پایان نامه آسیبهای زیست محیطی استخراج طلا در معادن روباز

پایان نامه آسیبهای زیست محیطی استخراج طلا در معادن روباز پایان نامه آسیبهای زیست محیطی استخراج طلا در معادن روباز

دسته : معدن

فرمت فایل : word

حجم فایل : 881 KB

تعداد صفحات : 84

بازدیدها : 314

برچسبها : اثرات استخراج طلا دانلود پایان نامه

مبلغ : 8000 تومان

خرید این فایل

دانلود پایان نامه و پروژه تحقیقاتی بررسی آسیب های زیست محیطی ناشی از استخراج طلا در معادن روباز

پایان نامه دانلودی معدن و استخراج تحقیق بررسی آسیب های زیست محیطی ناشی از استخراج طلا در معادن روباز

طلا از گذشته های بسیار دور، به دلیل جلای زیبا، مقاومت بالا در مقابل اکسیداسیون و دیگر عوامل شیمیایی، شکل پذیری خوب و کمیابی، در طول تاریخ مورد توجه بشر بوده و دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

طلا به عنوان مهمترین استاندارد پولی جهان مطرح بوده و بیشترین مورد مصرف آن در ساخت سکه و شمش طلا به عنوان ذخایر پولی بین المللی است. این فلز به علت زیبایی و مقاومت، به صورت زیورآلات و کارهای هنری نیز استفاده می شود. این فلز همچنین در ساخت لوازم الکترونیکی دقیق مورد استفاده است به طوریکه در آینده رده اول مصرف طلا را به خود اختصاص خواهد داد.

فلز طلا به عنوان یک سرمایه ملی و پشتوانه اقتصادی کشور مطرح می باشد، بنابراین اطلاع رسانی در مورد آمار قیمت، تولید، ذخیره و ... این فلز گران بها در ایران در مقایسه با دیگر کشورها برای برنامه ریزی بهتر در جهت استخراج طلا و استفاده از آن مفید و حتی ضروری می باشد.

شواهد و آثار فراوانی وجود دارد که معدن کاری و استحصال طلا در ایران و بسیاری از کشورهای جهان را از پیش از 60 قرن پیش نشان میدهد .تاکنون یک کانسار و اثر معدنی طلا با رد یابی وجه تسمیه و تعقیب کارهای قدیمی معدنی و آثار به جا مانده از معدنکاری طلا توسط سازمان زمین شناسی کشور کشف شده است (کانسار طلای زرین _ اردکان یزد ). شواهد تاریخی و فیزیکی نشان می دهد که معدن کاری و استحصال طلا در سر زمین ما از گذشته های خیلی دور تا اواخر دوره قاجاریه که معدن طلای طرقبه نیز تعطیل شد بطور پیوسته با دوره های شکوفایی و رکود و اوج و حضیض ادامه داشته ولی تقریبا هیچ وقت تعطیل نشده بود.

فعالیتهای باز شناسی معادن باستانی طلای کشور و اکتشاف بعضی از آنها در دهه های اخیر توسط شرکت معادن و سازمان زمین شناسی در مقیاس محدودی انجام گرفته است . سازمان زمین شناسی در مدت نزدیک به سی سال فعالیت زمین شناسی و اکتشاف معدنی ضمن اکتشاف مواد معدنی فلزی و غیر فلزی در مورد طلا نیز مطالعات متعددی انجام داده و به شناسایی و اکتشاف مقدماتی چندین کانسار و اثر معدنی طلا از جمله تاریک دره تربت جام , طرقبه مشهد, قره چیلر و خونیرود اهر, زر شوران تکاب, کوه زر دامغان و آستانه اراک اقدام کرده .لازم به ذکر است که کانسارهای ذکر شده یا مستقیما توسط سازمان زمین شناسی کشور شناسایی و اکتشاف شده اند یا لااقل مطالعات بنیادی علمی آنها در نوبتهای مکرر توسط سازمان صورت گرفته است .

مشخصات شیمیایی طلا

فراوانی کیهانی طلا (عنصر 79 جدول تنائلی) به ازاء هر 1016 اتم Si 21% است. میانگین طلا در سنگهای پوسته زمین بر حسب گرم در تن یا قسمت در میلیون در جدول 2 آمده است.

میانگین طلا در سنگهای پوسته زمین بریان میسون

گرایش ژئوشیمیایی عنصر طلا به گروه سیدروفیل ها است. بطور کلی طبقه بندی هر عنصر به صورت اتموفیل، کالکوفیل و یا سیدروفیل به رفتار آن در تعادلات مربوط به مایع- مایع در مذاب های مربوط می شود. ماهیت ژئوشیمیایی هر عنصر عمدتاً از روی آرایش الکترونی اتمهای آن اداره شده، بنابراین رابطه تنگاتنگی با محل قرار گرفتن آن در جدول تناوبی دارد. عناصر سیدروفیل به گروه 8 و برخی از عتاصر مجاور آن متعلق داشته و بیرونی ترین پوسته الکترونی آنها در بیشتر موارد به طور کامل پر نشده است.

در مورد نهشته شده کانه ها اختلاف عقیده اساسی وجود دارد. شواهد حاصل از شوراب های ژئوترمال و سیالات درگیر موجود در کانیها نشان می دهد که این محلول ها در واقع کلریدهای Na, K, Ca هستند. غلظت بالای کلرید ظاهراً مکانیسم لازم برای انحلال و انتقال محلولهای هیدروترمال را فراهم می آورد. اگرچه فلزات در نهایت به صورت سولفید رسوب کرده و شوراب های داغ غنی از کلرید نیز سولفیدهای فلزی را حل می کنند، اما به نطر نمی رسد که غلظت یون سولفید آنقدر بالا باشد که بتواند با فلزات تشکیل کمپلکس دهد. طلا به وسیله واکنشی از نوع حل می شود. بنا براین در 500 درجه سانتیگراد و 2/0 کیلوبار فشار حلالیت طلا در یک محلول M2 از KCL معدل 800 PPM خواهد بود. طلا و پلاتین اجزاء مقاومی هستند که در اثر هوازدگی شدید حمل شده و در ماسه ها جمع می شوند.

اثرات زیست محیطی طلا

روش سیانید در اوایل قرن 19 جایگزین روش پاشیو شد. در روش سیانید، فلزات گرانبها با آنیون سیانید (CN-) تشکیل یونهای کمپلکس حل شدنی می دهد. سیانید ترکیبی بسیار سمی است.

بدن انسان فلز طلا را جذب نمی کند و مواد مرکب حاوی طلا معمولاً خیلی سمی نیستند.

طلا هر چقدر هم ریز دانه باشد، هیچ تأثیری بر ارگانیسم های زنده ندارد مانند بیشتر نمک های فلزات سنگین محلول، ترکیبات طلای سه ظرفیتی، به ویژه کمپلکس های آن، وقتی وارد سیستم متابولیسمی شوند، تأثیرات سمی خود را نشان می دهند.

منابع آلودگی

فرآوری سنگ معدن طلا به 2 روش انجام می شود و هر دوی این روشها نگرانی های زیست محیطی ایجاد می کنند.

در روش ملقمه کردن، طلا توسط جیوه از سایر مواد جدا می شود و سپس از طریق تبخیر نمودن از طلا جدا می شود. در این روش که به فرآیند پاشیو مرسوم است، جیوه ای که به محیط زیست وارد می شود، بازیابی نمی شود...

فهرست مطالب پایان نامه

چکیده

مقدمه

تاریخچه ی طلا در ایران

معادن طلای قدیمی

اولین سابقه ی زری سکه ی طلا

تجارت طلا و اهمیت اقتصادی آن

مشخصات شیمیایی طلا

تجارت کانی طلا

طلا، تاریخچه، ویژگی ها ، کاربردها و ارزش

کاربردها

کانی شناسی طلا

کانی های اصلی طلا

خواص فیزیکی

رنگ بندی طلا

آلیاژهای طلا

استراتژی سرمایه گذاری طلا در جهان و ایران

مس

اثرات زیست محیطی طلا

نتیجه گیری

منابع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید