تحقیق نقش تصاویر ماهواره ای در اکتشاف و استخراج

تحقیق نقش تصاویر ماهواره ای در اکتشاف و استخراج تحقیق نقش تصاویر ماهواره ای در اکتشاف و استخراج

دسته : معدن

فرمت فایل : word

حجم فایل : 4829 KB

تعداد صفحات : 154

بازدیدها : 241

برچسبها : پروژه تحقیق اکتشاف استخراج تصاویر ماهواره ای

مبلغ : 2000 تومان

خرید این فایل

دانلود پروژه تحقیقاتی نقش تصاویر ماهواره ای بعنوان یک ابزار قوی در امر اکتشاف و استخراج

پروژه نقش تصاویر ماهواره ای بعنوان یک ابزار قوی در امر اکتشاف و استخراج

این پروژه در هشت فصل بصورت زیر تهیه گردیده است

فصل اول: کانسارهای سرب و روی

فصل دوم: کلیات بر سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS

فصل سوم: سنجش از دور

فصل چهارم: نمایش داده ها

فصل پنجم: معرفی برخی نرم افزارها

فصل ششم: تهیه نقشه های پتانسیل معدن

فصل هفتم: اکتشاف سطحی کانسار سرب و روی مهدی آباد

فصل هشتم: مسائل کاربردی نرم افزار ilwis

منابع

مقدمه

سرب در حدود 6 تا 7 هزار سال پیش در مصر و بین النهرین کشف شده است. این فلز در شمار قدیمی ترین فلزهایی است که انسان آن را بکار برده است. به این فلز در زبان انگلیسی Lead در عربی رصاص و در زبان پهلوی سرب گفته می شود. در حدود 4000 سال پیش از میلاد مصری ها و سومری ها از سفید سرب برای آرایش استفاده می کردند. در قرون وسطی از سرب به گستردگی در مصالح ساختمانی استفاده می شده است. در ایران نیز سرب از اواخر هزاره سوم شناخته شده و چون ذوب کربنات های سرب آسان بوده است، معادن کربنات سرب زودتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

در حال حاضر مهمترین کاربردهای آن در باطری ها، کابل ها و بلبرینگ ها می باشد. روی در سال 1746 بوسیله شیمیدان آلمانی بنام مارگراف کشف شده است. این فلز برای مدت 2000 سال بعنوان یکی از اجزاء آلیاژ برنج در اروپا و آسیا مصرف می شده است. در حدود 150 سال پیش از میلاد مسیح رومی ها از این فلز و آلیاژهای آن سکه تهیه می کردند. امروزه بیشترین کاربرد روی در صنعت گالوانیزه، ترکیب آلیاژها و الکترونیک است. معمولا سرب و روی با یکدیگر و با فلزاتی چون مس، طلا و نقره همراه می باشند. همچنین کانسارهای سرب و روی با درصدهای متنوعی از این فلزات شناسایی شده اند.

ژئوشیمی و مینرالوژی سرب

بطور کلی چهار ایزوتوپ پایدار سرب با اعداد جرمی 204،206،207 و 208 وجود دارند که از بین آنها ایزوتوپ 208 با فراوانی 1/52% بیشترین ایزوتوپ سرب است. ایزوتوپ های 206،207 و 208 محصولات نهائی متلاشی شدن اورانیوم و توریم می باشند. سرب بطور کلی از لحاظ فراوانی در پوسته زمین در رتبه سی و چهارم قرار دارد، سرب دارای کلارک 3-10*6/1% می باشد، در حال حاضر بطور متوسط حداقل ضریب تجمع سرب برای تشکیل کانسارهای اقتصادی در حدود 2000 می باشد. کلارک سرب از سنگهای باریک به سمت سنگهای اسیدی افزایش می یابد، بطوریکه میزان کلارک در سنگهای اوترابازیک 5-10*1% در سنگهای بازیک 4-10*8% و در سنگهای با منشأ ماگمایی اسیدی 3-10*2% می باشد.

کانی های اصلی سرب و درصد سرب در هر کدام به ترتیب زیر می باشد:

گالن با 6/86% سرب، جیمسونیت با 16/40% سرب، بولانگریت با 42/55% سرب، بورنیت با 6/42% سرب، سروسیت با 6/77% سرب و آنگلزیت با 3/68% سرب.

ژئوشیمی و مینرالوژی روی

روی دارای 5 ایزوتوپ پایدار است که اعداد جرمی آن 64، 66، 78، 80 می باشد که در این میان بیشترین ایزوتوپ آن ایزوتوپ 64 با فراوانی 9/48% می باشد. روی از لحاظ فراوانی در رتبه بیست و سوم پوسته زمین قرار دارد. کلارک روی تا حدودی بیشتر از سرب می باشد، میزان کلارک روی 3-10*3/8 و ضریب تجمع آن برای تشکیل کانسارهای اقتصادی 500 می باشد. میزان کلارک روی از سنگهای ماگمائی با منشأ بازی به سمت سنگهای ماگمایی با منشأ اسیدی افزایش پیدا می کند. میزان کلارک در سنگهای اولترابازیک 3-10*3% در سنگهای بازی 3-10*3/1% و در سنگهای اسیدی 3-10*6% می باشد. میزان کلارک در سنگهای اسیدی خیلی نزدیک به میزان کلارک در پوسته است...

تعیین مکان و محدوده پی جویی

منظور از تعیین مکان و محدوده پی جویی آن منطقه از زمینی که احتمال بالا بودن پتانسیل معدنی نسبت به سایر مناطق وجود دارد.
البته این کار را می توان با استفاده از نقشه های زمین شناسی و نقشه راه و عکس هوایی هم انجام داد. اما با پیشرفت علم و به وجود آمدن علم GIS و تصاویر ماهواره ای این کار با سهولت و دقت فوق العاده بالایی انجام می شود (البته دقت به عوامل زیادی از جمله قدرت تفکیک تصاویر ماهواره ای مربوط می شود)

پس ما به جای استفاده از چندین نقشه می توانیم با استفاده از تصاویر ماهواره ای یک منطقه محدوده عملیات را مشخص کرد و حتی حدس بزنیم که کجاها دارای پتانسیل بالاتری است که در مراحل بعد توضیح کامل تری خواهم داد...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید