مقاله تاریخچه کاربرد و تکامل جنگهای شیمیایی

مقاله تاریخچه کاربرد و تکامل جنگهای شیمیایی مقاله تاریخچه کاربرد و تکامل جنگهای شیمیایی

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 17 KB

تعداد صفحات : 24

بازدیدها : 221

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3000 تومان

خرید این فایل

تاریخچه و سیر تكاملی درجنگهای شیمیایی دنیا

تاریخچه و سیر تكاملی درجنگهای شیمیایی دنیا

بخشهایی از متن:

 جنگ شیمیایی با جنگ جهانی اول در اوایل قرن بیستم آغاز شد و با جنگ شیمیایی عراق علیه ایران در اواخر قرن بیستم به اتمام رسید. اگر چه در تاریخ، تا قبل از شروع جنگ اول جهانی مواردی از بكار گیری اسلحه شیمیایی ذكر شده است ولی انجام جدی حملات شیمیایی به جنگ اول باز می گردد.

 جنگ جهانی اول و نخستین حملات شیمیایی

از اوایل جنگ جهانی گازهای شیمیایی وارد میدان شدند. دراگوست 1914 فرانسویها گازهای اشك آور مختلفی ر ااستفاده نمودند. در ژانویه 1915آلمانها در لهستان علیه روسها از گاز كلر استفاده نمودند كه بی نتیجه بود.

نخستین حمله موفق آلمان ها و تلفات سنگین با گاز كلر

در بعد از ظهر 27 آوریل 1915 آلمانها در نزدیكی شهری به نام ‎YP RES در بلژیك علیه متفقین (كه بیشتر سربازان انگلیسی و بلژیكی بودند) گاز كلرین را بكار بردند كه نخستین حمله وسیع گازی در تاریخ دنیا محسوب می شود. در این حمله حدود 6000 سیلندر حاوی كلرین مایع را در طول یك خط 6كیلومتری مستقر نموده، 180 تن كلرین را آزاد نمودند كه بخاطر جو مناسب بصورت ابر سبز رنگی خط مقدم متفقین را پوشانید. چون متفقین هیچگونه آمادگی نداشتند، شدیدا آسیب دیدند بطوری كه تلفاتشان به 5000 كشته و 15000 مصدوم رسید. این حادثه نقطه عطفی در تاریخ جنگهای دنیا بشمار رفت زیرا بر تمامی كشورها روشن شد كه اكنون یك عامل جدید وارد میدان شده است كه محاسبات روشهای مقابله با آن پرداختند. پس از حمله شمیمیایی 27 آوریل، در ظرف چند روز هزاران ماسك توسط زنهای انگلیسی ساخته شد و در اختیار سربازان قرار گرفت. این ماسكها عبارت بودند از یك پدنخی كه با محلولی از هیپوسولفیت سدیم، گلیسیرین و بیاكر بنات سدیم آغشته شده بود. ...

...

یكی دیگر از پیشرفتهای مربوط به جنگهای شیمیایی، بدنبال پیشرفت علم بیو تكنو لوژی پیدا شد و آ ن استفاده از توكسینهای باكتریها گیاهان و سپس دستیابی بروشهای سنتز غیر بیولژیك و به مقیاس وسیع آنها بود. در این رابطه مثال برخی از میكوتوكسینها و نیز انتروتوكسین استافیلو كوك و بوتولینال توكسین سرانجام جزء سموم استاندارد شده نظامی قرار گرفتند كه به مقیاس وسیعی تولید شدند.

استفاده از سلاح شیمیایی پس از جنگ جهانی دوم

در سال 1965 مصر در یمن از گاز خردل استفاده كرد كه البته تا سالها پس از آن بطور بین المللی شناخته نشد. (جنگ یمن 67- 1963 ). در جنگ ویتنام (68- 1961 ).

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید