تحقیق سنگ ادراری

تحقیق سنگ ادراری تحقیق سنگ ادراری

دسته : پزشکی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 59 KB

تعداد صفحات : 47

بازدیدها : 220

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 5500 تومان

خرید این فایل

تحقیق سنگ ادراری

تحقیق سنگ ادراری

مطالب و قسمتهایی از متن:

فصل اول

پیشگفتار:

كلیه ها

لگنچه،كالیس وپاپی

حالب

مثانه

پیشابراه

سنگ دستگاه ادراری

یونهای ادراری:

انواع سنگهای ادراری

تظاهرات بالینی بیماران مبتلا به سنگ ادراری:

بررسی رادیو گرافی

روشهای آندوسكوپی

فصل دوم

بررسی متون

بررسی مقالات:

فصل سوم

روش کار

روش جمع آوری اطلاعات : 

روش تجزیه و تحلیل داده ها:

فصل چهارم

نتایج پژوهش

نمودارهاو جداول

فصل پنجم

بحث و نتیجه گیری

محدودیت های پژوهش:

نتیجه گیری نهایی

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

پیشگفتار:

قدمت سنگ دستگاه ادراری به قدمت انسان است.با وجود رشد تكنیكهای مدرن مشكل سنگ ادراری هم چنان برای اورولوژیست ها و بیماران باقی مانده است. هم اكنون میزان شیوع بیماری سنگ ادراری رو به افزایش می باشد .(1)

این سوال همیشه مطرح بوده است كه سنگ ادراری موجب چه نوع تغییراتی در مخاط ادراری می شود؟ تا كنون مشخص شده است كه مخاط ادراری در پاسخ به محرك هایی چون سنگ وعفونت دچار پرولیفراسیون،متاپلازی و دیس پلازی می شود.(1)

گزارشهایی موجود است كه سنگ ادراری موجب بروز تومورهای لگنچه می شود بطوریكه در برخی مطالعات پیشنهاد شده است كه همه بیمارانی كه تحت عمل جراحی حذف سنگ قرار می گیرند از نظر تغییرات احتمالی اروتلیوم بیوسپی وبررسی می شوند.

اما مطالعه دیگری پیشنهاد بیوپسی را در بیماران مبتلا به سنگ شاخ گوزنی عفونی داده است.از طرفی اثر مدت زمان ابتلا بیماران به سنگ كلیه بر میزان ضایعات وعوارض ناشی از سنگ هنوز مشخص نشده است و در مطالعات مختلف نتایج مختلفی بدست آمده است. با توجه به پروگنوزبد تومورهای لگنچه وكلیه بسیار مهم است كه این بیماران در مراحل اولیه بروز آن تشخیص داده شود. بنابراین هدف مطالعه بر این محور تنظیم شده است كه آیا نیاز به انجام بیوسپی در هر عمل جراحی حذف سنگ می باشد؟ و در صورتیكه این پاسخ مثبت است آیا می شود زمان مشخصی را برای بیوسپی از مبتلایان به سنگ كلیه در نظر گرفت؟

كلیات: نقش اصلی دستگاه ادراری تولید و دفع ادرار وتنظیم آب واملاح بدن است برای اطلاع دقیق تر از روند تشكیل سنگ ادراری و عوارض سوء آن لازم است كه در مورد آناتومی،فیزیوپاتولوژی وبافت شناسی دستگاه ادراری شناخت كافی داشته باشیم.قسمتهایی از دستگاه ادراری كه می تواند مبتلا به سنگ شود شامل كلیه ها و لگنچه آن،حالب ها،مثانه و پیشابراه می باشد كه در مورد آنها توضیح خواهیم داد. ...

...

بررسی مقالات:

با توجه به شیوع 3-2 درصدی سنگ ادراری و پروگنوزبد تومورهای دستگاه فوقانی ادرای این پژوهش اهمیت می یابد مطالعاتی که در رابطه با این پژوهش در دسترس بوده است از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند اگر چه گزارشهایی از 40 سال قبل مبنی بر همزمانی سنگ دستگاه ادراری با تومور بوده است با این وجود متأسفانه در جست و جوی مقالات کمتر به موضوعی با عنوان پایان نامه فعلی برخوردیم کلیه مقالاتی که بنوعی به این پایان نامه مربوط می شود مورد بررسی قرار گرفته که ذیلاً به شرح آن می پردازیم . یکی از قدیمی ترین مقالاتی که موجود می باشد تحقیقی است که توسط دکتر DAVIS و همکارانش در سال 1384  انجام داده است. (5) در این تحقیق اروتلیوم موش صحرایی به عنوان یک مدل حیوانی تحت تحریکات مزمن قرار گرفت برای تحریک از فولاد زنگ نزن و میکروب    Ecoliاستفاده شد که پس از 24 هفته مخاط ادراری ارزیابی شد و تغییرات هیپرپلازی، دیس پلازی و متاپلازی سنگفرشی در نمونه ها دیده شد در حالیکه در گروه كنترل تغییری مشاهده نشد . در این مطالعه بیشتر تغییرات فوق از هفته 6 به بعد دیده شد این بررسی بر نقش تحریکات مزمن (جسم خارجی و عفونت ) در ایجاد ضایعات مخاط ادراری تاکید دارد و از طرف دیگر عامل زمان را در پیدایش این تغییرات مطرح می نماید. تحقیق دیگری در هند انجام شده است که توسط دکتر رانادیو  و همکارانش به نتیجه رسیده است .  (6) در این بررسی اطلاعات بیمار که بدلیل سنگ و کلیه خاموش تحت نفرکتومی قرار گرفته بودند آنالیز شده است .

و در سه مورد تومور پیشرفته پیدا شد . 2 مورد SCC و یک مورد آدنوکارسینوم بوده است در این مطالعه ارتباط واضحی بین نوع سنگ و عفونت ادرای با تغییرات مخاطی مشاهده شد بطوریکه سنگهای بزرگتر و نیز از جنس فسفات و یا مخلوط و نیز عفونتهای (MIXED) پتانسیل بیشتری برای ضایعات پیشرس بدخیمی بودند .

یکی از اشکالات اساسی این مطالعه بررسی اورتلیوم  در موارد نفركتومی می باشد و با توجه به عدم نیاز به نفركتومی در اكثر  بیماران و کاهش موارد جراحی باز این تحقیق امروزه نمی تواند راهنمای مناسبی باشد از طرفی در این تحقیق مدت زمان ابتلای بیماران به سنگ مورد بررسی قرار نگرفته است که با توجه به اهمیت عامل زمان در مبتلایان سنگ ادراری بر میزان رشد ضایعات تومورال ، مطالعه فوق از این نظر ناقص می باشد .

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید