مقاله اصلاح الگوی مصرف

مقاله اصلاح الگوی مصرف مقاله اصلاح الگوی مصرف

دسته : -علوم انسانی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 32 KB

تعداد صفحات : 22

بازدیدها : 186

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 4500 تومان

خرید این فایل

مقاله اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف

قسمتهایی از متن:

راهکارهای اجرایی اصلاح الگوی مصرف

اصلاح الگوی مصرف که به معنی نهادینه کردن روش صحیح استفاده از منابع کشور است، سبب ارتقای شاخص‌های زندگی و کاهش هزینه‌‌ها شده و زمینه ای برای گسترش عدالت است.

از طرفی الزام مصرف بهینه باعث می شود تا علاوه بر پیشرفت علمی ناشی از ارتقای فن آوری در طراحی و ساخت وسایل و تجهیزات بهینه مطابق با استانداردهای جهانی، فرصت توزیع مناسب منابع و به تبع آن پیشرفت در دیگر بخش هایی که کمتر مورد توجه بوده است نیز فراهم گردد. از این رو ارتباط منطقی بین نامگذاری سال اول دهه پیشرفت و عدالت به "اصلاح الگوی مصرف" بیشتر نمایان می شود.

اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌‌سازی پایدار است و این خود نیازمند راهکارهایی است تا همه افراد جامعه الزام رفتارهای اصلاح مصرف را احساس کنند و به تدریج این اصلاح نهادینه شده و به یک رفتار پایدار و نهایتا به یک فرهنگ در تمامی عرصه های مصرف تبدیل شود.

اصلاح الگوی مصرف در دو سطح "تولید کالا" و "مصرف کالا" قابل بررسی است. در سطح تولید کالا که از مرحله تبدیل مواد خام تا انتقال و توزیع به مصرف کننده را شامل می شود، نیاز است که سازندگان و تولیدکنندگان هر دو بخش دولتی و خصوصی علاوه بر رعایت ضوابط زیست محیطی، فن آوری تولید کالاهای خود را با استانداردهای جهانی و حتی الامکان مناسب با اقلیم هر منطقه مطابق کنند.

هم اکنون هدرروی در حوزه انرژی کشور نه صرفاً در بخش مصارف خانگی و مشاغل خدماتی و تجارتی، بلکه در پالایشگاه ها، نیروگاه ها، خطوط انتقال برق، لوله های آب، واحدهای تولیدی و خودورها نیز در مقایسه با استانداردهای جهانی قابل قبول نیست. در کشورما حدود یک پنجم برق تولیدی به مصرف روشنایی می رسد که 69 درصد آن در خانه ها است لذا با استفاده از لامپ های کم مصرف می توان تاحدود زیادی در این زمینه صرفه جویی کرد. تولید انرژی و حرارت از منابع تجزیه شونده و نو همچون باد، خورشید و زباله ها در مناطقی که قابل استفاده است باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

....

با تمام این مسائل، اصلاح الگوی مصرف نیازمند فرهنگ‌سازی پایدار است تا همه افراد جامعه خود را ملزم به یك رفتار پایدار و منطقی كه تبدیل به فرهنگ عمومی شده، بدانند و امروزه در تمام جوامع صنعتی سعی بر استفاده از این متد می‌شود.

این روش همان است كه مدیران و مسوولان كشور نیز آن را توصیه می‌كنند، برای مثال وزیر نفت بر اجرای الگوسازی موثر در مصرف انرژی تاكید كرده و آن را از ضرورت‌های اصلی امروز كشور عنوان می‌كند.نوذری، بر شناسایی استانداردهای مصرف سوخت در صنایع و كشاورزی تاكید دارد و می‌گوید: با تشكیل شورای عالی انرژی زیر نظر رئیس‌جمهور می‌توان با مطالعه این طرح جامع، راهكارهای مناسبی برای مدیریت مصرف سوخت در كشور ارائه كرد.

وزیر نفت همچنین هدفمند كردن یارانه‌ها را بزرگ‌ترین تصمیم تاریخ اقتصاد در ایران می‌داند و می‌گوید: با اجرای این تصمیم شجاعانه می‌توان گام‌های جدی‌تری برای مصرف بهینه انرژی برداشت.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید