مقاله بهداشت آب

مقاله بهداشت آب مقاله بهداشت آب

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 23 KB

تعداد صفحات : 33

بازدیدها : 220

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

مقاله بهداشت آب

مقاله بهداشت آب

قسمتهایی از متن:

مقدمه

بهداشت آب موضوعی بسیار مهم در بهداشت عمومی و مدیریت سلامت می‌باشد. قبل از پرداختن به راه كارهای عملی استحصال، انتقال، بهسازی و توزیع آن لازم است این عنصر حیاتی موثر بر سلامت و مرتبط با توسعه پایدار، شناخته شود.

شناخت آب از نظر كیفیت و كمیت و چگونگی حصول آن قدمی اساسی در جهت بهینه سازی مصرف آن می‌باشد. اگر چه بیش از سه چهارم كره زمین را آب فرا گرفته است، سهم قلیلی از آب‌های موجود، برای مصارف بهداشتی و كشاورزی، قابل استفاده است. زیرا حدود 3/97 درصد اقیانوس‌ها و 1/2 درصد یخ‌های قطبی و 6/0 درصد دریاچه ها و رودخانه و آب‌های زیرزمینی وجود دارد كه حدود 36/0 درصد كل منابع آب می‌باشد. آب اقیانوس‌ها، دریاها و اغلب دریاچه ها و بسیاری از منابع آب زیرزمینی به علت شوری بیش از حد و داشتن املاح معدنی برای مقاصد بهداشتی، كشاورزی و صنعتی، غیرقابل استفاده می‌باشند.

آب ماده حیاتی است كه بطور یكنواخت در سطح كره زمین موجود نمی‌باشد. در نتیجه بسیاری از نقاط كره زمین با كمبود آب مواجه است. حركت مداوم بخار آب به هوا و برگشت آن به زمین را گردش آب در طبیعت می‌نامند  

  انرژی خورشید باعث تبخیر آب اقیانوس‌ها، رودخانه ها، دریاچه ها و منابع آب سطحی می‌گردد. بخار آب فشرده شده همراه توده های هوا باعث نگهداری آب در هوا شده و موجب تشكیل ابر باردار یا ذخیره كننده آب می‌شود ریشه گیاهان، آب و رطوبت موجود در خاك را گرفته و از طریق روزنه های تنفسی برگ‌ها به هوا فرستاده و به بخار تجمع یافته در هوا اضافه می‌شود كه در شرایط مناسب به صورت نزولات جوی به زمین برمی‌گردد.

آب یك عنصر حیاتی است با ویژگی‌های قابل توجه و كم نظیر، یكی از مهم ترین عناصر شیمیایی می‌باشد كه قسمت اعظم موجودات زنده و محیط زیست راتشكیل می‌دهد. این ماده 70% گیاهان را تشكیل می‌دهد. آب فراوان‌ترین و بهترین حلال در طبیعت است. آب یك مایع زیست شناختی است كه واكنش‌های فیزیكوشیمیایی سوخت و ساز در پیكره موجودات زنده را مقدور و تسهیل می‌نماید ومحیطی است برای نقل و انتقال مواد در بدن موجودات زنده كه علاوه بر نقش موثرآن در متابولیسم، دفع مواد زائد حاصل از فعالیت‌های زیست شناختی موجود زنده را موجب می‌شود. آب ناشی از تعریق در گرما باعث خنك كردن بدن می‌گردد. آب و انیدرید كربنیك توسط انرژی خورشیدی در پیكره گیاهان سبز تبدیل به كربوهیدرات یا انرژی شیمیایی می‌شود. ...

...

راه های بهسازی آب

بهسازی آب ممكن است به چند روش فیزیكی، شیمیایی، بیولوژیكی یا بعضا تركیبی از این روش‌ها انجام شود. در مجموع با در نظر گرفتن میزان مصرف و شرایط موجود، اغلب تصفیه آب از طرق زیر انجام می‌شود:

الف) جوشاندن در سطح خانوار و گروه های محدود جمعیتی

 در این روش جوشاندن حدود 5 دقیقه آب علاوه بر از بین بردن زیستوارك‌های بیماری‌زا سختی آب نیز تا حدودی كاهش می‌یابد.

 ب) انبار كردن آب

كه برای اجتماعات كوچك و بزرگ قابل اجرا است. آب در منبع اصلی در مخازن طبیعی یا مصنوعی برای مدتی نگهداری می‌شود، جلوگیری از آلودگی بعدی بایستی مورد توجه باشد. انبار كردن آب به مقدار قابل ملاحظه ای ناخالصی‌های معلق آب را كاهش می‌دهد. این فرایند متابعت از روند طبیعی حذف آلودگی‌ها می‌باشد. ذخیره نمودن آب برای مدتی، از چند دیدگاه مورد تامل است.

1) از نظر فیزیكی، كاهش مواد معلق از طریق ته نشینی كه مواد معلق موجود در آب در اثر قوه ثقل ته نشین می‌شوند، تجربه نشان می‌دهد در 24 ساعت اولیه حدود 90% ناخالصی‌های معلق ته نشین می‌گردند. در نتیجه فرایند تصفیه درمراحل بعدی آسان تر می‌شود.

2) از نظر شیمیایی، در مدت ذخیره سازی آب ممكن است برخی تغییرات شیمیایی و بیوشیمیایی روی دهد. بیكربنات‌ها تجزیه شده و تولید انیدریك كربنیك نمایند، گازهای سمی نظیر آمونیاك، هیدروژن، سولفوره و انیدرید كربنیك از آب خارج می‌شوند. مواد آلی موجود در آب خام در اثر فعالیت‌های میكروبی به كمك اكسیژن محلول در آب تجزیه و تثبیت می‌شوند و در نتیجه، مواد آلی فساد پذیر، به مواد معدنی تبدیل می‌گردند.

3) از نظر زیست شناختی، موجودات زنده بیماریزای موجود در آب خام در اثر عوامل مختلف رو به كاهش گذاشته و شمار قابل توجهی از آن‌ها نابود می‌شوند. تجربه نشان می‌دهد با انبار كردن آب رودخانه در مدت 7ـ5 روز اول تا 90% میكروب‌ها كاهش می‌یابند و این یكی از مزایای ذخیره كردن آب است. مدت نگهداری بهینه آب 14ـ10 روز است لیكن از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست ضمنا احتمال رشد جلبك‌ها و تغییر كیفیت فیزیكی آب وجود دارد. ...

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید