مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعد سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعد سازمانی مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعد سازمانی

دسته : -مبانی و پیشینه نظری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 56 KB

تعداد صفحات : 50

بازدیدها : 355

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 15000 تومان

خرید این فایل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعد سازمانی

مبانی نظری و پیشینه پژوهش تعد سازمانی

در 50 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تعهد سازمانی

واژهcommitment در Webster dictionary -Merriam به معنی 1- عمل سپرده گذاری به یك موسسه 2- توافق و تعهد به انجام كاری در آینده است . همچنین در علوم رفتاری و روانشناسی سازمانی واژه organizational commitment به معنی تعهد سازمانی است . تعهد سازمانی یك نگرش مهم شغلی و سازمانی است كه در طول سالهای گذشته موردعلاقه بسیاری از پژوهشگران رشته های رفتار سازمانی و روانشناسی خصوصاً روانشناسی اجتماعی بوده است. این نگرش در طول سه دهه گذشته دستخوش تغییراتی شده است.

ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی

در میان طرفداران رویكرد نگرشی، برخی از پژوهشگران به تعهد سازمانی با دید یك مفهوم چند بعدی می -نگرند كه عوامل مختلفی بر آن تأثیر می گذارند. می یر و همكارانش از پیشگامان رویكرد چند بعدی می- باشند، مدل سه بعدی آنها از تعهد سازمانی، شامل بعد عاطفی، بعد مستمر و بعد هنجاری به عنوان سه بعد تعهد سازمانی می شود.

1. تعهد عاطفی

آلن و مییر تعهد عاطفی را به عنوان وابستگی عاطفی فرد به سازمان و تعیین هویت شدن از طریق آن می دانند. اگر تعهد سازمانی را از این طریق تعریف كنیم، تعهد عاطفی شامل سه جنبه می شود:

الف ) صورتی از وابستگی عاطفی به سازمان

ب) تمایل فرد برای تعیین هویت شدن از طریق سازمان

 ج) میل به ادامه فعالیت در سازمان

آلن و مییر ( 1990 ) معتقدند كه یك فرد زمانی در خود وابستگی عاطفی نسبت به سازمان احساس خواهد كرد كه اهداف سازمانی را اهداف خود بداند و متقاعد شود كه سازمان را در راه رسیدن به اهدافش یاری كند. همچنین آنها شرح می دهند كه تعیین هویت شدن فرد از طریق سازمان زمانی رخ می دهد كه ارزش های فردی افراد با ارزشهای سازمانی سازگار بوده و فرد قادر باشد كه ارزش های سازمانی را در خود درونی سازد. بدون شك در این تعیین هویت شدن از طریق سازمان یك رابطه روانشناسانه وجود دارد و فرد به خاطر تعیین هویت شدن از طریق سازمان در خود یك نوع احساس غرور می كند.

از جمله تعاریف دیگری كه به این جنبه از تعهد اشاره دارند می توان به موارد زیر اشاره كرد:

شلدن ( 1971 ): تعهد سازمانی یك نگرش یا یك جه تگیری نسبت به سازمان است كه هویت فرد را به سازمان مرتبط می سازد.

كانتر ( 1973 ): تمایل افراد به در اختیار گذاشتن ارزش و وفاداری خویش به نظام اجتماعی.

بوكانان ( 1974 ): تعهد سازمانی نوع وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزش ها و اهداف سازمان می باشد. وابستگی نسبت به نقش فرد در رابطه با ارزش ها و اهداف، نسبت به سازمان به خاطر خود سازمان جدای از ارزشهای ابزاری آن.

سالانسیك ( 1977 ): تعهد حالتی از شخصیت است كه در آن فرد از طریق اقدامات و فعالیت هایی كه انجام می دهد محدود و مقید شده و به دلیل انجام همین اقدامات این باور در فرد ایجاد می شود كه باید انجام چنین فعالیت هایی را تداوم بخشید، و درگیری مؤثر خویش را در انجام آنها حفظ نماید.

جاروس و همكارانش ( 1993 ): تعهد عاطفی را م یتوان به صورت یك وابستگی روانشناختی به سازمان، شرح داد.

پورتر و همكاران( 1978 ): وابستگی عاطفی شاید توسط پورتر و همكاران او بهتر ارائه شده باشد.

....

عوامل مؤثر بر تعهد سازمانی

طی سالهای اخیر مطالعات زیادی در مورد تعهد سازمانی صورت گرفته كه در هر یك از این مطالعات تعهد سازمانی یا به عنوان متغیر مستقل و یا به عنوان متغیر وابسته مدنظر قرار گرفته شده است.

یك بازنگری در ادبیات موضوع كه توسط ریچرز ( 1985 ) صورت گرفته نشان داد كه 11 مطالعه، تعهد را به عنوان یك متغیر مستقل و بیش از 20 مطالعه آنرا به عنوان یك متغیر وابسته در نظر گرفته است (می یر و آلن، 1990).

در زیر مطالعاتی كه در آن تعهد سازمانی به عنوان یك متغیر وابسته مدنظر قرار گرفته و عوامل مؤثر آن بررسی شده، آمده است.

مطالعه استیرز و پرتر

استیرز و پرتر( 2004 ) برخی از عوامل مؤثر بر افزایش تعهد سازمانی را به صورت زیر مطرح كردهاند:

1- عوامل شخصی: اصلی ترین عامل شخصی، میزان تعلق و پیوستگی بالقوه ای است كه كارمند در اولین روز كاری خود، به سازمان می آورد. افرادی كه در اولین روز كاریشان خود را خیلی متعهد به سازمان نشان می دهند احتمالاً با سازمان باقی خواهند ماند. افرادی كه در آغاز ورود به سازمان خیلی متعهد باشند، احتمالاً مسؤولیتهای اضافی را خواهند پذیرفت و عضویت خویش را با سازمان ادامه خواهند داد. این فرآیند تعهد اولیه ممكن است به شكل یك سیكل خود تقویت كننده درآید. یعنی اگر افراد در بدو ورود به سازمان تلاش وكوشش وافر مبذول دارند، ممكن است آنها تلاش بیشتر را در مبنای تعهد بیشتر خود به سازمان توجیه نمایند.

2- عوامل سازمانی: عوامل سازمانی چون حیطه شغل، باز خورد، استقلال وخود مختاری در كار، چالش شغلی و اهمیت شغل، درگیری و مشاركت رفتاری را افزایش می دهد. توانایی مشاركت در تصمیم گیری مربوط به شغل برسطح تعهد موثر می باشد. سازگاری بین اهداف گروه كاری و اهداف سازمانی، تعهد نسبت به این اهداف را افزایش می دهد، ویژگیهای سازمان چون توجه به منافع بهتر كاركنان و مالكیت كاركنان ، بطور مثبت باعث افزایش تعهد سازمانی می شود.

3- عوامل غیر سازمانی: عوامل غیرسازمانی مهمی كه باعث افزایش تعهد می شود، قابلیت توانایی دستیابی به جایگزینهای شغلی بعد از انتخاب شغل فعلی فرد می باشد. تحقیقی در یك سازمان نشان داد كه افرادی كه شغلی با حقوق بالا پیدا نكرده اند( توجیه خارجی ضعیف از انتخاب خود)، بطور قابل ملاحظه ای سطح بالاتری از تعهد سازمانی را نسبت به سازمانی كه مشاغل جایگزین برای آنها در دسترس بوده و چه زمانی كه شغل جایگزین در دسترس نبوده ، سطح تعهد یكسانی از خود نشان دادند. بنابراین به نظر می رسد بالاترین سطح تعهد اولیه در میان افرادی وجود دارد كه :

1- توجیه خارجی ضعیفی برای اولین انتخاب آنها وجود دارد.

2- انتخاب اولیه را قطعی و غیرقابل تغییر م یبینند، یعنی فرصتی برای تغییرتصمیم اولیه خود ندارند.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید