تحقیق اسناد تجاری

تحقیق اسناد تجاری تحقیق اسناد تجاری

دسته : حقوق

فرمت فایل : word

حجم فایل : 45 KB

تعداد صفحات : 27

بازدیدها : 291

برچسبها : تحقیق اسناد تجاری

مبلغ : 1000 تومان

خرید این فایل

مقاله تحقیقی انواع و بررسی اسناد تجاری

معرفی تحقیق اسناد تجاری

سند در لغت عبارت از چیزی است که به آن اعتماد کنند، نوشته ای که وام یا طلب کسی را معین سازد یا مطلبی را ثابت کند.

در اصطلاح حقوقی اسناد تجاری؛ اسنادی هستند که برای برداخت وجه در رأس موعد نزدیک یا در مدت معین محدود و کوتاه به کار می روند که مهم ترین اقسام آن ها برات، سفته و چک می باشد و از همین قبیل است اسناد در وجه حامل و قبض انبار.

جایگاه اسناد تجاری

به موجب ماده 1284 قانون مدنیسند عبارت از هر نوشته ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشدو به موجب مواد 1286 و 1287 قانون مدنی سند بر دو نوع است: رسمی و عادی.

تنها اسنادی که در اداره ثبت اسناد و املاک و یا دفاتر اسناد رسمی یا در نزد سایر مأمورین رسمی در حدود صلاحیت آن ها و بر طبق مقررات قانونی تنظیم شده باشند، اسناد رسمی محسوب می شوند و به تصریح ماده 1289 قانون مدنی غیر از اسنادی که ویژگی های آن ها در ماده 1287قانون مدنی ذکر شد، بقیه اسناد عادی هستند.

بنابراین چون اسناد تجاری ویژگی های مذکور برای اسناد رسمی را ندارند جزء اسناد عادی محسوب می شوند پس طبیعتاً از فواید اسناد رسمی که در مواد 1284 و به بعد قانون مدنی مقرر شده است بی بهره خواهند ماند.

مهمترین انواع اسناد تجارتی عبارتند از:

برات، سفته، چک، قبض رسمی انبار، سهام و برگ های قرضه.

از میان اسناد تجارتی، برات، فته طلب (سفته) و چک سه نوع عمده و ویژ ه ای از اسناد تجارتی هستند که به آن ها اسناد براتی هم گفته می شود و این سه نوع به خاطر ویژگی های بیشتری که دارند رعایت تشریفات صوری در آن ها فوق العاده حائز اهمیت است و تخلف از آن ها موجبات بی اعتباری آناسناد را فراهم می سازد.

برخی از اساتید حقوق در تعریف اسناد تجارتی گفته اند؛ اسناد تجارتی در معنای عام به کلیه اسنادی که بین تجار رد و بدل می شود گفته می شود. امّا در معنای خاص به اسنادی اطلاق می شود که قابل نقل و انتقال بوده، متضمن دستور پرداخت مبلغ معینی به رؤیت یا به سررسید کوتاه مدتباشند و به جای پول، وسیله پرداخت قرار می گیرند و از امتیازات و مقررات ویژه قانونی تبعیت می کنند.

مزایای اسناد تجاری

مهم ترین مزایای اسناد تجارتی بر اسناد عادی عبارت است از:

1) مسؤولیت تضامنی کلیه کسانی که به نحوی از انحاء در روی سفته،برات یا چک امضایی گذارده اند اعم از صادر کننده، قبول کننده یا ظهرنویس یا ضامن که برای پرداخت مبلغ سند، مسؤولیت تضامنی دارد.

2) امکان رسیدگی سریعبه دعاوی مربوط به اسناد تجارتی.

3) امکان تقاضای تأمین از دادگاه به محض تقدیم دادخواست جهت مطالبه وجوه موضوع اسناد تجارتی.

4) اسناد تجارتی به خودیخود معرف طلب آن می باشند و به اصطلاح تعهد ناشی از اسناد تجارتی از تعهد منشأ و اولیه ای که در طی آن سند تجارتی صادر شده است، مستقل هست.

برات

بَرات نوشته ای است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر می کند مبلغی در وجه یا حواله کرد شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد. کسی که برات را صادر می کند، برات کش یا مُحیل و کسی که برات را باید بپردازد برات گیر یا مُحالٌ علیه و کسی که مبلغ برات را دربافت می کند، دارندهٔ برات یا مُحالٌ له می نامند. برات گیر می تواند پرداخت مبلغ برات را قبول کند یا از پذیرش آن خودداری (نکول) کند.

برات از مهم ترین اسناد تجاری و از وسایل مهم پرداخت و کسب اعتبار در معاملات بین المللی و داخلی به شمار می رود.

چک، مباحث فقهی و حقوقى

در حقوق تجارت، چک سندى تجارى است براى انتقال تمام یا بخشى از وجوه موجود در بانک به حسابِ دارنده چک یا حواله کرد دارنده. صادرکننده چک، وجوهى را که نزد بانک مُحالٌ علیه دارد، به گونه کلى یا جزئى مسترد می کند یا دستور پرداخت آن را به شخص ثالث یا حواله کرد او می دهد. هرچند واژه چَک (یا صک) به معناى حواله یا سند انتقال و مانند اینها، در جهان اسلام سابقه اى طولانى دارد (رجوع کنید به بخش :1 مباحث تاریخى)، ولى به نظر برخى مؤلفان، چک به صورت سند تجارى نخستین بار در ایتالیا استفاده شده است...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید