مقاله سبک شعری حافظ

مقاله سبک شعری حافظ مقاله سبک شعری حافظ

دسته : زبان و ادبیات فارسی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 10 KB

تعداد صفحات : 14

بازدیدها : 340

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 2500 تومان

خرید این فایل

مقاله سبک شعری حافظ (حافظ و اشعار او)

سخنی كوتاه در مورد حافظ و اشعار او …………………………1

شعر حافظ و سبك انتزاعی …………………………………………2

كاربرد واژه های دو یا چند معنایی ( ایهام ) …………………….5

اكسپرسیونیسم انتزاعی …………………………………………12

قسمتهایی از متن:

پیشگفتار

در مورد حافظ و اشعار او و همچنین در مورد اندیشه ها و سلوك زندگی اش بسیاری از اساتید بزرگ زبان و ادبیات فارسی و حافظ شناسان بنام كتب و مقالاتی را ارائه داده اند و اشعاری را از جهات مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند ، اینك در هر كتابخانه ای می توان كتابی در مورد این خواجه بلند آوازه شیرازی پیدا كرد.

اما من به عنوان یك هنر جو در زمینه های تجسمی و بصری و علاقه مند به اشعار حافظ به دنبال پیوندی بین اشعار او و سبك های هنری موجود كه معمولاً به نقاشی  اطلاق می شوند بودم ، چرا كه بارها در كتب مختلف با این نكته كه اشعار حافظ مجموعه ای از شعر و نقاشی و موسیقی است ، روبرو شدم. ...

...

شعر حافظ و سبك انتزاعی :

برای برقرار كردن پیوند صحیح بین اشعار حافظ و سبك انتزاعی د رهنر باید نكات مهم و اساسی هر دو مقوله را مورد توجه قرار داد .

مهمترین ویژگی كه ما در اشعار حافظ با آن روبرو هستیم تمركز معانی است ، بدان معنی كه شاعر چند مضمون را د ریك عبارت یا در یك جمله جمع می كند . و برای نیل به این مقصود از صنایع گوناگونی چون ایهام ، اضافه های چند بعدی ، یا حذف مضاف الیه ، استفاده از معنی حقیقی و مجازی د رآن واحد بهره می جوید یا به علت خاص خود كلام و گاهی با توجه به نمود سعی واژه ها مفاهیم گوناگونی را در شعر جمع كند .

كاربرد واژه های دو یا چند معنایی ( ایهام ):

« به كاربرد چنین واژه هایی در زیبا شناسی شعر قدمایی « ایهام » گفته اند . معمولاً ایهام را در كتابهای جدید عبارت از آن می دانند كه شاعر در شعر لفظی بیاورد با دو معنی یكی نزدیك « قریب » و دیگری دور « بعید » . ذهن شنونده به معنی نزدیك متوجه می شود د رحالیكه مراد گوینده معنی دور است .

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید