مقاله انقلاب ایران

مقاله انقلاب ایران مقاله انقلاب ایران

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 15 KB

تعداد صفحات : 20

بازدیدها : 187

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 2000 تومان

خرید این فایل

مقاله انقلاب ایران

مقاله انقلاب ایران

 

فهرست:

نگاهی به ظهور انقلاب

انقلاب اسلامی ایران  در مقایسه با سایر تحولات سیاسی- اجتماعی

آثار و پیامدهای خارجی انقلاب

برتریها و مزیتهای انقلاب اسلامی در نگاه اندیشمندان

..................................................................................................

بخشهایی از متن:

ظهور انقلاب اسلامى ایران، ناتوانى بسیارى از نظریه هاى انقلاب در تحلیل و تبیین انقلاب هاى سیاسى و اجتماعى را نمایان كرد. شاید وقوع انقلاب اسلامى را بتوان نقطه عطفى در نظریه پردازى هاى اندیشمندان علوم سیاسى و اجتماعى دانست، به طورى كه بسیارى از آنان را به بازنگرى و بازاندیشى در نظریه هاى خویش وادار نمود و حتى برخى آشكارا به ضعف نظریه هاى خود در رویارویى با انقلاب اسلامى ایران اعتراف كردند.

انقلاب اسلامى ایران به عنوان یكى از انقلاب هاى برجسته قرن بیستم، آثار متعددى را به دنبال داشت و توجه بسیارى از اندیشمندان انقلاب را به خود جلب كرد. شاید هیچ انقلابى در چنین مدت كوتاهى به اندازه انقلاب اسلامى مورد توجه اندیشمندان قرار نگرفته باشد. در نتیجه امروزه شما كتابنامه هاى قطورى از تحقیقات، مقاله ها و كتاب هایى در زمینه انقلاب اسلامى مى بینید كه حاوى صدها مقاله علمى و كتاب است. براى مقایسه اى اجمالى براى تبیین دامنه وسیع كار بر روى انقلاب اسلامى توجهتان را به جست و جویى كوتاه در سایت گوگل (Google) با موضوع انقلاب اسلامى جلب مى كنم. براى نمونه امروز صبح این جست و جو را انجام دادم. در این جست و جو در ارتباط با انقلاب اسلامى یك میلیون و ۶۷۱ هزار مدخل وجود داشت. همین جست و جو را نیز براى انقلاب نیكاراگوئه كه همزمان با انقلاب اسلامى اتفاق افتاده است، انجام دادم. نتیجه، ۵۱ هزار مدخل در گوگل بود. بدین ترتیب مى بینیم كه به هیچ وجه این ۲ انقلاب (انقلاب اسلامى و انقلاب نیكاراگوئه) قابل مقایسه نیستند. این نكته خود به خود این سؤال را مطرح مى كند كه چرا چنین توجهى به انقلاب اسلامى ایران شده است؟

براى نمونه اگر پیرامون انقلاب فرانسه كه ۲۳۰ سال پیش اتفاق افتاده است و هنوز روى آن مطالعه مى كنند، در سایت گوگل جست و جو كنیم، تعداد مدخل آن حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد است. به عبارت دیگر انقلاب اسلامى ایران در این مدت كوتاه ۳۰ ساله تنها ۶۰۰ هزار مدخل كمتر از انقلاب فرانسه دارد. انقلابى كه در واقع به عنوان مادر انقلاب هاى مدرن شناخته مى شود و از مهم ترین آنهاست.البته این مدخل ها همیشه در حال تغییر است.به احتمال زیاد، اگر از امروز ۱۰ سال بگذرد و شما بار دیگر این جست و جو را انجام دهید، خواهید دید كه دامنه كار بر روى انقلاب اسلامى بیش از انقلاب فرانسه خواهد بود. به هر حال این نكته اهمیت انقلاب اسلامى را در صحنه بین المللى و براى اندیشمندان حوزه انقلاب و جامعه شناسى سیاسى و انقلاب نشان مى دهد. این كه چه عواملى موجب اهمیت فراوان انقلاب اسلامى شده است، خود جاى بحث دارد.به طور قطع، عواملى مانند زمان و مكان وقوع، ایدئولوژى، میزان موفقیت، آثار بین المللى، هویت دشمنان و مخالفان انقلاب اسلامى و عوامل دیگرى در توجه فراوان به انقلاب اسلامى ایران مؤثر بوده اند. این اهمیت براى اندیشمندان حوزه جامعه شناسى انقلاب منجر به این خواهد شد كه مطالعات بسیارى بر روى انقلاب اسلامى ایران انجام دهند كه یكى از نخستین تلاش ها، آزمون تئورى هاى خودشان است. به عبارد دیگر بررسى كنند، تئورى هایى كه تا آن زمان براى تبیین انقلاب ها به كار مى رفته به چه میزان در مورد انقلاب اسلامى صادق است و مى تواند براى تبیین این انقلاب مفید باشد؟ و این مسأله آثار علمى فراوانى را ایجاد خواهد نمود. براى نمونه جالب است بگویم طبق بررسى اى كه انجام داده ام، هیچ مطالعه اى بر روى آثار علمى انقلاب ها حتى انقلاب كبیر فرانسه مشاهده نكردم. به عبارت دیگر تحقیقى كه اثر یك انقلاب را به عنوان پدیده اى اجتماعى در روند تغییر و تحولات علمى بررسى كند، ندیدم.بنابراین مطالعه اى كه من انجام داده ام، كار بسیار جدیدى است و به معنایى، منحصر به فرد است. البته دو، سه نفر از دوستان در ایران چنین صحبت هایى را به طور پراكنده و سطحى در برخى همایش ها داشته اند، اما مقاله علمى مدونى در این زمینه پیدا نكردم و این خود جاى شگفتى است كه در حوزه جامعه شناسى علم كه محملى براى چنین مطالعاتى است، به این موضوع و این انقلاب توجهى نشده است.

...

آثار و پیامدهای خارجی انقلاب

اصولاً هر انقلابی به لحاظ ایده ها و رویكردهای فرا ملی خود، آثار و پیامدهای منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد داشت؛ چنانچه نمود بارز آن را در بحث انقلاب كبیر فرانسه و روسیه تزاری و بسیاری از انقلابهای دیگر می توان مشاهده نمود. انقلاب اسلامی نیز خارج از این قانون مندی نبوده و نیست. اولین آثار و پیامد این انقلاب، به چالش كشیدن سلطه همه جانبه آمریكا در ایران و منطقه و جهانی بوده است.

در سطح ملی، برچیدن پایگاههای استراق سمع آمریكا در ایران، پایان دادن به سلطه تقنینی و یك جانبه آمریكا در ایران (كاپیتولاسیون)، خروج ایران از پیمان نظامی و امنیتی «سنتو» كه در راستای استراتژی جهانی آمریكا، پیمان «سیتو» را به «ناتو» وصل می نمود كه با خروج ایران از این پیمان استعماری، این پیمان فرو ریخت، پایان دادن به سلطه شركتهای نفتی انگلیسی و آمریكایی در ایران، پایان حضور هزاران مستشار آمریكایی در كشور، خروج از ژاندارمی خلیج فارس، قطع روابط با رژیم صهیونیستی و برقراری روابط سیاسی با فلسطین، حمایت از نهضتهای رهایی بخش موجود در جهان اسلام، تأكید بر وحدت جهانی اسلامی، تأكید بر استفاده از نفت به عنوان سلاح سیاسی در مقابله با سلطه استعمارگران خارجی، حمایت از هرگونه نهضت ضد صهیونیستی و ضد امپریالیستی، طرح آزادسازی قدس شریف و ... گوشه هایی از آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی در ارتباط با جهان غرب به شمار می آید. البته گفتمان ضد غربی دولتمردان ایران ریشه در حافظه تاریخی ملت و رهبران ایران از عملكرد تلخ تاریخ استعمار غرب در ایران داشته است كه گاهی در قالب سلطه گریهای روس و زمانی در قالب استعمار انگلستان و مواقعی در شكل خیانتهای فرانسه و در دوران پهلوی دوم در شكل سلطه فزاینده آمریكا در ایران قابل مشاهده بوده است.

در این رابطه، توضیحات بسیار دیگری هم می توان مطرح نمود كه ریشه در سیاستهای نه شرقی- نه غربی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
به واقع، تعقیب سیاستهای ضد غربی به معنای غفلت از سیاستهای ضد شوروی در نظام دو قطبی آن روز نبوده است. این مسأله ای شگفت انگیز در دنیای آن روز به شمار می آمد كه یك كشور جهان سومی و انقلاب، به طور همزمان هم سلطه آمریكا و غرب و هم سلطه شوروی و شرق را به چالش بكشد. قطع صادرات گاز ایران به شوروی به دلیل قیمت ارزان آن، دستگیری سران حزب توده به عنوان ستون پنجم شوروی در ایران، محكومیت اشغال افغانستان توسط شوروی از سوی ایران و محكومیت فروش سلاح به عراق و حمایت از آن كشور، از دیگر سیاستهای ایران در آن مقطع تاریخی بوده است.

 

   

 

آثار و پیامدهای خارجی انقلاب 

اصولاً هر انقلابی به لحاظ ایده ها و رویكردهای فرا ملی خود، آثار و پیامدهای منطقه ای و فرا منطقه ای خواهد داشت؛ چنانچه نمود بارز آن را در بحث انقلاب كبیر فرانسه و روسیه تزاری و بسیاری از انقلابهای دیگر می توان مشاهده نمود. انقلاب اسلامی نیز خارج از این قانون مندی نبوده و نیست. اولین آثار و پیامد این انقلاب، به چالش كشیدن سلطه همه جانبه آمریكا در ایران و منطقه و جهانی بوده است.

در سطح ملی، برچیدن پایگاههای استراق سمع آمریكا در ایران، پایان دادن به سلطه تقنینی و یك جانبه آمریكا در ایران (كاپیتولاسیون)، خروج ایران از پیمان نظامی و امنیتی «سنتو» كه در راستای استراتژی جهانی آمریكا، پیمان «سیتو» را به «ناتو» وصل می نمود كه با خروج ایران از این پیمان استعماری، این پیمان فرو ریخت، پایان دادن به سلطه شركتهای نفتی انگلیسی و آمریكایی در ایران، پایان حضور هزاران مستشار آمریكایی در كشور، خروج از ژاندارمی خلیج فارس، قطع روابط با رژیم صهیونیستی و برقراری روابط سیاسی با فلسطین، حمایت از نهضتهای رهایی بخش موجود در جهان اسلام، تأكید بر وحدت جهانی اسلامی، تأكید بر استفاده از نفت به عنوان سلاح سیاسی در مقابله با سلطه استعمارگران خارجی، حمایت از هرگونه نهضت ضد صهیونیستی و ضد امپریالیستی، طرح آزادسازی قدس شریف و ... گوشه هایی از آثار و پیامدهای انقلاب اسلامی در ارتباط با جهان غرب به شمار می آید. البته گفتمان ضد غربی دولتمردان ایران ریشه در حافظه تاریخی ملت و رهبران ایران از عملكرد تلخ تاریخ استعمار غرب در ایران داشته است كه گاهی در قالب سلطه گریهای روس و زمانی در قالب استعمار انگلستان و مواقعی در شكل خیانتهای فرانسه و در دوران پهلوی دوم در شكل سلطه فزاینده آمریكا در ایران قابل مشاهده بوده است.

در این رابطه، توضیحات بسیار دیگری هم می توان مطرح نمود كه ریشه در سیاستهای نه شرقی- نه غربی جمهوری اسلامی ایران داشته است.
به واقع، تعقیب سیاستهای ضد غربی به معنای غفلت از سیاستهای ضد شوروی در نظام دو قطبی آن روز نبوده است. این مسأله ای شگفت انگیز در دنیای آن روز به شمار می آمد كه یك كشور جهان سومی و انقلاب، به طور همزمان هم سلطه آمریكا و غرب و هم سلطه شوروی و شرق را به چالش بكشد. قطع صادرات گاز ایران به شوروی به دلیل قیمت ارزان آن، دستگیری سران حزب توده به عنوان ستون پنجم شوروی در ایران، محكومیت اشغال افغانستان توسط شوروی از سوی ایران و محكومیت فروش سلاح به عراق و حمایت از آن كشور، از دیگر سیاستهای ایران در آن مقطع تاریخی بوده است.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید