تحقیق خشونت خانوادگی در دوران نوجوانی و جوانی

تحقیق خشونت خانوادگی در دوران نوجوانی و جوانی تحقیق خشونت خانوادگی در دوران نوجوانی و جوانی

دسته : روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 140 KB

تعداد صفحات : 24

بازدیدها : 242

برچسبها : دانلود تحقیق خشونت خانوادگی دوران نوجوانی

مبلغ : 4000 تومان

خرید این فایل

دانلود تحقیق بررسی رابطه خشونت خانوادگی در دوران نوجوانی و جوانی

اهداف تحقیق

هدف کلی تحقیق عبارت است از:

شناسایی خشونت خانوادگی در دوران نوجوانی و جوانی

فرضیه های تحقیق

خشونت فیزیکی در دوران جوانی و نوجوانی برای فرزندان لازم است .

خشونت عاطفی در دوران جوانی و نوجوانی برای فرزندان لازم است .

سوالات تحقیق:

-آیا خشونت فیزیکی در دوران جوانی و نوجوانی برای فرزندان لازم است؟

-آیا خشونت عاطفی در دوران جوانی و نوجوانی برای فرزندان لازم است؟

1-6- تعاریف عملیاتی متغیر ها

خشونت خانوادگی

خشونت خانگی عبارت است از بدرفتاری جسمی، جنسی و روانی، از قبیل منزوی کردن اجباری، تحقیر، محروم ساختن از حمایت، و تهدید به آسیب رسانی. زیر پا گذاشتن حقوق مربوط به تولید مثل نیز نمونه ای از خشونت خانگی است.

مقدمه

خشونت خانگی در ایران تا چند سال پیش به مفهوم پدیده و آسیب اجتماعی اصلا مدنظر نبود، هر چند برخی موارد حاد خشونت خانگی در مطبوعات انعکاس می یافت، اما به صورت معمول خشونت به مثابه رفتار نابهنجار فردی در نظر گرفته می شد و اگر در مورد آن بحث و گفت و گویی می شد، برای روشن کردن علل فردی رفتار خشن بود، از چند سال قبل به این طرف، سرانجام این پدیده مورد توجه سازمان ها و محافل علمی قرار گرفت و اقدام های چندی در این زمینه صورت گرفت که از جمله آنها می توان برگزاری سمینارها، سخنرانی ها و حتی تشکیل گردهمایی هایی با هدف بررسی و مقابله با خشونت های خانگی اشاره کرد..

خشونت در خانه انواع و اقسام متعددی را شامل می شود و به اعتبار نوع و یا شخص قابل تقسیم بندی می باشد، اقسام خشونت خانگی به اعتبار نوع خشونت، شامل خشونت جسمی، خشونت روانی، خشونت جنسی، خشونت بهداشتی، خشونت مالی و... می شود. به اعتبار شخص نیز خشونت خانگی ممکن است در یکی از اشکال همسرآزاری، کودک آزاری، فرزندکشی، ضرب و جرح و یا قتل والدین و خشونت فرزندان درباره ی یکدیگر ظهور و بروز پیدا کند.

از میان مواردی که در فوق به آن اشاره رفت بحث نوشتار حاضر را تشکیل می دهد، انواع کودک آزاری و بررسی علل و عوامل آن در محیط خانه می باشد.

پرداختن به کودک آزاری و علل و زمینه های بروز آن در قالب یک مشکل و آسیب اجتماعی می تواند در شناخت مشکل و علل و بروز آن و ارایه راهکارهای لازم برای پیشگیری و مقابله با آن بسیار موثر و راهگشا باشد، ضرورت بحث مزبور از آنجا ناشی می شود که، اندیشمندان قرن حاضر را عصر کودکان نامیده اند و امروزه کودکان در جایی که باید امن ترین مکان برای آنان باشد، بیش از هر جای دیگر در معرض خطر هستند و در حقیقت احتمال اینکه کودکان توسط اعضای خانواده خود مورد انواع آزارها قرار گیرند بسیار بیشتر به این خطرات قرار دهند و از سوی دیگر در حال حاضر بخشی از منابع مادی و معنوی کشورهایی که به توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب تری دست یافته اند، صرف توجه به مسایل کودکان و حمایت روانی و جسمی آنان شده است.

خشونت والدین بر فرزندان

این شکل از خشونت در عصر جاهلى رواج بسیار داشت و والدین و به خصوص مرد خانواده بیشترین خشونت را علیه فرزندان خویش داشت.

فقر و تهیدستى عرب جاهلى وجدان و عواطف او را نسبت به فرزندان از میان مى برد و او که خویشتن را روزى دهنده فرزندان مى پنداشت و فرزند را عامل فقر و نادارى مى شناخت با کشتن فرزندان گناهى عظیم انجام مى داد

و لا تقتلوا اولادکم خشیه إملاق نحن نرزقهم و ایّاکم و إنّ قتلهم کان خطأ کبیرا

و فرزندانتان را از ترس فقر نکشید! ما آنها و شما را روزى مى دهیم؛ مسلما کشتن آنها گناه بزرگى است.

در عصر جاهلى پدران، خشونت اقتصادى بر دختران خویش داشتند و ایشان را سهمى از ارث نمى دادند فخر رازى در تفسیر آیه شریفه یوصیکم اللَّه فى اولادکم للذّکر مثل حظّ الانثیین مى نویسد:

اعلم ان اهل الجاهلیه کانوا یتوارثون بشیئین: احدهما: النسب و الآخر العهد، اما النسب فهم ما کانوا یورثون الصغار و لا الاناث

بدان که عرب در جاهلیت با دو عامل از همدیگر ارث مى بردند: یکى نسب و دیگر پیمان. اما در نسب کودکان و زنان را ارث نمى دادند.

فهرست مطالب تحقیق

فصل اول(کلیات)

1-1-مقدمه

1-2-بیان مسأله

1-3-اهمیت و ضرورت موضوع

1-4-اهداف تحقیق

1-4-1- هدف کلی تحقیق

1-4- فرضیه های تحقیق

1-5- سوالات تحقیق

1-6- تعاریف عملیاتی متغیر ها

فصل دوم

2-1- مقدمه

2-2- تعاریف مفهومی متغیرها

2-3- تحقیقات انجام شده

منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید