مبانی نظری پایان نامه عملکرد خانواده

مبانی نظری پایان نامه عملکرد خانواده مبانی نظری پایان نامه عملکرد خانواده

دسته : -مبانی و پیشینه نظری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 113 KB

تعداد صفحات : 22

بازدیدها : 617

برچسبها : مبانی نظری عملکرد خانواده کارکردهای خانو.اده

مبلغ : 11000 تومان

خرید این فایل

دانلود مبانی نظری فصل دوم پایان نامه روانشناسی در مورد عملکرد خانواده با بررسی کارکردهای خانو.اده

فهرست مطالب

مبانی نظری پایان نامه روانشناسی در مورد عملکرد خانواده

2-1 عملکرد خانواده

2-2-1 مفهوم خانواده

2-2-2 کارکرد های خانواده

کارکرد زیستی

کارکرد فرهنگی-تربیتی خانواده

کارکرد اجتماعی خانواده

کارکرد اقتصادی خانواده

2-2-3 خانواده های کارآمدو خانواده های ناکارآمد

2-2-4 الگوی مک مستر در مورد ارزیابی عملکرد خانواده

دیدگاه بوئن در مورد عملکرد خانواده

ژنوگرام خانواده

منابع فارسی

منابع لاتین

****************

مبانی نظری عملکرد خانواده

مفهوم خانواده

خانواده صرفا حضور تعدادی از افراد که در یک فضای فیزیکی و روان شناختی در کنار هم قرار دارند، نیست. خانواده به عنوان یک سیستم اجتماعی- فرهنگی تلقی می شود که در کنار همه ی خصوصیات دیگرش، دارای مجموعه ای از قواعد است و هر یک از اعضایش نیز نقش خاصی دارند. این سیستم دارای یک ساختار قدرت است که به وسیله ی آن، اشکال مختلفی از ارتباط را بروز می کند. هر خانواده روش خاصی برای مواجهه با مشکلات دارد. اعضای این سیستم با هم رابطه ای عمیق و چند لایه ای دارند. همچنین اعضای خانواده تا حدود زیادی پیشینه ی مشترک، ادراکات درونی شده ی مشترک، مفروضات و دیدگاه های درباره ی دنیا و برداشت مشترکی از اهداف زندگی دارند .

در چنین نظامی، افراد به وسیله علایق و دلبستگی های عاطفی نیرومند، دیر پا، و متقابل به یکدیگر متصل شده اند. ممکن است از شدت و حدت این علایق و دلبستگی ها در طی زمان کاسته شود، لیکن باز هم علایق مزبور در سراسر زندگی خانوادگی به بقای خود ادامه خواهد داد.

ورود به چنین نظام سازمان یافته ای صرفا از طریق تولد، فرزند خواندگی، یا ازدواج صورت می گیرد. در داخل این سیستم، حلقه های عاطفی قدرتمند، پایدار و متقابلی افراد را به هم گره زده است. بنا به گفته ی کی، خانواده ها صاحب اعضای جدیدی می شوند و به مرور آنها را از دست می دهند، اما روابط خانوادگی همچنان پا برجا باقی می ماند. نفوذ خانواده باعث می شود، حتی زمانی که اعضاء در اثر فاصله های فیزیکی و یا گاهی مرگ از هم جدا می شوند، حلقه های عاطفی و ارتباطی اعضاء باقی بماند. به عبارتی عضو یک خانواده هرگز نمی تواند به طور کامل و واقعی، عضویت در آن خانواده را از دست بدهد.

...

الگوی مک مستر در مورد ارزیابی عملکرد خانواده

الگوی مک مستر در مورد ارزیابی عملکرد خانواده، بر رویکرد سیستمی استوار است که در آن ساختار، چگونگی سازمان دهی و الگوهای تبادلیخانواده مورد بررسی قرار می گیرد. اصول بنیادین این الگو عبارتست از: ارتباط بین بخش ها و اجزای خانواده با یکدیگر، قابل درک نبودن یک جز جدای از سایر اجزای خانواده، نقش مهم ساختار و الگوهای تعاملی خانواده در تعیین و شکل دهی رفتار اعضای خانواده و این که کارکرد خانواده چیزی است بیش از از کارکرد مجموع اجزای آن. الگوی مک مستر، عملکرد خانواده را در سه دسته وظایف بنیادی (شامل موارد فطری و ذاتی چون تدارک غذا و سرپناه، مهرورزی، عاطفه و ...)، وظایف رشدی (شامل مسائل مربوط به رشد فردی چون نوزادی، کودکی و ... و مسائل مربوط به مراحل خانواده چون ازدواج اول، اولین بارداری، تولد اولین فرزند) و رویدادهای مخاطره آمیز(شامل بحران های مربوط به بیماری، تصادف ، بیکاری و ...) دسته بندی می نماید.

طبق الگوی مک مستر، ابعاد مهم عملکرد خانواده، عبارتند از :

حل مسئله : مشکل خانوادگی بستگی به عنوان یک امر مهم توانایی عملکردی و تمامیت خانواده را تهدید می کند که درآن صورت خانواده در حل مشکل ناتوان می شوند. خانواده گاهی مشکلاتشان مداوم است که در این صورت آن ها احساس تهدید نمی کنند، در این موارد میزان مشکلات به حدی است که خانواده برای حل مشکلات اقدام نمی کنند. مشکلات خانوادگی می تواند به دو دسته تقسیم شود : ابزاریو عاطفی. مشکلات ابزاری جدی و مانیکی هستند، مثل مشکلات پول ، غذا، پوشاک، خانه و حمل و نقل می باشد. مشکلات عاطفی مثل نگرانی، عصبانیت یا افسردگی می باشد. خانواده ها با مشکلات ابزاری نسبتاً بهتر ازمشکلات عاطفی برخورد می کنند و مشکلات عاطفی اساساً ماهیت و ریشه در مشکلات ابزاری دارند. به هر صورت خانواده ها با مشکلات عاطفی ممکن است با مشکلات ابزاری مواجه شوند.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید