مقاله دستگاه فرز

مقاله دستگاه فرز مقاله دستگاه فرز

دسته : -فنی و مهندسی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 4595 KB

تعداد صفحات : 55

بازدیدها : 193

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

مقاله دستگاه فرز

مقاله دستگاه فرز

بخشهایی از متن:

مقدمه :

آنچه صنعت ، وتولیدات آن راتشكیل میدهد ، قطعاتی است كه توسط ماشین آلات صنعتی وبه كمك مهارت و تجربه مهندسین و صنعت كاران حرفه ای ساخته و پرداخته می شود واز همین جاست كه می توان پی برد  « صنعت آفریده صنعت است»‌

دستگاه فرز

دستگاه های فرز ، شاید از نظر نوع كار ، یكی از پركارترین ، از نظر ساختمان متنوع ترین واز نظر كار كردن با آن دقیقترین دستگاه ها باشد .

با دستگاه فرز می توان كلیه چرخ دنده ها ، سطوح تخت وصاف ، سطوح با مقاطع دایره ، مستطیل ، لوزی حتی مقاطع نامنظم ( از نظر هندسی ) شیارهای مستقیم ومارپیچ و خلاصه 70% قطعاتی كه در صنعت به چشم می خورد تراشید . از این جهت ، معمولا كار كردن با دستگاه های فرز به دقت بالایی نیاز دارد این دستگاه ، از نظر ساختمان به دو دسته عمودی وافقی تقسیم می شوند كه تقریابا مشخصات هر دو یكسان است ،اما كاربرد این دو نوع برای كارهای متفاوت كمی مختلف است .

گذشته از عمودی یا افقی بودن ، شكل ظاهری فرزها بسیار متنوع است به گونه ای كه شرح تك تك آنها در حوصله این مختصر نمی گنجد .

همانگونه كه گفته شد كاركردن بادستگاه های فرز ، نیاز به دقت بالایی داشته و استفاده از متعلقات آن ، الزامی به نظر می رسد .

به هر حال ، پیش از شروع به كار ، لازم است تا كلیه قسمت های دستگاه مرتب و روغنكاری شده ، لوازم و ابزار آلات كمكی و و سایل اندازه گیری كالیبره شود واز متعلقات در جای خود ، به طور دقیق نگهداری به عمل آید .

شكل های 192 و 193 دستگاه های فرز افقی و عمودی را نشان می دهد .

قسمت های مهم این دونوع دستگاه را كه از متداولترین آنهاست می توان چنین معرفی كرد :

1-پایه میز

2-فلكه تنظیم ارتفاع میز ( فلكه حركت عمودی میز )

3-كشوی حركت عرضی میز

4-فلكه تنظیم حركت عرضی میز

5-میز اصلی ماشین

6-دسته حركت طولی میز ماشین

7-اهرم حركت اتومات میز

8-سر دستگاه ( در فرز افقی ) و كلگی ماشین ( در فرز عمودی ) كه قابل تنظیم است

9-ضامن گلگی ( در فرز افقی ) و فلكه تنظیم حركت عمودی محور (درفرز عمودی )

10- محور كار یا درن ( در فرز افقی ) و محور كار یاگلویی ( در فرز عمودی )

11-  اهرم تغییر عده دوران

12-  اهرم تنظیم مقدار پیشروی

13-  محدود كننده های حركت اتومات میز

 ...

2-4 متعلقات دستگاه فرز

متعلقات دستگاه های فرز نسبت به عملیاتی كه انجام می دهند . چندان متنوع و زیاد نیست ، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند . متعلقات و تجهیزات فرز عمودی  و افقی تفاوتی باهم ندارند به جز وجود « بوش »هایی كه داخل محوركار ( درن ) دستگاه فرز افقی قرار می گیرند ، به هر حال این وسایل عبارتند از :

1-2-4 كلت و گیره فشنگی :


كلت و سیله ایست ، برای گرفتن تیغ فرزهایی كه دارای دنباله استوانه ای ( شكل 200) هستند كلت ها معمولا دارای دو قسمت می باشند قسمت فشنگ گیر كه اصطلاحا « فشنگی » نام گرفته و تیغ فرز را درخود جای می دهد ، وبدنه مخروطی شكل كه فشنگی داخل آن قرار می گیرد شكل 201 یك فشنگی و كلت را نشان می‌دهد .

طول فشنگی ها معمولا بلند تر از طول بدنه ها می باشد . بنابراین انتهای رزوه دار آن از بدنه خارج می شود وداخل قسمت دنده شده محور كار قرار می گیرد . با پیچاندن پیچ چهار گوش روی كلگی ( ماشین فرز عمودی ) قسمت رزوه شده فشنگی و محل دنده شده محور دستگاه ، داخل هم محكم می شوند .

كلت دیگری كه معمولا به كار گرفته می شود ، برای تیغ فرزهای پیشانی تراش بزرگ یا كف تراش ها مورد استفاده قرار می گیرند شكل 202 نمونه ای از این كلت ها را

نشان می دهد كه دارای ساختمانی ساده اما مطمئن و پر قدرت هستند .

همانطور كه در شكل آورده شده انتهای رزوه شده كلت داخل دستگاه محكم می‌گردد. تیغ فرز با در نظر گرفتن خار روی گلویی كلت جا زد ه شد و پیچ مخصوص آن را با آچار مخصوص محكم می كنند .

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید