تحقیق بررسی ممیزی انرژی در صنایع گچ و کارخانه

تحقیق بررسی ممیزی انرژی در صنایع گچ و کارخانه تحقیق بررسی ممیزی انرژی در صنایع گچ و کارخانه

دسته : معدن

فرمت فایل : word

حجم فایل : 91 KB

تعداد صفحات : 24

بازدیدها : 333

برچسبها : صنایع گچ استخراج انرژی تحقیق

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

دانلود پروژه تحقیقاتی مهندسی معدن و استخراج بررسی ممیزی انرژی در صنایع گچ به خصوص در کارخانه گچ جبل

در این تحقیق سعی شده تا با بررسی ممیزی انرژی در صنایع گچ به خصوص در کارخانه گچ جبل مورد بررسی قرار گرفته است. باتوجه به نیاز کنونی کشور به صرفه جویی در مصرف انرژی و از آنجا که صنایع گچ جز صنایع و معادن پر مصرف کشور محسوب می گردد، لذا یک کارخانه را انتخاب نموده و سعی شده است عملیات ممیزی انرژی در آن مورد تحقیق قرار بگیرد و راهکارهای لازم برای کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای مشخص گردید و در نهایت طی یک جمع بندی فرصت های صرفه جویی از دیدگاه کارخانه و از دیدگاه ملی به همراه دوره بازگشت سرمایه در این واحد صنفی محاسبه شد.

منابع تهیه گچ

در ابتدا و استفاده از ذخایر معدنی و اکتشاف و استخراج ماده معدنی به نام گچ در مراحل اولیه به صورت سنگ و بلوک های سنگی یافت می شود. لذا از پختن گچ و سنگ گچ می توان بعد از خشک کردن آن، این ماده معدنی را به صورت پودر درآورد. که مقصود ماهم همین پودر گچ است که از سنگ گچ به دست می آید. لذا برای مصارف ساختمانی و گروه مصالح ساختمان و مقاومت مصالح مورد نیاز است. از لحاظ طیف گسترش این ماده معدنی بر روی قشر زمین به صورت عمده یافت می شود. لذا سنگ گچ را می توان در گروه مصالح ساختمانی کلسیم دار قرار داد، که به صورت فراوان در قشر و پووسته زمین در طبیعت یافت می شود و تقریبا در تمام نقاط زمین یافت می شود و لحاظ فراوانی در طبیعت می توان در ردیف پنجم قرار داد. این ماده معدنی ارزشمند در ایران نیز تقریبا در تمامی کشور عزیزمان یافت می شود. موارد مصارف گچ از لحاظ فراوانی در کویر مرکزی و اطراف تهران و جاجرود و آذربایجان یافت می شود.

گچ با فرمول CaSo₄ و2H₂O از سنگ های ته نشستی تشکیل شده است. البته یکی از خواص سنگ گچ این است که میل بسیار شدیدی به ترکیب شدن با مواد معدنی دیگر دارد. لذا این ماده معدنی عموما به دو صورت ترکیب با کربن و با اکسیدهای آهن و خاک رس می باشد. بنابراین سنگ گچ خصوصا به صورت سولفات کلسیم بدون آب به دست می آید، که به آن در اصطلاح فنی مهندسی ایندریت می گویند. لذا با توجه به ترکیب هایی که این سنگ با مواد و کانسارهای دیگر دارد می تواند به رنگ های مختلف دربیاید. حال به بررسی هنگام بردن سنگ گچ به داخل کوره را بررسی می کنیم. این کوره های گچ پزی می توان به دو دسته تقسیم شود.

1- کوره های گچ پزی چاهی: قدیمی ترین انواع کوره های گچ پزی می باشد که امروزه در بسیاری از شهرها متداول می باشد. در این کوره ها که مانند تنوره است سنگ گچ را می پختند و آن را حرارت می دهند تا سنگ گچ پخته شود. البته ایراد این روش این است که محصول این کوره ها مرغوب نمی باشند.

2- کوره های تاوه ای: این کوره ها مه دارای محصول یکنواخت می باشد تشکیل شده است از یک سینی بزرگ که سنگ آسیاب شده در آن قرار دارد مواد معدنی داخل آن ریخته می شود....

عوامل اصلی انتخاب سنگ معدن

برای انتخاب سنگ معدن به خصوص سنگ گچ لازم است عوامل فیزیکی و شیمیایی و مکانیکی آن را بررسی و باتوجه به موارد استفاده آن بهترین نمونه سنگ گچ را انتخاب کنیم. بنابراین هنگامی که سنگ گچ را استخراج می کنیم و بر روی آن یک سری اعمال فشار و تنش های اعمال شده بر روی سنگ گچ، بنابراین این سنگ ناچار به تسلیم می شود. بنابراین در مقابل این فشارها و تنش ها ناچار به تسلیم هستند. البته باید هنگامی که از سنگ گچ استفاده می شود، متناسب با شرایط و عوامل تنش ها باشد. چرا که امکان از بین رفتن مقاومت سنگ را در این حالت باید نظاره گر باشیم. لذا به صورت تفسیر می بینیم که اکثر سنگ ها برخلاف موارد دیگر، مخصوصا مواد مصنوعی، همگن و همسانگرد نیستند. اصولا ماده ای را همگن گویند که اجزاء تشکیل دهنده آن به شکل متناسبی توزیع شوند. که هرجزء آن معرف کل ماده باشد. محققا نباید از سنگ های گچ با ظاهر یکسان انتظار رفتارهای مشابه ای را داشته باشیم. چرا که باتوجه به ترکیب فشار و حرارت زمان تشکیل و همچنین تغییرات بعدی دارای مشخصات کاملا متفاوتی می باشند، هرچند که شکل مشابهی داشته باشند. حتی سنگ های گچ تشکیل شده در شرایط مشابه و از یک خاستگاه نیز در نقاط و جهات مختلف دارای مشخصه های نسبتا متفاوتی می باشند. ترکیب کانی شناسی و ساختار سنگ گچ به جهت عدم ارتباط با عوامل بیرونی جزء عوامل درونی مشخصات سنگ گچ محسوب می شود.

چگونگی انتخاب روش استخراج و طراحی معادن سنگ تزئینی

در مورد انتخاب روش استخراج و طراحی معادن سنگ گچ، باتوجه به روش های مختلف استخراج بلوک و همچنین انواع کارگاه های روباز و یا زیرزمینی، باید طراح و بهره بردار، به مسائل مختلفی آگاهی یابد، تا براساس آن ها برای استخراج سنگ ساختمانی برنامه ریزی اصولی به عمل آورد. این موارد را می توان در قالب های زیر مورد بررسی قرار داد.

فهرست مطالب تحقیق

چکیده

مقدمه

منابع تهیه گچ

استخراج سنگ معدنی گچ

عوامل اصلی در انتخاب سنگ معدن گچ

عوامل اصلی انتخاب سنگ معدن

چگونگی انتخاب روش استخراج و طراحی معادن سنگ تزئینی

نقدی بر معادن سنگ گچ ایران

منابع و مآخذ

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید