مقاله بررسی فعالیت بانکهای خارجی در ایران

مقاله بررسی فعالیت بانکهای خارجی در ایران مقاله بررسی فعالیت بانکهای خارجی در ایران

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 47 KB

تعداد صفحات : 27

بازدیدها : 189

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 2000 تومان

خرید این فایل

مقاله بررسی فعالیت بانکهای خارجی در ایران

مقاله بررسی فعالیت بانکهای خارجی در ایران

حضور بانک های خارجی باعث ایجاد یک نظارت دقیق در بانکداری داخلی شده و شفافیت فعالیت های اقتصادی را بیشتر می کند.

مقدمه

اعلام برخی مقامات اقتصادی مبنی بر احتمال حضور بانك‌های خارجی در اقتصاد ایران، با توجه به سیستم بانكداری اسلامی و تفاوت عملکرد بانکهای داخلی و خارجی، زمینه بحث‌هایی در این ارتباط را فراهم کرده است. موافقان و مخالفان، هریک به بیان نظرات خود پرداخته و مباحثی را بیان کرده اند که البته با توجه به اینکه هر دو گروه، تردید دارند که حضور بانکهای خارجی در ایران در آیندۀ نزدیک محقق شود، حجم مباحث ارایه شده کم بوده و از بنیانهای علمی محکمی نیز برخوردار نیستند.

تجارب جهانی

ورود بانك‌های خارجی در بسیاری از كشورها به ویژه در كشورهای كمتر توسعه یافته، به طور باور نكردنی در دهه 1990 میلادی افزایش یافت. در میان سایر دلایل، این افزایش در ورود بانك‌های خارجی، بیشتر به این واقعیت برمی‌گشت كه در اوایل دهه 1990 بسیاری از كشورها سیاست‌های آزاد سازی مالی را پیش گرفتند و به بانکهای خارجی اجازه دادند شعبات خود را در كشور آنها تأسیس كنند و به بانك‌های خود نیز دستور دادند كه در كشورهای دیگر شعبه دایر كنند. با آزاد سازی ورود به بخش‌ مالی در كشورهای در حال توسعه درصد دارایی‌های كل بانك‌های خارجی به كل بانك‌ها از 19 درصد در سال 1995 به 42 درصد در سال 2000 رسید.

...

اولین شعبه بانك خارجی در ایران

با افتتاح اولین شعبه بانکهای خارجی در ایران در تاریخ 8 خرداد ماه سال جاری با حضور رئیس کل بانک مرکزی، فعالیتهای بانکی کشور با تحول جدید روبرو می شود.

به گزارش مهر، بحث حضور بانکهای خارجی در ایران از اردیبهشت ماه سال گذشته با ماده واحده شورای پول و اعتبار سابق قوت گرفت. بر این اساس، شورای پول و اعتبار ماده واحده‌ای را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد که طبق آن تاسیس بانک با سرمایه ‌گذاری مشترک ایرانی و خارجی، تملک سهام بانکهای ایرانی توسط سرمایه‌ گذاران خارجی و ایجاد شعب بانکهای خارجی در کشور مجاز شد.
حضور اولین بانک خارجی در ایران (اروپایی) در تاریخ 8 خرداد ماه سال جاری که با حضور رئیس کل بانک مرکزی ایران در تهران افتتاح می شود را شاید بتوان نقطه عطفی در فعالیتهای بانکی ایران دانست. گرچه فعالیت بانکهای خارجی در مناطق آزاد ایران از سالها پیش وجود داشته و حضور شعبات بانکهای خارجی در این مناطق نیز بر اساس قوانین و مقررات بانک مرکزی مجاز بود، اما حضور آنها در داخل مرزهای کشور شرایط ویژه ای را ایجاد خواهد کرد.

بحث حضور بانکهای خارجی در کشور پس از تاسیس بانکهای خصوصی و گسترش فعالیت آنها مطرح شد و در واقع حضور موفق بانکهای خصوصی باعث شد گامهای دیگری برای توسعه فعالیتهای بانکی کشور در عرصه های جهانی برداشته شود.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید