تحقیق جامع در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی در طبیعت

تحقیق جامع در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی در طبیعت تحقیق جامع در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی در طبیعت

دسته : پزشکی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 11 KB

تعداد صفحات : 43

بازدیدها : 245

برچسبها : دانلود تحقیق پیشینه تحقیق

مبلغ : 7000 تومان

خرید این فایل

تحقیق جامع در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی در طبیعت

تحقیق جامع در مورد جمع‌آوری گیاهان دارویی در طبیعت

بخشهایی از متن:

جمع‌آوری گیاهان دارویی در رویشگاه طبیعی آنها جهت بدست آوردن مواد اولیه به نظر كاری آسان می‌آید اما در واقع این كار نیاز به شناخت و تجربه دارد. اگر شخصی كه می خواهد این نوع گیاهان را جمع‌آوری كند تجربه‌ای در این كار نداشته باشد خیلی آسان دو نوع گیاه شبیه به هم را با هم اشتباه نموده و نوعی را كه اصولاً ربطی به گیاه دارویی مورد نظر ندارد به خانه آورده كه می‌تواند مضر یا حتی سمی باشد. بنابراین نه تنها شناسایی دقیق گیاهی كه در جستجوی آن هستیم لازم است بلكه آشنا یی با محل رویش، نیازها، و شرایط اكولوژیك آن هم از ضروریات به شمار می‌رود. بعضی از گیاهان در مناطق بسیار خاصی می‌رویند و بعضی به گیاهان دیگر متكی هستند و بعضی در خاك به خصوصی رشد می‌كنند. بعضی در اطراف روستاها، و یا حتی در اماكن شروع به رشد می‌كنند. حضور و وجود یك گیاه در طبیعت بستگی به شرایط و عوامل خاص از نقطه نظر حرارت، نزولات، نور ارتفاع از سطح دریا، مواد غذایی، آب و . . . . دارد. و دخالت انسان در طبیعت از قبیل كودپاشی، زراعت، سموم و . . . . رشد این گیاهان را محدود می كند. بنابراین برداشت و چیدن گیاهان دارویی در طبیعت نیازمند به داشتن اطلاعات كافی برای شناخت گیاهان، رویشگاه، بیولوژی آنها كه مشخص كننده بهترین وقت برداشت آنهاست می باشد.

...

نگهداری گیاهان:

بستگی به نوع مواد مؤثره موجود در گیاه دارد. همه داروها باید به صورت خشك در تاریك و در ظروف بسته و یا در جعبه‌های مقوایی و یا بسته كاغذی به صورت موقت نگهداری شوند و در صورتیكه مقدار آنها زیاد باشد از كیسه‌های كتانی كه دور از نور و رطوبت قرار داشته باشد استفاده می گردد. به هیچ وجه نباید از مواد پلاستیكی بری بسته‌بندی استفاده شود.

در انبارهای بزرگ معمولاً گیاهان در كیسه‌های كاغذی یا كنفی در صندوقچه‌های چوبی كه ورقه‌های كاغذ سولفوریزه پوشاینده شده است یا در جعبه‌های فلزی بر حسب نوع دارو نگه‌داری می‌شوند.

برخی داروها در بربر رطوبت هوا بسیار حساس هستند و به همین دلیل هم باید منحصراً در ظرف شیشه‌ای قهوه‌ای با در پوشهای محتوی سنگ سمباده نگه‌درای شوند. هر سال باید این داروها را عوض كرد حتی اگر تماماً مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

بعضی قسمتهای گیاهان به وجود نور حساسند مثل ریشه ریوند، دانه گل حضرتی، غده‌های رازك، گیاهان را كه دارای اسانسهای روغنی هستند باید به طور خاصی عمل آورد. قسمتهای بیرون از خاك این گیاهان را نه در زمان خشك كردن و نه پس از آن برای اینكه اسانس آن از بین نرود قطع نمی كنند این نوع گیاهان را هم نباید بیش از 1 سال نگه داشت.

یكسری گیاهان به عنوان مواد اولیه داروها هستند كه باید توجه خاصی به آنها داشت مثل شاه بلوط. با توجه به ظرافت زیاد آنها اغلب باید وضعیت این گیاهان نگه‌داری شده به دقت مورد بررسی قرار بگیرد تا رطوبت، كپك و حشرات كه باعث از بین رفتن ارزش دارویی می‌شوند گیاه را از بین نبرند.

...

مواد مؤثره گیاهان دارویی:

 این گیاه محتوی مواد مختلفی است كه اكثر آنها روی بدن انسان اثر دارند. مواد مؤثره گیاهان دارویی 2 نوع است:

1)مواد حاصل از متابولیسم اولیه یا مواد مورد نیاز حیاتی كه در همه گیاهان سبز با عمل فتوسنتز به وجود می‌آید.

2)مواد حاصل از متابولیسم ثانویه كه در اثر جذب ازت توسط گیاه تولید می‌شوند.

این تولیدات ظاهرا اغلب برای گیاهان بدون فایده هستند ولی بر عكس اثرات درمانی آنها قابل توجه است. این مواد در حالت طبیعی به طور خالص یافت نمی‌شوند و به حالت تركیب با عناصر دیگر كه مكمل اثرات آنهاست همراه هستند. با این حال حتی اگر گیاه داروی فقط یك ماده فعال داشته باشد باز اثر آن روی بدن انسان مفیدتر از همان ماده در حالت بدست آمده از سنتز شیمیایی است. این خاصیت ارجحیت گیاه درمانی یا استفاده از داروهایی را كه ریشه گیاهی دارند به ثبوت می‌ رسانند.

از نظر علم شیمی نوع و جنس دارو به وسیله مقدار مواد موجود در گروه‌های اصلی نظیر آلكالوئید، گلوزیدها، ساپونین‌ها، عوامل تلخ، تانن‌ها، مواد معطر، اسانسهای روغنی، ترپن‌ها ، روغنهای چرب، گلرتونین‌ها، سوسیلاژهای گیاهی، هورمونها، مواد ضد عفونی كننده گیاهی كه از مهمترین مواد هستند بررسی می‌شوند.

 

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید