مبانی نظری پایان نامه درباره فرسودگی شغلی

مبانی نظری پایان نامه درباره فرسودگی شغلی مبانی نظری پایان نامه درباره فرسودگی شغلی

دسته : -مبانی و پیشینه نظری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 73 KB

تعداد صفحات : 40

بازدیدها : 481

برچسبها : دانلود پایان نامه پژوهش پروژه

مبلغ : 15000 تومان

خرید این فایل

مبانی نظری پایان نامه درباره فرسودگی شغلی

مبانی نظری پایان نامه درباره فرسودگی شغلی

 

در 40  صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت doc

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع :    انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:     WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

 

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

 

چارچوب نظری پایان نامه روانشناسی با موضوع فرسودگی شغلی

-1.فرسودگی شغلی[1]

كار صرف نظر از تامین مالی ، می تواند برخی از نیازهای اساسی آدمی نظیر تحرك روانی و بدنی ، تماس اجتماعی ، احساسات خود ارزشمندی ، اعتماد و توانمندی را ارضا كند . با وجود این ، كار می تواند منبع فشار عمده ای نیز باشد .  پاول[2]( 1998) ، به نقل از( مقدم و طباطبایی 1385 )ممكن است یك شغل رضایت بخش به مرور زمان به منبع نارضایتی تبدیل شود و شخص را در جهت فرسودگی و تحلیل شغلی سوق می دهد .  راس و آلتمایر[3]( 1998) ، به نقل از(مقدم و طباطبایی ،1385 )فرسودگی شغلی واژه ای برای توصیف دگرگونی های نگرش ، روحیه ، رفتار ، در جهت منفی و رویارویی با فشارهای روانی مربوط به كار است . این فرسودگی بیشتر در مشاغلی پدید می آید كه افراد میزان زیادی از ساعات كاری را در ارتباط نزدیك با سایر مردم می گذرانند . بهنیا (1379)، به نقل از( مقدم و طباطبایی ، 1385 ) ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر 2001[4] فرسودگی را به عنوان یك سندرم روان شناسی[5] با سه بعد مشخص می كند .

     خستگی عاطفی كه شامل استرس ، تهی شدن از عاطفه شخصی و توان بدنی
می باشد .  

     دگرگونی شخصیت: كه شامل افسردگی ، كناره گیری بیش از اندازه و بی تفاوتی نسبت به كار می باشد .

   فقدان كار آیی: كه شامل احساس عدم سودمندی كار آیی كم ، احساس بی كفایتی می باشد . حجم كار زیاد ، ناكافی بودن كنترل و استقلال عمل روی فعالیتها ، فقدان پاداش فراخور كار فرد كه این پاداش می تواند گاه جنبه  مادی وگاه جنبه اجتماعی داشته باشد.  نداشتن روابط اجتماعی و ارتباط مثبت و همدلی با همكاران ، تبعیض در محیط كار، فقدان انصاف و احساس بدگمانی در محل كار ، جو بسته و ناسالم و تعارض ارزشها  از عوامل موثر در فرسودگی شغلی است . (ماسلاچ 2001 )

اسپكتور[6]( 2001) عنوان كرد معلمانی كه از فرسودگی شغلی رنج می برند از لحاظ هیجانی خسته اند ، انگیزه آنها در كار كم است و ا نرژی و شور و هیجان ا ندكی برای انجام دادن كار دارند . فرسودگی شغلی نه فقط در زندگی حرفه ای معلمان تاثیر دارد ، بلكه زندگی شخصی و اجتماعی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد .

معلمان فرسوده نسبت به دیگران رفتار منفی پیدا می كنند ، اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و به سبب احساس بی كفایتی و كاهش توانایی در انجام دادن كارها ، تصمیم به ترك كار خود می گیرند .

هاردن[7] (1999)، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر 2001 ) دریافت كه معلم ها باید آموزش خود را بر اساس برنامه درسی استاندارد شده كه كنترل آنها را در تدریس محدود می كند سازماندهی كنند . و این مساله كه معلم ها رای و نظری در مورد اینكه چگونه كارشان را انجام دهند ندارند منجر به فرسودگی می شود . استونر[8] و وا نكل[9] ( 1986) ، به نقل از( ماسلاچ و اسچاوفلی و لیتر 2001 ) دریافتند معلم هایی كه میزان بالایی از آزادی در تصمیم گیری دارند مشكلات را به عنوان چالش هایی در نظر می گیرند و سعی می كنند آنها را با روشهای مناسب رفع كنند . بنابراین تدریس در یك محیط، با بار كاری زیاد و آزادی تصمیم گیری ا ندك، منجر به فرسودگی می شود . فرسودگی شغلی سبب به وجود آمدن احساس ناامیدی ، ناتوانی ، بد گمانی ، رنجش و شكست می شود . این عكس العمل های عصبی منجر به افسردگی می شوند . معلمانی كه بر اثر شغل و حرفه خود فرسوده شده اند، به طور مستقیم روی دانش آموزان تاثیر منفی می گذارند ، و اگر علایم و عوارض آن به موقع تشخیص داده شود قابل درمان است.

 


[1] Professional burnout

[2] pawel

[3] Ras & altmayer

[4] Maslach & shavfely & liter

[5] Psychology sandroom

[6] spector

[7] . Harden

[8] . Stoner

[9] . Wankel

 2-10-1  شخصیت فرد و فرسودگی شغلی     

میان  شخصیت و میزان استرسی كه افراد تجربه می كنند رابطه وجود دارد . در اوایل دهه 1970 در اثر تحقیقاتی كه در این زمینه انجام گرفت دو نوع شخصیت متضاد یعنی نوع A و نوع B شناسایی شد فردی كه تا كار و شرایط كار را كنترل نكند و آن را به میل و سلیقه خود تغیر ندهد آرام نمی گیرد، فردی كه دوست دارد كارش همیشه كامل و بی عیب و بهتر از همه باشد و با تلاشی بی وقفه و با رقابت بی امان با دیگران مصمم است كه به سرعت مدارج و مراتب ترقی در سازمان را بپیماید نمونه هایی از شخصیت نوع A است.در مقابل شخصیت نوع B زیاد سخت گیر نیست و آرام است، موقعیت و واقیتهای آن را راحت تر می پذیرد و به جای جنگیدن و در افتادن با شرایط  موجود می كوشد در چارچوب آن وظایف خود را انجام دهد. در نتیجه شخصیت نوع B كمتر از شخصیت نوع A در معرض خطر است و كمتر دچار بیماری و از پا افتادگی  در اثر استرس زیاد و فرسودکی شغلی است.باید افزود كه علاوه بر صدماتی كه نوع A به سلامت خود وارد می آورد این شخصیت برای دیگران و كسانی كه با او در تماس هستند نیز خطر ناك است زیرا با تنش زیادی كه وی در محیط كار به وجود می آورد، همه را عصبی و دچار اضطراب می كند. ویژی های دو نوع شخصیت A و B در جدول  صفحه بعد نشان داده شده است.ذكر این نكته ضروری است كه كار، محیط، روابط اجتماعی در كار و انتظارات فرد از سازمان با شخصیت وی تركیب می شود و میزان استرسی را كه قابل تحمل است و به سلامت جسمی و روانی او صدمه نمی زند معین می كند. به عبارت دیگر میزان استرس قابل تحمل و اینكه اصولا چه عواملی برای چه كسانی می تواند منشا استرس باشد به تفاوت هایی بستگی دارد كه از این لحاظ میان افراد وجود دارد

 

ویژگی شخصیتی نوع A

ویژگی شخصیتی نوع B

آرام و قرار ندارد ، همیشه در حال حركت است .

وقت برای او اهمیت زیادی ندارد .

 همیشه شتاب زده است .

صبر و حوصله دارد .

تند غذا می خورد .

متكبر و خود ستا نیست .

تند حرف می زند .

 

احساس گناه نمی كند و فارغ از كار استراحت می كند .

صبر ندارد .

 

به خاطر تفریح و سرگرمی بازی می كند نه برای بردن و اول شدن .

نمی داند چگونه آرام بگیرد و استراحت كند .

ضرب الاجلی برای خود ندارد .

فقط آمار و ارقام را می فهمد .

هیچ وقت عجله ندارد .

فقط كمیت را ملاك موفقیت می داند .

 

متهاجم است .

 

می خواهد همه رقیبان را از میدان به در كند و اول باشد .

 

همیشه وقت كم دارد .

 

 

                   جدول (2-1):( ویژگی های شخصیت A و B ، سعادت ، 1375 )

 

2-10-2  فرسودگی شغلی و شغل آموزگاری 

((روشن است كه آموزگاران شغل طاقت فرسا و در بسیاری از موارد پر استرسی دارند. بار زیاد كاری (ون گینكل[1] 217:1987) فقدان استقلال (جكسون، شواب و شولر [2] 207:1986)، برخوردار نبودن از احترام و توجه لازم و ارتباط اجتماعی محدود با شاگردان (فریدمن[3]  1995 )، برخوردار نبودن از حمایت همكاران و مدیریت (بریسی ، هوور- دمسی و باسلر[4]،7:1988)و زوال موقعیت اجتماعی حرفه تدریس (فریسن و سارز[5] 1989 ))( سعید صانعی 14:1382)،و همچنین ((تعداد زیاد شاگردان در كلاس درس، نبود علاقه از بعضی از دانش آموزان، سرو كار داشتن با دانش آموزانی با ویژگی مشكل و پیشرفت كند بعضی دانش آموزان، نبود منابع و تجهیزات)) ، (( انگیزش كم شاگرد در عملكردمدرسه، رفتار بی نظم دانش آموزان، فرصتهای شغلی ناچیز، درآمد كم ، كمبود تجهیزات تدریس، تسهیلات ناچیز و كلاسهای بزرگ، فشار زمانی و فرجه های كوتاه، شناخت اجتماعی پایین از حرفه معلمی، تعارض با همكاران و سرپرستان، تغییرات سریع در مطالبات برنامه ریزان درسی و سازگاری برنامه های مدرسه ای با تغییرات در یك جامعه به سرعت در حال تغییر )) (كیریاكو)  به نقل از( دمیرل و توكتامیس و سزر [6]164:2005)تنها پاره ای از عوامل استرس زایی هستند كه آموزگاران با آنها دست و پنجه نرم می كنند.این عوامل و دیگر عوامل استرس زای شغلی، به صورت مشكلات فیزیكی،عاطفی و روانی در معلمان بروز می كنند. اگر معلمان در آغاز حرفه معلمی در ارائه خود به دانش آموزان ناتوان باشند ، خستگی در آنان بیشتر بروز میكند،( كه به احساس تهی شدن از هر گونه انرژی در ارتباط با دانش آموزان و ناتوانی از ادامه كار و برخورداری از حالتی سرد ، منفی یا عیب جو نسبت به دانش آموز    می گردد.(صانعی، 247:1382) و در معلمان سبب نگرشهای منفی و بدبینانه و خصومت آمیز نسبت به شاگردان میشود و فرد احساس میكند كه عملكرد وی همراه با موفقیت نیست، دقیق تراینكه ، عملكرد یا موفقیت ادراكی مطرح است نه عملكرد واقعی و موفقیت واقعی .(محمدی 19:1386)

 


[1] Wan ginkel

[2] Jacsoon shoab &sholoer

[3] fridman

[4] Brissi , hower demsi & basler

[5] Frisen  & sayz

Dmirel & tokta miss & seyzer[6]

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید