مقاله جعل اسناد و جرم جعل در قوانین موضوعه ایران

مقاله جعل اسناد و جرم جعل در قوانین موضوعه ایران مقاله جعل اسناد و جرم جعل در قوانین موضوعه ایران

دسته : حقوق

فرمت فایل : word

حجم فایل : 62 KB

تعداد صفحات : 49

بازدیدها : 289

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 5500 تومان

خرید این فایل

مقاله جعل اسناد و جرم جعل در قوانین موضوعه ایران

قسمتهایی از متن:

كلاهبرداری از طریق جعل اسكناس و انواع چك‌ها، یكی از شگردهای مجرمانه است كه تبهكاران حرفه‌ای از آن بهره می‌گیرند و برای نیل به اهداف خود به انواع حیله‌ها و ترفندها متوسل می‌شوند. این مجرمان به سبب این كه جعل و جرم را پیشه خود قرار داده‌اند، هنگام اجرای نقشه‌های خود تمامی جوانب را می‌سنجند و به همین سبب شناسایی و دستگیری آنان غالبا مشكل و با مانع مواجه است.

 هر چند این خلافكاران نیز از اصل و قاعده پنهان نماندن جرم و جنایت مستثنی نیستند، ضررهای مالی و به‌تبع آن آسیب‌های روانی و روحی وارده به مالباختگان و فریب‌خوردگان این ضرورت را یادآور می‌شود كه هوشیاری و دقت در همه امور و انجام معامله‌ها را نباید از دست داد.

ماموران پلیس آگاهی استان اصفهان به تازگی یك مرد و زن را بازداشت كرده‌اند كه با تراول چك‌های قلابی از چندین زرگر میلیون‌ها تومان كلاهبرداری كرده بودند. حامد  متهم 27 ساله پرونده   به همراه دو متهم دیگر در قالب یك خانواده به طلافروشی‌ها مراجعه و زیورآلات گرانقیمت خریداری می‌كرد و چك‌پول‌های جعلی می‌پرداخت. به گفته قاضی محمدی، دادستان شهرستان مباركه و لنجان چك‌پول‌های كشف شده از این 3 نفر با كاغذ اصل تهیه شده و چاپ آن بسیار ماهرانه بوده است. در حال حاضر پلیس تلاش می‌كند با توجه به اعترافات این 3 شیاد به هسته اصلی و مركزی باند جعل تراول‌چك دست یابد. ...

...

 سوم: جرم جعل مستثنی قاعده سرزمینی بودن جرم و مجازات:

جرم جعل قادر است که در کشورهای مختلفی عمل کند حتی اگر جاعل واقعا قصد اضرار به آن اشخاص را نداشته باشد.مثلا کسی که اسکناس «دلار» را جعل می کنداز آنجا که این اسکناس ارزش جهانی دارد و این اسکناس مجعول می تواند در بازرگانی بین المللی وبه افرادی از کشورهای مختلف آسیب وارد کند لذا قانون ایران نیز در ماده 5.ق.م. این جرم «جعل اسکناس» را در راستای صیانت از امنیت بین المللی مستثنی از قاعده سرزمینی بودن جرم و مجازات کرده. در واقع ماده 5 ق.م.ا از 4بند 3بند آن به جرم جعل اختصاص دارد . و این مثبت این حقیقت است که این جرم می تواند مستثنی قاعده باشد.

قانون کپی رایت و جرم جعل در حقوق ایران:

  ایران جزو کشورهایی نیست که قانون کپی رایت جهانی در آن اجرا گردد. ....

...

تهیه و ترویج سكه قلب و جعل و تزویر

فصل چهارم - تهیه و ترویج سكه قلب

ماده ۵۱۸ - هركس شبیه هر نوع مسكوك طلا یا نقره داخلی یا خارجی از قبیل سكه بهارآزادی ، سكه های حكومتهای قبلی ایران ، لیره و نظایر آن را از پولها و ارزهای دیگر كه مورد معامله واقع می شود ، بسازد یا عالما داخل كشور نماید یا مورد خرید و فروش قرار دهد یا ترویج سكه قلب نماید به حبس از یك تا ده سال محكوم می شود . ( ۴۲۰ )

زیرنویس :

( ۴۲۰ ) نظریه ۷/۳۹۹۱ - ۱۳۷۳/۸/۴ ا . ح . ق . : ساختن یا وارد نمودن و یا ترویج مسكوك طلایی كه شبیه مسكوكات بانك باشد ، جرم و مرتكب آن قابل مجازات است .

ماده ۵۱۹ - هركس به قصد تقلب به هر نحو از قبیل تراشیدن ، بریدن و نظایر آن از مقدارمسكوكات طلا یا نقره ایرانی یا خارجی بكاهد یا عالما عامدا در ترویج این قبیل مسكوكات شركت یا آن را داخل كشور نماید به حبس از یك تا سه سال محكوم می شود .

ماده ۵۲۰ - هركس شبیه مسكوكات رایج داخلی یا خارجی غیر از طلا و نقره را بسازد یا عالماعامدا آنها را داخل كشور نماید یا در ترویج آنها شركت كند یا مورد خرید و فروش قرار دهد به حبس از یك تا سه سال محكوم می شود .

ماده ۵۲۱ - هرگاه اشخاصی كه مرتكب جرایم مذكور در مواد ( ۵۱۸ ) و ( ۵۱۹ ) و ( ۵۲۰ ) می شوند قبل از كشف قضیه ، مامورین تعقیب را از ارتكاب جرم مطلع نمایند یا در ضمن تعقیب به واسطه اقرار خود موجبات تسهیل تعقیب سایرین را فراهم آورند یا مامورین دولت را به نحو موثری در كشف جرم كمك و راهنمایی كنند بنا به پیشنهاد رئیس حوزه قضایی مربوط و موافقت دادگاه ویا باتشخیص دادگاه در مجازات آنان تخفیف متناسب داده می شود و حسب مورد از مجازات حبس معاف می شوند مگر آنكه احراز شود قبل از دستگیری توبه كرده اند كه دراین صورت از كلیه مجازاتهای مذكور معاف خواهندشد .

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید