مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی بیمه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی بیمه مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی بیمه

دسته : -مبانی و پیشینه نظری

فرمت فایل : word

حجم فایل : 189 KB

تعداد صفحات : 37

بازدیدها : 493

برچسبها : پروژه تحقیق مبانی نظری

مبلغ : 15000 تومان

خرید این فایل

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی بیمه

مبانی نظری و پیشینه پژوهش بازاریابی بیمه

در 37 صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی

و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل:  WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

تاریخچه بیمه در ایران

بیمه در زبان فرانسهAssuranceو در زبان انگلیسیInsuranceمعنا می­دهد. می­توان گفت که هر دو این معانی که ازریشه لاتینیsecuresبه معنای اطمینان گرفته شده است، اما معادل آن در پارسی را می­توان برگرفته از کلمه "بیم" که همان عدم اطمینان خاطر از حصول نتیجه مطلوب می­باشد دانست.
فعالیت بیمه­گری به سال 1552 در شهر فلورانس ایتالیا بر می­گردد، اما شرکت لویدز لندن در سده هفدهم مهم­ترین اجتماع بیمه­گران را تشکیل می­داد واز یک قهوه­خانه تا یکی از بزرگ­ترین بیمه­های جهان نقش ایفاء می­نماید. ...

...

 

2-3 بازاریابی بیمه

اصطلاح بازاریابی بیمه به بازاریابی خدمات بیمه­ای با هدف خلق مشتری و کسب سود از طریق رضایت مشتری اشاره می­کند. بازاریابی بیمه بر تنظیم ترکیب ایدئالی برای کسب و کارهای بیمه­ای تمرکز دارد. به نحوی که سازمان بقاء می­یابد و در یک چشم­انداز درست رشد می­کند (سبزی و همکاران، 1390).

گستردگی حوزه توزیع و عرضه خدمات بیمه­ای و تاثیر آن در فعالیت بازاریابی و توفیق­طلبی شرکت­ها باعث شده تا به این عنصر آمیخته بازاریابی توجه خاصی مبذول گردد. "توزیع" به زبان ساده یعنی عرضه خدمات مورد نظر مشتری در زمان مطلوب به مکان مورد نظر. بنابراین، اکثر شرکت­ها برای عرضه خدمات خود به بازار با واسطه­های بازاریابی و فروش در تعامل می­باشند. در واقع، واسطه­های بازاریابی و فروش، تشکیل­دهنده کانال توزیع می­باشند که به آن­ها کانال تجاری نیز گفته می­شود. 

2-4 کانال­های بازاریابی بیمه

انصاری و استرن[1]معتقدند، کانال بازاریابیمجموعه­ای از سازمان­های وابسته به یکدیگرند که وظیفه تدارک کالا/ خدمت برای استفاده یا مصرف را بر عهده دارند (کاتلر، 1382، ص572).

به دلیل ناملموس بودن خدمات عمدتاً دو نوع کانال توزیع برای خدمات وجود دارد که عبارتند از:

1)  تولیدکننده _______ مصرف کننده

در این نوع از کانال توزیع برای فعالیت فروش باید از بین تولید­کننده و مصرف­کننده ارتباط شخصی و حضوری برقرار گردد، به همین دلیل از کانال مستقیم استفاده می­شود. توزیع مستقیم برای خدمات حرفه­ای بسیار متداول است مانند خدمات  بهداشتی و مشاوره حقوقی. در خدمات مسافرتی، بیمه و نمایش و سرگرمی­ها ممکن است از این کانال مستقیم استفاده کنند.

2)  تولیدکننده _______ کارگزار ________ مصرف­کننده

در بعضی از خدمات مانند خدمات توریستی، امور تبلیغاتی، تحقیقاتی و بیمه گاهی به­جای کانال مستقیم از کارگزاران استفاده می­شود که نوعی انتقال مالکیت یا وظایف فروش را بر عهده دارند (روستا و همکاران، 1375، ص 287-290).

اما نکته­ای که باید به آن توجه داشت این است که کاربرد انواع کانال­های توزیع و فروش و میزان موفقیت آن­ها به متغیرهایی همچون ویژگی­های جمعیت شناختی، قوانین و مقررات، میزان بلوغ و استحکام بازار و نیز ترجیحات مشتری بستگی دارد. بنابراین به هنگام انتخاب یک کانال بازاریابی موفق نیاز است تمامی متغیرها مورد توجه قرار گیرد. به طوری که خدمت و فرایند عرضه آن به مشتری با محیط سازگار شود.

موارد یاد شده به­شکل خاص در بازاریابی خدمات بیمه­ای اهمیت دارند، چرا که محصولات مختلف با توجه به کاربرد متنوعی که دارند نیازمند رویکردهای متفاوتی برای ارائه خواهند داشت. عرضه این خدمات علاوه بر دانش فنی، مهارت در بازاریابی و فراهم نمودن مقدمات لازم برای فروش، نیاز به در نظر گرفتن الگوهای مصرف، ترجیحات و ایجاد زمینه مناسب برای جلب اعتماد مشتری جهت ابتیاع خدمات از طریق کانال خاص را دارد (عاملی و مبرهن، 1391). جدول (2-1) تفاوت میان هزینه­های موجود در مدل­های مختلف توزیع را نشان می­دهد.

در یک بازار فعال و حرفه­ای دلالان و واسطه­ها نقش مهمی در توزیع پوشش­ها و خدمات بیمه­ای دارند. شرکت­های ملی شده به واسطه نیروی فروش توانای خود در بازار به نحوی فعالیت دارند که شرکت­های جدید به سختی می­توانند جای آن­ها را گرفته یا با آن­ها برابری کنند. از آن­جا که تربیت یک نیروی فروش متخصص و توانمند پرهزینه و وقت­گیر است شرکت­های خصوصی نیاز به کشف راه­های جدید و موثر برای بقا در بازار دارند و شرکت­های باسابقه نیز از طرفی باید برای افزایش نفوذ پوشش­هایشان و همگامی با تغییرات احتمالی بازار پذیرای این راه­های جدید باشند.

از این­رو به­طور کلی برخی راه­هایی که می­توان از طریق آن­ها پوشش­های بیمه­ای را توزیع کرد عبارت است از فروشندگان حضوری، نمایندگی های وابسته، بانک­ها، بانک­های بیمه، پایگاه­های بازاریابی داخلی و اینترنتی است (ذوالقدر، 1382). که با توجه به موضوع تحقیق که به دنبال مقایسه کارایی دو نوع کانال توزیع مستقیم و غیرمستقیم است، در ادامه هر یک از این کانال­ها به تفصیل مورد بحث قرار می­گیرد.

نوع کانال توزیع که یک شرکت مورد استفاده قرار می­دهد، طراحی و قیمت محصولات و همچنین روشی را که به واسطه آن محصولات در بازار ترفیع و درک می­شوند را تحت تاثیر قرار می­دهد. تعدادی از بیمه­گران کار خود را با فروش محصولات ساده که قابلیت عرضه در شمار بالا را داشت آغاز کردند اما این محصولات حاشیه سودی پایین داشتند. اگر چگونگی ارتباط محصولات و توزیع را با سودآوری یک سازمان مقایسه نماییم، به این نتیجه خواهیم رسید که هرچه محصولات فروخته شده پیچیده­تر باشد حاشیه سود بالاتری برای آن مورد نیاز است.


[1]-  El Ansari & Estern

...

2-5 تحقیقات انجام شده در زمینه ارزیابی عملکرد در صنعت بیمه

ارزیابی عملکرد به مجموعه اقدامات و فعالیت­هایی اطلاق می­گردد که به منظور افزایش سطح استفاده بهینه از امکانات و منابع در جهت دستیابی به هدف­ها و شیوه­های اقتصادی توام با کارایی و اثربخشی صورت می­گیرد. به این ترتیب میزان پیشرفت در جهت کسب اهداف تعیین شده ارزیابی می­شود (آقا رفیعی، 1383).

ارزیابی عملکرد که منجر به آموزش مستمر می­شود، سطح بالایی از یادگیری را تضمین می­کند و موجب انگیزش نیروی­کار می­گردد. این امر جوهره مدیریت عملکرد است (Latham & Moone, 2005).

2-5-1 تحقیقات انجام شده در داخل کشور

حسن­زاده و زارع در سال 1387 تحقیقی را تحت عنوان تبیین شاخص­های ارزیابی عملکرد شرکت­های بیمه خصوصی با استفاده از روش کارت امتیازی متوازن با نظر خبرگان به انجام رسانیدند.

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید