مقاله رژیم غذایی درفشار خون بالا

مقاله رژیم غذایی درفشار خون بالا مقاله رژیم غذایی درفشار خون بالا

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 30 KB

تعداد صفحات : 24

بازدیدها : 221

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3000 تومان

خرید این فایل

مقاله رژیم غذایی درفشار خون بالا

قسمتهایی از متن:

چاقی و اضافه وزن مسلماً با فشارخون بالا ارتباط دارد. شیوع این مشكل در افراد جوان دچار اضافه وزن دو برابر و در افراد مسن و چاق 50 درصد بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی است. در مردان به ازای هر 10 درصد افزایش وزن، فشار خون 6/6 میلیمترجیوه بالاتر می‌رود.

اكثر افراد مبتلا به پرفشاری علایمی ‌ندارند، اما این مشكل  می‌تواند سبب آسیب حاد یا مزمن به بخش‌های مختلف بدن شود. در مغز این مشكل به مویرگ‌های خونی آسیب می‌رساند، در نتیجه سكته مغزی بروز می‌كند. در چشم‌ها، پرفشاری سبب آسیب به مویرگ‌های خونی و بروز اختلال بینایی و در كلیه‌ها نیز سبب نارسایی كلیه می‌شود. ممكن است علایمی‌‌ از قبیل سردرد، دردهای قفسه سینه و تنگی نفس نیز بروز كند.

مواردی از پرفشاری كه در حد مرزی هستند، اغلب بدون درمان باقی می‌مانند. درمان غیردارویی شامل: ‌كاهش نمك در رژیم غذایی، ترك سیگار، انجام ورزش منظم و استفاده از روش‌های شل‌كردن عضلات است. داروهای ضد فشارخون نیز ممكن است تجویز شوند.

چه غذاهایی مفید هستند ؟

عموما اعتقاد پزشكان به این است كه افراد دچار پرفشاری، نیاز به كاهش دریافت سدیم دارند. پتاسیم و كلسیم اضافی نیز می‌تواند به كاهش فشارخون كمك كند.

ـ موز، زردآلو، انجیر، گریپ‌فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند و سیب‌زمینی، سیر، براكلی، كدو سبز، قارچ و گوجه‌فرنگی و سبزی‌ها سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این نظر غنی‌اند.

...

 عواملی كه باعث بالا رفتن فشار خون می‌شوند.

  • استرس:

هنگامی كه در وضعیتی فوق‌العاده، اعم از تغییر موقعیت، اضطراب، عصبانیت و... قرار می‌گیریم، بدن ما فعالیت خود را با یك سری تغییرات سریع داخلی تنظیم می‌كند كه یكی از مهم‌ترین آنها، آزاد شدن  هورمون آدرنالین از غدد فوق كلیوی است كه با افزایش تعداد ضربان قلب و تنگ كردن عروق به كمك یك سری ترشحات دیگر، منجر به بالا رفتن فشارخون و رسیدن خون اكسیژنه به عضلات و مغز می‌شود.

* نمك:

ثابت شده است كه شیوع فشار خون بالا در مناطقی از جهان كه مصرف نمك بالاست، بیشتر است. مصرف نمك زیاد از دوران شیرخوارگی پایه‌ای برای بالا رفتن فشار خون در سنین بالاتر خواهد شد. محدود كردن نمك در سالهای بعدی برای بازگرداندن فشار خون به سطح عالی كافی نیست و تا حدی منجر به بهبودی می‌شود. یك قاشق چایخوری نمك حاوی  2300  میلی گرم سدیم است كه این مقدار معادل كل مقدار مصرفی توصیه شده روزانه را تشكیل می‌دهد.

  • سیگار:

با اولین پك به سیگار یا پیپ، فشار خون سیستولیك تا  25 میلی‌متر جیوه افزایش می‌یابد و علت آن نیز، آزاد شدن آدرنالین است.

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید