تحقیق مدیریت استراتژیک

تحقیق مدیریت استراتژیک تحقیق مدیریت استراتژیک

دسته : مدیریت

فرمت فایل : word

حجم فایل : 25 KB

تعداد صفحات : 31

بازدیدها : 355

برچسبها : مدیریت استراتژیک

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

دانلود مقاله تحقیقاتی مدیریت استراتژیک با بررسی استراتژی های کسب و کار و سازمان

معرفی و بخشهایی از متن تحقیق مدیریت استراتژیک

مقدمه

سازمان ها در معنای وسیع کلمه رکن اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت، مهمترین عامل در حیات، رشد و بالندگی و یا مرگ سازمانهاست. مدیر، روند حرکت از (وضع موجود) به سوی (حقیقت مطلوب) را هدایت می کند و در هر لحظه، برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست. گذشته با تمام اهمیت و اندوختنی هایش و با تمام تأثیری که می تواند بر آینده داشته باشد اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمی تواند آن را دیگر بار و به گونه ای متفاوت بیافریند. ولی آینده در راه است و قسمت مهمی از آن چه (امروز) می گذرد مربوط است. لذا امر مدیریت مهمترین مقوله ای است که باید برای رشد و تعالی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی جامعه مورد توجه قرار گیرد.

استراتژی چیست؟

تعریف استراتژی از حدود پنج قرن پیش نیمی از سال 1561 میلادی ترجمه با واژه یونانی استراتژیا به معنی حکومت نظامی آغاز شده است و استراتژی را به عنوان بحثی که ریشه در علوم نظامی دارد و محتوای آن راهبری جنگ و سازماندهی نظامی در جبهه تهاجمی و تدافعی بوده می شناسند اگر هدف یک استراتژی دستیابی به مواضع جدید باشد این استراتژی دارای ماهیت تهاجمی است زیرا که هدف آن به دست آوردن مواضعی است که از مواضع قبلی متمایز و مطلوبتر است. در مقابل یک استراتژی که هدف آن حفظ مواضع موجود است دارای ماهیت تدافعی است استراتژی تهاجمی در زمان توانایی و قدرت به کار گرفته می شود و استراتژی تدافعی در زمان ضعف و ناتوانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیریت استراتژیک

مدیریت استراتژیک عبارت است از بررسی محیطی (هم محیط داخلی و هم محیط خارجی)، تدوین استراتژی (برنامه ریزی بلند مدت یا استراتژیک)، اجرای استراتژی، ارزیابی و کنترل. بنابراین مدیریت استراتژیک بر نظارت و ارزیابی بر فرصت ها و تهدیدهای خارجی در سایه توجه به نقاط قوت و ضعف یک شرکت تأکید دارد. در ابتدا به جای واژه مدیریت استراتژیک از عبارت سیاست بازرگانی استفاده می کردند که در برگیرنده فعالیتهایی همچون برنامه ریزی بلند مدت و استراتژی بود اما واقعیت این است که سیاست بازرگانی جهت گیری کلان مدیریتی دارد و عمدتا به محیط داخلی سازمان و یکپارچه سازی بسیاری از فعالیتهای اصلی سازمان به طرزی مناسب توجه دارد. مدیریت استراتژیک، به عنوان یک حوزه مطالعاتی، در برگیرنده موضوعات اساسی مورد توجه سیاست بازرگانی، به همراه تأکید بیشتر بر محیط و استراتژی می باشد. بنابراین ترجیح دارند عبارت مدیریت استراتژیک را جایگزین سیاست بازرگانی نمایند. مدیریت استراتژیک شامل مجموعه تصمیمات و فعالیتهایی است که در جهت تنظیم و اجرای استراتژیها طراحی شده و در راستای دستیابی سازمان به اهدافش مورد توجه می باشد. با بیان دیگر، مدیریت استراتژیک شامل برنامه ریزی، هدایت، سازماندهی و کنترل تصمیمات مربوط به استراتژی و فعالیتهای شرکتها می باشد. از طرف دیگر، منظور مدیران از استراتژی، طراحی برنامه های وسیع و آینده گرا برای تأثیر بر محیط های رقابتی و دستیابی به اهداف سازمانی است.

عناصر اساسی فرآیند مدیریت استراتژیک

تصویر عناصر اساسی فرآیند مدیریت استراتژیک

تجزیه و تحلیل موقعیت و استراتژی کسب و کار

تجزیه و تحلیل موقعیت (SWOT)

تدوین استراتژی که اغلب به آن برنامه ریزی بلند مدت استراتژیک نیز می گویند عبارت است از طراحی مأموریت، اهداف و سیاستهای شرکت، تدوین استراتژی با تجزیه و تحلیل موقعیت شروع می شود. تجزیه و تحلیل موقعیت عبارت است از پیدا کردن یک استراتژی یا موازنه استراتژیک بین فرصت ها (بیرونی) و نقاط قوت (درونی) با توجه به تهدیدها (بیرونی). نقاط ضعف (درونی) در جهت رفع آنها، عوامل زیر، عوامل استراتژیک یک شرکت را خلاصه می کنند : نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدها، تجزیه و تحلیل این چهار عامل (SWOT) نه تنها باید به شناسایی ویژگی یا شایستگی های بارز شرکت، توانایی های ویژه منابع تحت اختیار شرکت و روش اصلی استفاده از آنها کمک کنند بلکه باید در شناسایی فرصت هایی که شرکت در حال حاضر و به دلیل نداشتن منابع مناسب نمی تواند از آنها بهره وری نماید نیز راهگشا باشد.

استراتژی کسب و کار

استراتژی کسب و کار بر بهبود موقعیت رقابتی محصولات یک شرکت یا یک واحد تجاری (کالا یا خدمات) در یک صنعت یا یک بخش بازار خاص تأکید می کند. استراتژی کسب و کار می تواند رقابتی (مبارزه با تمام رقبا برای کسب مزیت) یا مشارکتی (همکاری با یک یا چند رقیب برای کسب مزیت علیه سایر رقبا) یا به هر دو شکل باشد. استراتژی کسب و کار نشان می دهد که یک شرکت چطور باید در یک صنعت خاص رقابت و همکاری کند. ...

مقدمه

فصل اول مفاهیم اساسی مدیریت استراتژیک

استراتژی چیست؟

مروری بر مفاهیم نظری تفکر استراتژیک

مدیریت استراتژیک

الگوی اصلی مدیریت استراتژیک

تدوین استراتژی

انواع استراتژی

استراتژی های اصلی در مدیریت استراتژیک

فصل دوم : نقش مدیران در اتخاذ تصمیم های استراتژیک بهتر

تصمیم گیری استراتژیک

ویژگیهای تصمیمهای استراتژیک

سبک های تصمیم گیری استراتژیک مینتز برگ

نقش هیئت مدیره در مدیریت استراتژیک

روند مشارکت هیئت مدیره در فرآیند مدیریت استراتژیک

فصل سوم : بررسی محیطی و تجزیه و تحلیل صنعت

بررسی محیطی

متغیرهای قابل بررسی در محیط خارجی

تجزیه و تحلیل صنعت، تجزیه و تحلیل وظیفه ای

نگرش مایکل پورتر به تجزیه و تحلیل صنعت

تهدید تازه واردها یا رقبای بالقوه

رقابت میان شرکتهای موجود

تهدیدهای محصولات جایگزین

قدرت چانه زنی خریداران

قدرت چانه زنی عرضه کنندگان

قدرت دیگر گروههای ذینفع

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل موقعیت و استراتژی کسب و کار

تجزیه و تحلیل موقعیت (SWOT)

استراتژی کسب و کار

استراتژی رقابتی

خطرات همراه استراتژی های رقابتی

مسائل استراتژی رقابتی

فصل پنجم : اجرای استراتژی، سازماندهی برای اقدام

اجرای استراتژی

جریان استراتژی

روش طراحی برنامه ها، بودجه ها و رویه ها

طراحی برنامه ها

طراحی بودجه ها

طراحی رویه های جدید

فصل ششم : اجرای استراتژی، جذب نیرو و رهبری

جذب نیرو

تأثیر استراتژی بر فرآیند جذب نیرو

مشکلات استراتژی کاهش

رهبری

منابع و مأخذ

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید