مقاله درباره اطلاعات و افراد

مقاله درباره اطلاعات و افراد مقاله درباره اطلاعات و افراد

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 23 KB

تعداد صفحات : 22

بازدیدها : 176

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

مقاله درباره اطلاعات و افراد

مقاله درباره اطلاعات و افراد 

همانطور که میدانیم سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات ابزارهای در دست افراد هستند و همچنین مجموعه ای از اطلاعات مختلف را در بر می گیرند. در این قسمت موضوعات مربوط به افراد و اطلاعات در دنیای فناوری اطلاعات را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- موضوعات مربوط به افراد:

مهمترین بخش سیستمهای اطلاعات افرادی هستند که با آن کار می کنند و از آن تاثیر می پذیرند. نحوه برخورد افراد با یکدیگر بسیار مهم است ولیکن در عصر دیجیتالی می توان زندگی انسانها را به گونه ای که قبل از این امکان نداشت تحت تاثیر قرار داد. نحوه تاثیر گذاری ما بر یکدیگر به شدت متاثر از اصول اخلاقی مورد قبول ماست.

1- 2- اخلاق و قانون Copy Right

اخلاق مجموعه ای از اصول و استانداردهایی است که رفتار ما را در ارتباط با دیگران هدایت می کند. اخلاقیات یک ملت در تارخ، فرهنگ و مذهب ریشه دارد و از این رو درک یک ملت از اخلاقیات با ملت دیگر ممکن است تفاوتهایی داشته باشد. از طرفی هر فرد ممکن است ساختار اخلاقی خاص خود را داشته باشد به این معنی که ممکن است رفتار خاصی با اصول اخلاقی یک نفر سازگار باشد و لیکن همان اخلاق برای دیگری غیر قابل توجیه باشد. آنچه که در عصر اطلاعات در مورد اخلاق بسیار مهم است لزوم حفظ مالکیت های فکری افراد است. مالکیت فکری، عملکرد خلاقانه یک فرد یا گروه است که در قالب یک محصول فیزیکی نمود می یابد. مانند موسیقی، رمانها، برنامه های نرم افزاری و ... . برای مثال ارزش صدای یک خواننده بسیار بیشتر از هزینه پرداخت شده برای CD حاوی آن است. مالکیتهای فکری از طریق قانون Copy Right محافظت می شوند. 

- حریم شخصی افراد

در عصر ما افراد به دلایل مختلف اطلاعات خود را در اختیار سازمان های مختلف خصوصی و دولتی قرار می دهند و همچنین این نهادها و سازمانها به اشکال مختلف سعی دارند اطلاعات بیشتری را از از مردم بدست آورند. این جمع آوری اطلاعات در مورد افراد و دستیابی به اطلاعات خصوصی و غیر خصوصی آنها به طور عمده در شکلهای زیر صورت می گیرد:

1-2-1- کسب اطلاعات شخصی از کارکنان: معمولاً سازمانهای مختلف برای استخدام افراد اقدام به جمع آوری اطلاعات از متقاضیان استخدام می کنند. کسب اطلاعات به این علت است که سازمانها و شرکتهای مختلف همواره به دنبال یافتن افراد مناسب با ویژگیهای شغلی مناسبند. همچنین در زمان کار نیز بسیاری از سازمانها و شرکتها استفاده کارکنان خود از کامپیوترها و ابزارهای ارتباطی را مورد کنترل و بررسی قرار می دهند. برای مثال ممکن است یک سازمان ایمیل های فرستاده شده و در یافت شده کارکنان خود و نحوه استفاده از کامپیوترهای محل کار را دائم تحت نظر داشته باشد. 

اطلاعات

2-1- نقش اطلاعات

اطلاعات تنها منبعی است که شما می توانید به دیگران بفروشید درحالی که برای خود نیز آن را حفظ می کنید. اطلاعات دارای دو نقش اساسی در سازمانهاست: اطلاعات در نقش مواد خام و اطلاعات در نقش سرمایه.

2-1-1- اطلاعات در نقش مواد خام: مواد خام اجزایی هستند که یک محصول از آنها ساخته می شود. تقریباً هر کالایی که شما خریداری می کنید اطلاعات نیز جزئی از آن است. اگر در این مورد تردیدی دارید به یک فروشگاه مراجعه کنید و به کالاهایی که در آن فروحته می شوند نگاهی بیاندازید. حتی موزها نیز دارای برچسبی هستند که به شما اطلاعاتی در مورد توزیع کننده آنها می دهد. مسلماً میزان اطلاعات در مورد کالاهای مختلف متفاوت است.

- انواع جرمهای دنیای دیجیتالی

در سال 1999 دختر 21 ساله ای روبروی ساختمان محل کار خود با اثابت گلوله ای به قتل رسید. قاتل وی برای 2 سال از طریق اینترنت وی را مد نظر داشت و رد یابی می کرد و از این طریق به وی اعلام داشته بود که قصد قتل او را دارد. قاتل توانست با بدست آوردن شماره امنیتی مقتول به محل کار وی پی برده و با ضرب گلوله او را به قتل برساند. قاتل پس از انجام قتل خود کشی کرد. البته اغلب جرایم دیجیتالی به بدی قتل و جنایات این چنینی نیستند ولی با این وجود گاهی بسیار جدی هستند. ویروسها و حملاتی که به منظور از کار انداختن یک وب سایت انجام می شوند نمونه هایی از جرم های دیجیتالیاند. 

ویروسها: واژه ویروس کامپیوتری یک واژه کلی برای انواع مختلف نرم افزار های مخرب است. ویروس کامپیوتری نرم افزاری است که با نیات مغرضانه ای نوشته شده و با عث خرابی سیستمها و یا اذیت و آزار دیگران می شود. دو نوع ویروس وجود دارد. یک نوع از ویروسها بی خطر هستند و تنها پیغامی را به نمایش می گذارند و یا باعث کند شدن سرعت کامپیوتر می شوند ولی اطلاعاتی را از بین نمی برند. 

حملات برای از کار انداختن خدمات الکترونیکی[1]: بسیاری از شرکتهایی که دارای کسب و کار الکترونیکی هستند با این حملات مواجهه شده اند. در این حملات سیلی ازمراجعات به سمت یک وب سایت سرازیر می شود که به علت زیاد بودن تعداد مراجعات، وب سایت مورد نظر از کار می افتد و دیگر قادر به ارائه خدمات نیست. هدف از این کار جلوگیری از امکان مراجعه مشتریان واقعی به یک وب سایت است. گاهی ممکن است دیوار آتش که محافظ اطلاعات سازمانی است نیز در چنین حملاتی از کاربیفتد. تا به حال سایتهایی مانند Yahoo.com و Amazon.com نیز قربانی چنین حملاتی بوده اند.


[1] Denial-of-Service Attacks

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید