طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی مرکبات

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی مرکبات طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی مرکبات

دسته : طرح های توجیهی و کارآفرینی

فرمت فایل : pdf

حجم فایل : 504 KB

تعداد صفحات : 38

بازدیدها : 194

برچسبها : طرح توجیهی پروژه کارآفرینی

مبلغ : 6000 تومان

خرید این فایل

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی مرکبات

طرح توجیهی درجه بندی و بسته بندی مرکبات


کشور ما با داشتن تنوع آب و هوایی مناسب در مناطق جغرافیایی مختلف، از نقطه نظر تولید محصولات کشاورزی از اهمیت بسزایی برخودار است؛ به طوری که محصولات کشاورزی ایران بدلیل شرایط اقلیمی، مخصوصاً از لحاظ کیفیت دارای ویژگی های مطلوبی هستند و یکی از پتانسیل های بالقعل کشور ما در تولید محصولات باغی از جمله سیب و انواع مرکبات می باشد که طبق آمار و ارقام، هر ساله در حدود هزاران تن تولید و بدلیل عدم وجود امکانات مناسب، حمل و نقل به موقع، نداشتن سردخانه و حمل نگهداری و … سالانه درصد قابل توجهی از این تولیدات فاسد و به هدر می رود.

با توجه به سیاست های دولت پیرامون صدور کالاهای اخیر، صدرو میوه و سبزیجات تازه به خارج از کشور شدت گرفته است؛ اما بدلیل عدم وجود امکانات بسته بندی مناسب، عدم درجه بندی کیفی و عدم رعایت شاخص های بازار پسند، نبودن امکانات حمل و نقل سریع و مناسب، محصولات صادراتی کشورمان علیرغم کیفیت طبیعی و اولیه مطلوب نتوانسته اند با سایر صادرکنندگان میوه رقابت نمایند و در نتیجه بسیاری از صادرکنندگان دچار ضرر و زیانهایی نیز شده اند که این موضوع باعث ضعیف شدن انگیزه صادرات این گونه محصولات و از طرف دیگر، مخدوش شدن بهره صادرات میوه و تره بار کشور خواهد شد. لذا طرح حاضر با هدف فراهم نمودن شرایط لازم برای جداسازی و سرت نمودن میوه جات، درجه بندی بر اساس وزن و اندازه و پوشش دادن و بسته بندی مناسب جهت صادرات و همچنین مصارف داخلی ارائه می شود. 

– -۶ ۱ موارد مصرف و کاربرد

این محصول جهت تازه خوری و نگهداری محصول به مدت زمان طولانی تر همچنین در زمان کمبود این محصول در بازار بعنوان محصول نهایی استفاده می شود و ممکن است در کنسرو کردن و تولید مربا و آب میوه جات بعنوان کالای واسطه ای نیز استفاده شود.

– -۷ ۱ بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول مستقیماً نمی توان محصولی را جانشین این محصولات کرد. اما در زمان فقدان این محصولات در بازار، میتوان از جایگزین های مناسبی مثل کمپوت ها و یا سایر میوه ها استفاده کرد.

– -۸ ۱ اهمیت استراتژیکی کالا در دنیای امروز

میوه از اساسی ترین منابع تامین مواد مورد نیاز برای ادامه حیات در زندگی انسان به شمار می رود؛ این در حالی است که زندگی امروز، دیگر اجازه تهیه و خرید میوه به صورت روزانه را نمی دهد. با توجه به اینکه لزوم حفظ کلیه ارزش های غذایی در میوه، اصلی ترین اساس نگهداری آن است؛ لذا این فرآیند تولید دارای اهمیت ویژه ای در رده نگهداری محصولات می باشد. همانطور که پیش از این نیز اشاره شد؛ با توجه به اینکه ایران دارای شرایط جغرافیایی بسیار خوب می باشد؛ با این روش می توان زمان ماندگاری این محصولات را بالا برد تا امکان صادرات محصولات کشاورزی ایران به کشور های منطقه را فراهم کرد. ۱۵ میلیون تن انواع میوه، سیزدهمین تولید کننده میوه در جهان است. در حال حاضر از صد نوع میوه / ایران با تولید ۵ رایج در بازارهای جهان، پنجاه نوع آن در ایران تولید می شود. همچنین ایران در تولید ۱۵ میوه از ۲۵ میوه پرمصرف جهان در رتبه اول تا دهم قرار دارد و در تولید میوه های اصلی جهان رتبه های اول تا هفتم را به خود اختصاص داده است. با این حال نام ایران به ویژه در دو سال گذشته در شمار وارد کنندگان میوه ثبت شده است که این نکته جای تامل و شگفتی بسیار دارد.

دلایل این امر را در چند مورد می توان بررسی کرد. نخستین عامل، عقب ماندگی شیوه های برداشت، انبارداری و توزیع است؛ چنانکه حدود ۴۰ درصد از میوه های تولیدی کشور در این چرخه از بین می رود. نکته بعدی توزیع فله ای، یکباره و بی برنامه میوه در بازار است که بی نظمی و عدم تناسب بین عرضه و تقاضا و مشکل تنظیم بازار در دوره های زمانی مختلف را موجب می شود. به طور کلی مصرف میوه در ایران ۴ برابر میانگین جهانی است. در مجموع با توجه به جایگاه برجسته ایران در تولید انواع میوه ها به نظر می رسد که نوع نگاه به فرآیند توزیع، مصرف و صادرات و بازاریابی در ایران اغلب سنتی و ناکارامد است، و باید با بازبینی در این عرصه ها از جایگاه مطلوب تولید میوه در کشور به درستی در جهت مصرف صحیح و مفید، درآمدزایی، حضور موفق در بازار جهانی و افزایش سهم میوه از صادرات غیر نفتی استفاده کرد….

**************************************** 

خلاصه طرح:

نام طرح:درجه بندی و بسته بندی مرکبات

ظرفیت پیشنهادی طرح (ظرفیت عملی):

۱۰۰۰۰ تن در سال

موارد کاربرد:

تازه خوری – کنسرو کردن – تولید مربا – تولید آب میوه جات

مواد اولیه مصرفی عمده:

میوه – جعبه صادراتی – کارتن – پرکلرین و متیل برماید

مواد پارافینی – کاغذ مومی

کمبود محصول(پایان برنامه توسعه چهارم):

۱۱۷۶۲۶۳ تن

اشتغال زایی:

۳۹ نفر

زمین مورد نیاز:

۵۰۰۰ مترمربع

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید