تحقیق بررسی آموزش و پرورش ایران

تحقیق بررسی آموزش و پرورش ایران تحقیق بررسی آموزش و پرورش ایران

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 49 KB

تعداد صفحات : 63

بازدیدها : 194

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 6000 تومان

خرید این فایل

تحقیق بررسی آموزش و پرورش ایران

آموزش و پرورش ایران

در کشور ما ایران، فراگیرترین نهادی که به امر آموزش و تربیت نیروی انسانی می‌پردازد، وزارت آموزش و پرورش است که نزدیک به یک‌چهارم جمعیت ایران را تحت پوشش خود قرار داده است.هفته گذشته سال تحصیلی 85- 86، برای حدود 15 میلیون دانش‌آموز مقاطع مختلف، 6 میلیون نفر در مقطع ابتدایی، 4 میلیون و 300هزار نفر در مقطع راهنمایی تحصیلی و 4 میلیون و 600 هزار نفر در مقطع متوسطه و پیش‌دانشگاهی،  در کنار1میلیون و , هزار 180معلم آغاز شد. که بر اساس اعلام خبرگزاری ایلنا در 48 هزار مدرسه و 455 هزار كلاس درسی به امر تحصیل اشتغال دارند.

 از میان 15 میلیون دانش‌آموزکشور، یك میلیون و 200هزار نفر اختصاص به نوآموزانی دارد كه نخستین سال تحصیلی خود را امسال آغاز کردند.ر قرن 21 ، در نظام ولایت فقیه، یک چهارم از جوانترین مقطع سنی جمعیت ایران ، در شرایطی به امر تحصیل مشغول است که تصور آن نیز برای انسان مشکل و موجبات حیرت است.
مشکلات کیفی  آموزش در ایران ، در کنار کمبودهایی کمی،  از قبیل وجود  32هزار مدرسه تخریبی و خطرآفرین و26هزار و 610 مدرسه غیرمقاوم و هزینه های آموزشی و شهریه های سر سام آور و نیز  وجود نابسامانیهای از قبیل اعتیاد، مواد دخانی ، مسائل جنسی ، خشونت  ، فقر و سوء تغذیه و ...از جمله آسیبهایی است که جوانترین قشر جامعه ما  در معرض آن قرار دارند.نگارنده در طی 3 مقاله ، 2 بخش  را به کمبودهای کمی آموزش و پرورش کشور اختصاص و در بخش سوم  به بررسی مشکلات کیفی آموزش در ایران  در پرتو کمبودهای کمی آن  میپردازم.

بودجه آموزش و پرورش ایران

در بخش آموزش و پرورش که در هر كشورى كلید توسعه پایدار و مبناى رشد و پیشرفت جامعه است،  ملاحظه مى شود كه در ایران همواره به دلیل كثرت نیروى انسانى و گستره وسیع دامنه عملیات آن ، بودجه آموزش و پرورش با کسری مواجه است .  در سال ۸۴ آخرین سال حکومت خاتمی این وزارت خانه با كسرى شدید ۳۳۰۰ میلیارد تومانى مواجه بود و بودجه سال 85 با وجود افزایش تعداد دانش آموزان و بالتبع افزایش نیازها تنها 1700 میلیارد تومان از کسری 3300 تومان را تامین کرده است. بنابراین هنوز وزارت آموزش و پرورش با کسری بودجه روبرو است. شایان توجه است درحالی که بودجه وزارت آموزش و پرورش در امسال  تنها 15 درصد افزایش داشته است ،  بودجه برخی نهادهای مذهبی تا 200 درصد افزایش یافته است! ...

....

وضعیت نیروی انسانی در مدارس

رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هفتم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس معتقد است : در حال حاضر وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش از نابسامانی شدید رنج می‌برد و دارای معلم مازاد و كمبود معلم در آموزش و پرورش هستیم!  مسئولان آموزش و پرورش عنوان می‌كنند كه تعداد معلمان مازاد در آموزش و پرورش 19 هزار نفر است اما ما معتقد هستیم كه این آمار بیشتر است. وقتی رییس آموزش و پرورش بخش ‪کوچک ۲۳هزار نفری كجور نوشهر اعلام میکند که این نهاد با كمبود شدید نیروی انسانی مواجه است و از ‪ ۶۸معلم مورد نیاز برای مقطع ابتدایی ، فقط ‪ ۵۸معلم به تدریس دانش‌آموزان مشغول هستند. و نیروی انسانی مورد نیاز در بخش اداری این نهاد را ‪ ۲۰نفر میباشند.میزان کمبود نیروی آموزشی در بخشهای دیگر کشور آشکار میگردد.

وضعیت تغذیه دانش آموزان

لیلا عیوض زاده عضو انجمن تغذیه ایران در گفتگو با " مهر" اعلام کرد که بیش از 50 درصد دانش آموزان کشور صبحانه نخورده مدرسه می روندو فقط نزدیک به 36 درصد کودکان از همه گروه های غذایی مصرف می کنند .به گزارش ایسنا هر دختر و پسر 7 تا 18 ساله ایرانی  باید در ماه 3 کیلوگرم گوشت در سبد غذایی ماهانه خود داشته باشند تا ضمن تامین استاندارد نیازهای غذایی خود، بتوانند به رشد مطلوب دست یابند. همچنین بایستی ماهانه 10 لیتر شیر و 4.5 کیلوگرم ماست ،3  کیلوگرم گوشت در جیره غذایی ماهانه دانش آموزان دختر ایرانی یافت شود. در سال تحصیلی جدیدحکومت مقرر داشته است 11میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی و راهنمایی كشور شیر رایگان دریافت می‌كنند ....

...

برخی از مطالب دیگر مقاله:

علل روی آوردن دانش آموزان به مصرف مواد مخدر

بودجه آموزش و پرورش ایران

محرومیت ازتحصیل ، ترک تحصیل و میزان مردودی

وضعیت نیروی انسانی در مدارس

وضعیت تغذیه دانش آموزان

مشکلات کیفی و کمی آموزش و پرورش

دانش آموزان عشایر

علل روی آوردن دانش آموزان به مصرف مواد مخدر

اعتبارت تخصیص یافته دولتی  و روشهای پیگیری

وضعیت نابرابر آموزش و پرورش در ایران

پرورش اخلاقی دانش آموزان

ویژگی های آموزش جهانی

ادغام روش ها، بهترین الگوی آموزش

عصر دگرگونی‌ها در آموزش و پرورش

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید