مقاله هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

مقاله هزینه یابی كیفیت در پروژه ها مقاله هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 77 KB

تعداد صفحات : 37

بازدیدها : 376

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

مقاله هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

مقاله هزینه یابی كیفیت در پروژه ها

چكیده
با پیشرفت روشهای مدیریتی و نیز افزایش رقابت در بازار سیستم های حسابداری قیمت تمام شده و هزینه یابی استاندارد، پاسخگوی نیازهای روز جهت سنجش و كنترل هزینه های فرایندهای ساخت و تولید نیستند. بنابراین، برای كنترل بهتر و دقیق تر هزینه ها به روشهای بهتری نیــــاز است. در همین راستا روشهایی مثل هزینه یابـی مبتنی بر فعالیت، مطرح شده اند.                    
هزینه یابی كیفیت نوعی روش هزینه یابی مبتنی بر فرایند است كه در آن هزینه های فعالیتها با دیدگاه میزان تاثیر آنها بر كیفیت، دسته بندی و مقایسه می شوند. حسابداری كیفیت امكان كنترل بهتر هزینه ها را فراهم كرده و با ارائه اطلاعات تفصیلی در رابطه با انجام عملیات پیشگیرانه از بدی كیفیت و نتایج حاصل از آن در كیفیت خروجیها، امكان تصمیم سازی استراتژیك را برای مدیران فراهم می سازد. مدیریت پروژه زمینه ای است كه در آن به دلیل ریسك بالا و ماهیت احتمالی فعالیتها و نتایج خروجی آنها، نیاز به روشهای دقیقتر و نوین احساس می شود. در این مقاله ابتدا به معرفی زمینه هزینه یابی كیفیت پرداخته می شود سپس با تعریف یك ساختار عمومی برای فعالیتهای پروژه ها، هزینه های مربوط به سرمایه گذاری برای تضمین كیفیت و هزینه های پیشگیرانه و همچنین هزینه های مربوط به عدم تامین كیفیت در هر مجموعه فعالیت شناسایی شده و درنهایت با دسته بنـدی این هزینه ها ساختار كلی هزینه های كیفیت در پـروژه ها معرفی می شود و در ادامه روش ترازنامه هزینه های كیفیت، تدوین و معرفی شده است.

...

ساختار هزینه های كیفیت                              
طبق تعریف، هزینه های كیفیت شامل كلیه مخارجی هستند كه كلیه عوامل اعم از تولیدكننده، مصرف كننده و یا جامعه از بابت كیفیت محصـــــــــول یا خدمات متحمل می شوند.(1) هزینه های مرتبط با كیفیت عبارتنداز: مخارج مربوط به پیشگیری از بروز عیب، هزینه های به كارگیری یا عملیات، فعالیتهای ارزیابی كیفیت به اضافه خسارات ناشی از شكستهای درونی و بیرونی.                        
درمورد دسته بندی هزینه های كیفیت در پــــروژه نظرات گوناگونی وجود دارد كه رایج ترین این دسته بندیها به قرار زیر است:                               
الف) هزینه های طرح ریزی، پشتیبانی و پیگیری كیفیت: این دسته شامل كلیه هزینه هایی هستند كه برای ایجاد سیستم، فرهنگ‌، و مدیریت كیفیت جهت پیشگیری از وقوع ایرادات در محصولات وخدمات نهایی، صرف می شود. هزینه های طراحی سیستم كیفیت، هزینه های آموزش، و هزینه های گزارشگیری در این گروه قابل دسته بندی هستند.
ب) هــزینه های ارزیابی كیفیت: شامل كلیه هزینه های كنترلی از قبیل بازرسی و آزمون مواد ورودی به خط، مواد حین تولید ومحصولات نهایی،            
ارزیابی و ممیزی سیستم كیفیت، ارزیابی پیمانكاران می گردد. فعالیتهای ارزیابی برای حصول اطمینان از اجرای طرحهای مشخص شده در بخش طرح ریزی صورت می گیرند.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید