انواع زیردریایی جهان و ایران - سماجا.

 

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

سقوط شاه و ظهور انقلاب اسلامی در یكی از حساس ترین نقاط جهان (خلیج فارس) كه شاهراه حدود  ذخائر نفتی دنیای غیركمونیست است. بدلیل وابستگی دنیای غرب مخصوصا ژاپن و اروپا به صدور ذخایر فوق و نیز با توجه به موقعیت متزلزل و ضربه پذیری حكومتهای شیوخ در سرزمینهای نفت خیز اطراف خلیج فارس از نظر ژئوپولیتكی بهترین موقعیت را در اختیار انقلاب اسلامی قرار داده بود.

علاوه بر این پیروزی الگوی منحصر بفرد حكومت اسلامی بر قدرت مندترین حاكم وابسته به غرب نیز برای مردم مسلمان منطقه كه می‎تواند پیام آور رهائی آنان از چنگال منحط ترین رژیمهای وابسته باشد و درست به همین علت است كه گروهی از تحلیل گران معروف امریكا در جلسه مشاوره كمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریكا به صراحت به نحو زیر اعلام خطر می نماید.

جاذبه فوری نخستین انقلابی كه حقیقتا از بطن مردم جوشیده و موفق به سرنگونی یك سلطنت غیرمذهبی شده بود در میان مردم مسلمان جهان عرب بسیار قابل ملاحظه بود چنین بنظر می رسد كه انقلاب ایران شاهد زنده  وسرمشقی باشد از آنچه مسلمان به انقلاب ایران به عنوان نخستین پیروزی بر غیر مسلمین پس از قرنهای شانزدهم و هفدهم كه امپراطوری عثمانی به اوج اقتدار بود می نگرسیتند. از نظر مسلمانان عرب پیروزی حضرت امام خمینی نمایانگر آغاز  یك عصر تاریخی جدید مبنی بر حقانیت و قدرت اسلام بود برای مسلمانان از جمله اعراب كه قرون متمادی تحت سیطره فكری، فنی و نظامی غرب رنج كشیده بودند از بین رفتن شاه در ایران به سادگی این نكته را مورد تاكید قرار می داد كه نه از طریق ملی گرائی و روشهای غیرمذهبی بكله از طریق اسلام است كه جهان مسلمان می‎تواند به پیروزی برسد.

با پیروزی انقلاب اسلامی بعد از شكست توطئه های داخلی و عدم موفقیت گروههای سیاسی و نظامی با حاكمیت خط امام در خاورمیانه این طبیعی بود كه ضربه پذیری حكام مرتجع خلیج فارس از امواج سهمگین انقلاب اسلامی بعنوان یك خطر واقعی و جدی برای امریكا مطرح شود و در چنان وضعی به منظور وارد آوردن فشار خارجی به انقلاب جنگ تمام عیاری را به دست صدام بعثی به جمهوری نوپای اسلامی تحمیل نمود. اگر چه این جنگ نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد. و خطر حضور انقلاب اسلامی در خلیج فارس را از بین ببرد ولی حداقل امریكا را امیدوار می كرد كه با مشغول ساختن انقلاب در یك جنگ دراز مدت زمان لازم جهت ترمیم نقاط ضعف خود را اعم از سیاسی و نظامی در خلیج فارس را بدست آورد.

موارد زیر را می‎توان بعنوان نقاط ضعف سیاسی نظامی امریكا در خلیج فارس ذكر نمود:

1.  پیروزی انقلاب اسلامی و شكسته شدن ابهت و اقتدار امریكا در منطقه و الگو شدن انقلاب اسلامی درمیان ملتهای اسلامی

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید