مقاله جرم شناسی

مقاله جرم شناسی مقاله جرم شناسی

دسته : حقوق

فرمت فایل : word

حجم فایل : 15 KB

تعداد صفحات : 22

بازدیدها : 274

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3000 تومان

خرید این فایل

مقاله جرم شناسی

جرم شناسی

می دانیم كه طبق تعریف گاروفالو در اولین كتاب جرم شناسی جرائم را به دو دسته كلی تقسیم كرده است :

اول: جرائم قدیمی و صنعتی :

 كه در تمام ادوار و اعصار در كشورها وجود داشته و تا آخر هم وجود خواهند داشت. مثل قتل و سرقت كه در تمام ادوار كشورها بعنوان جرم شناخته می شود البته اینگونه جرائم بسیار محدود می باشند.

دوم:جرائم  اعتباری و موردی:

پس جرائمی موردی و اعتباری است كه در بعضی از كشورها ممكنست یا در برخی از زمانها یك عمل جرم شناخته شود ولی در كشور یا زمانی دیگری آن عمل جرم نباشد.

مثال ازدواج خواهر و برادر كه در هزاران سال پیش جرم نبوده و در طبقه فراعنه مصر و سلاطین ساسانی و اشكانی وجود داشته ولی در عصر حاضر در تمام دنیا جرم شناخته می شود.

مثال دیگر اعمالی است كه در برخی كشورها جرم است و در كشورهای دیگر جرم شناخته نمی شود مثال روزه خواری كه در كشورهای مسلمان جرم است ولی در كشورهای غیر مسلمان وجود ندارد و نیز زوجات كه در برخی كشورهای اسلامی جرم نیست ولی در عموم كشورهای غیر اسلامی یا مسیحی یا یهودی جرم است. ...

...

فشارهای اجتماعی

در جوامع بشری معمولاً انواع فشارها وجود دارد نظیر بیماری -گرانی-درگیری با افراد مختلف-تصادف وسایل نقلیه و غیره  و باید دانست كه هر چه مدت یك فشار اجتماعی بیشتر باشد شدت و سنگینی آن بیشتر است و ممكن است در پایان یا بالاخره باعث ارتكاب جرم تحت شرایط خاصی گردد مثل یك بیماری اگر به مدت طولانی ادامه یابد نظیر بیماریهای مزمن باعث از بین رفتن یا تقلیل در آمد خانوادگی و به تحلیل رفتن نیروی جسمی فرد می گردد حال اگر این فرد بیمار دارای اعتقادات محكم یا تربیت صحیح خانوادگی نباشد ممكن است برای جبران مافات به ارتكاب جرم دست زند.

از جمله بیماریها گاهی در ارتكاب جرم مؤثرند :نقائص جسمانی می شود نام برد.

مثل كوری - شلی-كری و انواع یا نقائص روانی هم در این مورد قابل ذكر است مثل عقب افتادگی ذهنی -انواع بیماریهای روانی نظیر جنون ادواری یا روان پریشی و غیره ولی همین نقائص جسمانی یا روانی اگر در افرادی باشد كه دارای تربیت صحیح خانوادگی باشد نه تنها باعث ارتكاب جرم نگردیده بلكه غالباً موجبات اعتلای شخصیت آنها را فراهم ساخته نوابغ بسیاری در تاریخ اسمشان آمده كه دارای یك نقص جسمی بوده اند مثلاً پالی ران وزیر خارجه ناپلئون كبیر یك فرد لنگ بود و نیز دكتر طاها حسین یك كور مادر زاد بود و نیز مرحوم دكتر خزائری استاد ادبیات كه اشعار سعدی را سرود یك كور مادر زاد بود و از همه بیشتر خانم پلن كله دختری كه از هنگام طفولیت به كری و لالی مبتلا بود ولی چون خانواده با فرهنگ و یك معلم بسیار جدی و فهمیده و دلسوزی داشت به جائی رسید كه شخصاً برای كودكان و نوجوانان كتابها نوشت و سرگذشت او زبان زد افراد اهل خودش بوده و تاكنون چندین كتاب و فیلم های مختلف از سرگذشت او تهیه شده است. ....

....

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید