مقاله کاربرد مدیریت کیفیت جامع و آثار آن در کشورها

مقاله کاربرد مدیریت کیفیت جامع و آثار آن در کشورها مقاله کاربرد مدیریت کیفیت جامع و آثار آن در کشورها

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 22 KB

تعداد صفحات : 26

بازدیدها : 355

برچسبها : کاربرد TQM مدیریت کیفیت جامع

مبلغ : 3000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله بررسی کاربرد مدیریت کیفیت جامع (TQM) و تأثیرات آن در کشورهای مختلف (ژاپن، آمریکا، تایوان، ایران)

معرفی مقاله بررسی کاربرد مدیریت کیفیت جامع TQM و پیشینه کاربرد TQM در کشورها (تأثیرات آن در کشورهای مختلف یعنی ژاپن، آمریکا، تایوان، ایران)

بخشهایی از متن مقاله

در سالهای اخیر توجه دولتها به ارائه خدمات با کیفیت به مردم بیش از گذشته نمایان شده است و در رابطه ی دولتها و ملتها تعریفی جدید نضج گرفته که دولتها برای بهبود کیفیت خدمات عمومی، باید در برابر تحقق اهداف خود پاسخگو و خدمتگزار مردم باشند چرا که ملتها هستند با پرداخت مالیات و عوارض، بودجه و غیره حمایت مالی دولتها را فراهم می آورند در واقع رابطه بایستی به صورت یک بده بستان یا مبادله تعریف شود در این مقاله تلاش بر این است با توجه به اصول اولیه بنیانگذاران TQM به طور موردی و کلی کاربرد TQM و تأثیرات آن را در کشورهای مختلف بررسی نموده و شاخصهای خاصی از TQM را در سازمانهای خاصی ار این کشورها مورد مطالعه و تطبیق قرار داده و نتایجی در مورد اثر بخشی کاربرد TQM بیان می شود.

واژه های کلیدی: مدیریت کیفیت فراگیر (TQM)، شاخصهای TQM، کاربرد TQM، بومی کردن، سهم بازار، چرخه دمنیگ، کیفیت

تاریخچه و اصول TQM

در سال 1924 شوهارت مطالعه کنترل کیفیت آماری SQC را آغاز نمود در سال 1950 دکتر دمینگ با آشنایی با روش SQC مهندسان و مدیران ارشد اجرایی سازمانهای بزرگ ژاپنی را آموزش داد. در سال 1960 اولین دوایر کنترل کیفیت به منظور بهبود کیفیت ایجاد شدند در دهه 1980 مفهوم TQM منتشر شد سرانجام در دهه 1990، ISO-9000 و QS-9000 به عنوان مدل جهانی و استاندارد جهانی برای سیستم کیفیت شناخته شدند.

مدیریت کیفیت فراگیر (TQM) ابتدا در عملیات تولید تکراری به کار گرفته شد. مشکلات زیادی در توسعه و تسری این مفاهیم و ابزار به دیگر اهداف داشت بعضی از سئوالات که آیا کیفیت در تمام کارهای تجاری (کسب و پیشه) که خروجی های آنها اطلاعات و خدمات حرفه ای است به جای تولید ملموس قابلیت کاربرد دارد. ...

بررسی TQM در ژاپن

در دهه های 1960-1950 کالاهای ژاپنی با کیفیت پایین و قیمت ارزان معروف بودند ولی در دهه 1970 و بعد از آن کالاهای این کشور به داشتن کیفیت بالا و قیمت متعادل مشهور شدند در نتیجه این تغییرات میزان صادرات ژاپن افزایش یافت و موجب کسری تراز بعضی از کشورهای دنیا در مقابل ژاپن شد این نتیجه انقلاب کیفیت در صنایع ژاپن بود.

دو عامل در این انقلاب کیفیت قابل بررسی است:

1-عوامل موفقیت ژاپن

2-نسخه کنترل کیفیت فراگیر ژاپنی

عوامل موفقیت ژاپن

الف) طبق تحقیقات و پژوهشهای که توسط اتحادیه دانشمندان و مهندسان ژاپنی انجام شده و اعلام گردید که عامل اصلی این تغییرات و تحولات عظیم اقتصادی در ژاپن موفقیت آنها فعالیتهای فراگیر کنترل کیفیت صنایع کوچک و بزرگ بوده است.

ب) پس از عنوان نظر دمینگ در ژاپن و پذیرفته شدن آن توسط صنایع ژاپن، سیستم TQM که توسط دمینگ ارائه می گردد توسط دانشمندانی همچون جوران و ایشی کاوا بررسی شد. این نظام با نظام اجتماعی و فرهنگی و مشخصه های ملی و استانداردهای آموزشی ژاپن از طریق آزمون و خطا عجین شده است.

کنترل کیفیت فراگیر در سازمان

1- فعالیتهای کنترل کیفیت توسط تمامی کارکنان سازمان و در همه فعالیتهای سازمان اجرا می شود

2- آموزشهای دمینگ: دمینگ به ژاپنی ها این درس را داد که این فعالیتها همگانی و فراگیر باید در تمام سطوح سازمان و بخشها انجام گیرد ژاپنی ها بر مبنای آموزشهای دمینگ با توجه به ویژگیهای اجتماعی و فرهنگی و ملی خویش، روشهای مشارکت همگانی را ابداع کردند و در پیاده کردن آن در صنایع تولیدی موفق بودند این موفقیت به دو عامل بستگی داشت:

الف) این مشارکت تحت الگوی چرخه دمینگ PDCA بخشهای مختلف مدیریتی برای صنایع تولیدی نشان داده شده است

ژاپنی ها چرخه دمینگ را یاد گرفته اند و موفق شدند در اثر مشارکت گروهی فعال چرخه دمینگ را به خوبی در صنایع خود به گردش در آوردند از این طریق مسیر پیشرفت و توسعه را عینیت بخشیدند. هر یک از گامهای پیشرفت، در دنیا نشان می دهند که ژاپنی ها در نهادینه کردن چرخه دمینگ مطابق سلیقه های ملی و ساختارهای فرهنگی و اجتماعی خود موفق بوده اند. ...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید