تحقیق منشآت خاقانی

تحقیق منشآت خاقانی تحقیق منشآت خاقانی

دسته : زبان و ادبیات فارسی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 229 KB

تعداد صفحات : 101

بازدیدها : 202

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 9000 تومان

خرید این فایل

تحقیق منشآت خاقانی

تحقیق منشآت خاقانی

مقدمه 

        اگر چه خاقانی شاعری است قصیده سرا و بیشتر به سرودن شعر پرداخته است اما، نوشتن نامه ها با عنوان منشأت چیره دستی خویش را در هنر نویسندگی بر همعصران خویش و حتی دوره های بعد از خویش به خوبی نشان می دهد با مطالعه منشأت را می توان چنین نتیجه گرفت که خاقانی نه تنها شاعری بی نظیر است بلکه نویسنده ای، چیره دست است و توانسته در هر دو حوزه نثر و شعر هنرنمایی کند.

        منشأت خاقانی مجموعه از نامه های اوست . این نامه ها خطاب به خویشاوندان، نزدیکان، دوستان، بزرگان ایران شهریاران روزگار شاعر می باشد و متضمن فواید تاریخی، اجتماعی و ادبی بسیاری است. نثر کتاب مصنوع و دارای لغات و ترکیبات و تعبیرات عبارات مربی بسیار است.

        در این مختصر به بیان برخی فراز و نشیبهای زندگی او پرداخته شده و قسمت اعظم کار شرح و توضیح صفحات 111 تا 137 کتاب منشآت تصحیح دکتر محمد روشن می باشد در این مجموعه از نرم افزارها و کتاب ها و فرهنگهای نسبتاً متعدد استفاده شده است که منابع بسیار مفید و مفیدتر به جز موارد استفاده شده هم موجود می باشد که بدلیل کمبود وقت و نبود برخی امکانات مورد استفاده واقع شد و البته برخی موارد هم بود که در هیچ یک از فرهنگهای مورد بررسی باز یافته شد و در این راه از استاد گرانقدر جناب آقای دکتر خواجه ایم یاری جستم که در همین جا کمال تشکر و قدردانی را از ایشان به عمل می آورم.


        نام او به اقرب احتمالات «بدیل» بوده است. خود شاعر در ضمن قطعه ای و در بیت معروفی با اشاره به  همین نکته می گوید :

بَدَل من آمدم اندرجهان سنایی را          بدین دلیل پدر، نام من بدیل نهاد

        اما در اکثر تذکره های قدیمی مثل آتشکدة آذر، مجمع الفصحا، ریاض العارفین و ... نام او را «ابراهیم» نوشته اند. علاوه بر آن درویش حافظ حسین ابن کربلایی تبریزی از علمای قرن دهم آذربایجان در اثر معروفش «روضات الجنان و جنات الجنان» هنگام توصیف مزار خاقانی تصریح می کند که بر سنگ مزار وی نام «ابراهیم» درج شده است. خانیکوف مستشرق معروف روسی نیز این نکته را یادآوری کرده است. علی الظاهر آنها که نام خاقانی را ابراهیم دانسته اند به این بیت وی استناد کرده اند که :

زخوان معنی آرایی براهیمی برون آمد     زپشت آزر علی نجار شروانی

...

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

فهرست:

مقدمه............................................ 3

زندگینامه...................................... 4

مذهب و گرایشهای صوفیانه....................... 14

شاعران معاصر خاقانی........................... 20

ممدوحان....................................... 24

سبک شعر خاقانی................................ 25

نامه به شمس الدین................................ 29

نامه به سراج الدین............................... 33

نامه به عصمه الدین............................... 38

نامه به ظهیر الدین............................... 45

نامه به مبارز الدین.............................. 48

توضیحات به شمس الدین ............................ 53

نثر روان نامه به شمس الدین....................... 64

توضیحات به عصمه الدین ........................... 70

نثر روان به عصمه الدین........................... 83

توضیحات به ظهیرالدین............................. 90

نثر روان نامه به ظهیر الدین..................... 101

توضیحات به مبارزالدین........................... 107

نثر روان نامه به مبارز الدین ................... 112

فهرست مطالب

عنوان                                          صفحه

فهرست آیات و احادیث............................. 126

فهرست عبارتهای عربی............................. 127

فهرست لغات و واژه ها............................ 128

فهرست اعلام و کسان............................... 140

فهرست مکانها و جایها............................ 140

فهرست منابع و مأخذ 141

،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،

نامه به ظهیر الدین

ایضا من انشایه نورالله ضریحه

بسم الله الرحمن الرحیم          خادم نامة دبیرانه

حریم عزّ 1 مجلس سامی2 امیر سپاهسالار اجلّ3 مبجّل4، اکرم مکرّم5 عالم کافی، مویّد موقّر6، ظهیر الدین، مجد7 الاسلام و المسلمین ، قوام8 الدوله، نظام الممالک، صفوه9 الملوک و السلاطین، تاج امرای شروان، مقدم کبرای ایران، صدر المعالی، در اکتساب محامد و ادّخار10 مآثر11 ابدالدهر بلند نام روزگار باد. و ذات شریف مجلس سامی در اصلاح احوال بلاد و انجاح12 آمال13 عباد، مشهور ایام و منظور انام14؛ و استظهار15 خداوندان هنر و اصحاب فضیلت به اهتمام مجلس سامی حاصل. خدمتگار سلام و تحیّت16 به اضعاف17 صد هزار اصناف18 اریحیّت19 و الطاف سجیّت20 کریم مجلس سامی دام مجده یافته است، بر دوام می فرستد. و به دریافت دولت مشاهدت و سعادت ملاقات به غایت آرزومند می باشد. و چون مفاوضة21 شریف، متضمّن22 صد هزار لطایف سلوت23 بخش و عواطف راحت رسان رسید، کهتر به ورود آن لطیفة غیبی از بشاشت24 در بشرة25 بشریت و قالب وجود نگنجید، و در وقت جوار قدس ربانی را سجدات شکر گزارد، و دعای اخلاص پیوند صدق آمیز راند، و استدامت26 سعادات مجلس سامی کرد. به مکان استجابت27 و مظان28 قبول رساد،

ص 130

ان شاء الله. (36 الف) و درین وقت که هی نابیوسان1 چون دولت آرزو رسان حیات بخش فرمان عالی خدایگان راستین، خسرو زمان و زمین، ملک رحیم مشفق، مالک ملک المشرق خاقان اعظم، شهنشاه معظم، جلال الدنیا و الدوله و الدین، ملک الاسلام و المسلمین، ناصر الخلفاء الراشدین، اول ملوک الخافقین2، اعدل عظماء المشرقین3، ناصر الخلفاء الراشدین، اول ملوک الخافقین، اعدل عظماء المشرقین، کیومرث الزمان، اعظم کیان، دیهیم خدای ایران، اقلیم گشای توران، عنصر الجلالتین، عمده السعادتین4، ذوالتاجین، ملک الرحمه فی الدین، المظفر من السماء، نصر الله اعلامه و نضر ایّامه5، به خادم دولتخواه رسید، خادم پیش آن موهبت6 الهی، که تریاق فاروق7 است فرق ملوک را، به خاک خضوع باز غلتید، و سر تفاخر بر آسمان فراخت، و دست بندگی بر زمین نهاد8. وچون بر مضمون فرمان عالی واقف گشت، گفت یاالله العجب، حضرت علیاء جهاند اری را، نصره الله تعالی، از طلبیدن خادم چه داعیة9 غرض تواند بود، که آلایش حضور خادم به حضرت مقدس نزدیکتر می خواهد؟ و چه خدمت است که خادم ملابست10 اشغال11 آن به حضرت تواند کرد، که به غیبت هزار چندان نکند. و اگر باعثة12 غرض خدایگانی لازال من االنصر بمزید آن است که خادم از انوار اریحیّت13 و مکرمت خدایگانی دام منصورا اقتباس14 بیشتر کند، و نظر شامل15 و عاطفت عمیم 16و مکرمت شایع17 به خادم زیارت از دیگر اوقات رسد، حضرت علیاء خدایگانی اعلاها الله و نصره تواند کرد. که آن اضافت18 عواطف و افاضت19 ...

...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید