مقاله مشکلات نوجوانان و جوانان و نقش والدین و خانواده

مقاله مشکلات نوجوانان و جوانان و نقش والدین و خانواده مقاله مشکلات نوجوانان و جوانان و نقش والدین و خانواده

دسته : روانشناسی و علوم تربیتی

فرمت فایل : word

حجم فایل : 30 KB

تعداد صفحات : 42

بازدیدها : 288

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 5000 تومان

خرید این فایل

مقاله مشکلات نوجوانان و جوانان و نقش والدین و خانواده

پدر سالاری در خانواده :

متأسفانه حاکم بودن جو مرد سالاری در برخی از خانواده باعث شده تا پدر بدون هیچگونه دلیلی حق تنبیه دخترانش را داشته باشد و این مشکل باعث می شود تا دختران نیازهای عاطفی خود را بیرون از خانواده جستجو کنند.

در گروه کوچک اجتماعی که خانواده می باشد درست مثل یک جامعه تک رأیی یا به اصطلاح دیکتاتوری قابل قبول نیست همان طورکه مردم یک جامعه باید در مورد هر تصمیمی که به آینده آن ها مرتبط است رأی موافق دهند اگر مخالف هستند می توانند علنی عدم رضایت خویش را اعلام نمایند، پدر نیز باید از ایجاد جو حاکم بر خانواده طوری عمل کند که تک تک اعضاء بتوانند آزادانه به نظرات خود بپردازند و بتوانند نقش یک دوست و همراه مهربان را ابقاء کند در حالی که همه را عملاً راهنمایی می کند بنا به جو اختناق و ترس و رعب را  به خصوص برای فرزندان نوجوان خود بوجود آورد.

بچه که در کودکی به وسیله ی پدرش از ارضاء کوچکترین خواسته های خود محروم بوده تا  سن بلوغ با یأس و نا امیدی دنیا را با نظری زشت و نازیبا می بیند و وقتی بزرگ شود در جاده ی فساد می افتد زیرا همیشه از محرومیت های زیادی رنج برده و هیچ چیزی را در دنیا برای خودش ندیده، هر کاری را محال یا مشکل می داند. کودکی که از حمایت پدر محروم است و محبت ندیده دنیای حقیقی را منفی می بیند چون احساس او برای زندگی تغییر شکل یافته همیشه حالت دفاعی به خود می گیرد و خود را تنها می بیند به همین دلیل تقویت حس کوچک بینی در او بوجود می آید

معضل اعتیاد در خانواده و جامعه :

...

جنبه الگوئی والدین

بخش اعظم رفتار نادرست نوجوان و جوان مكتسب از والدین است در مرحله نوجوانی و جوانی به زحمت از پدر و مادر جنبه های مثبت را می آموزند در حالیكه در جنبه های منفی سعی  دارند حتما آن روش را اتخاذ كنند  واز این طریق خودی را نشان دهند.

می دانیم كه خوب و پاك بودن و الگوی عملی تعلیمات مذهبی بودن برای ما وظیفه است ولی به  هنگامی كه در صدد ایفای نقش پدری یا مادری هستیم انجام این وظیفه واجب تر است پدر یا مادری كه عملا در طریق لغزش و خطاست نمی توان از او انتظار داشت كه الگوی سالمی برای   فرزندان باشد و یا از فرزند جوانش بخواهد كه پاك و سالم و برخلاف پدر یا مادر باشد.

ارشادها و انتقال  اصول و ضوابط اخلاقی باید اغلب به صورت الگوی همراه با تعلیم باشد پیش از آنكه بگوئیم چنین و چنان باش خود باید چنین و چنان باشیم. والدین با ارائه چنین الگوئی می توانند به رشدو تكامل فكر و روان فرزندان خود كمك كنند.

انزوا طلبی نوجوانان و جوانان

از مسائل و دشواری های تربیت برای نوجوانان و جوانان مساله انزوا طلبی آنهاست كه به صورتهای گوناگونی قابل بررسی و توجیه است.

از یك نظر این امر در سن بلوغ حاكی از نوعی عصیان علیه جامعه و جریانات آن است كه به گونه ای باید درمان شود و از سوی دیگر عامل تسكین و آرامش بخشی برای نوجوان و جوان است كه باید صورت متعادل آن را پذیرا شد .

اینان در سنین جوانی گاهی تنها هستند حتی در میان جمع سعی دارند در عالم خود باشند و مشكل خود را خود در میان نهند و در عالم خیال آن را حل كنند. اطاق شان جدای از دیگران است. در تاریكی و در خلوت می روند، فعالیت ها و وقت گذرانی های بی نتیجه ای دارند و در خواب و رویا غوطه می خورند.

حالات آنها

آنكس كه عادت به انزوا پیدا كرده برای تسلی خاطر خود دل به تخیل می دهد و دلائلی تهیه می بیند برای گوشه گیری و انزوا جوئی خود مصالحی را در نظر می گیرد. خود را به گونه ای راضی و قانع می سازد كه آنچه می اندیشد درست است و آنچه كه انجام می دهد مطلوب و رواست.

اینان در تنهائی انزوا همه غم ها را در دل می ریزند و دست خود را از همه چاره جوئی ها كوتاه می نمایند. سعی دارند كمتر حرف بزنند و كمتر با دیگران جوشش داشته باشند. ...

..

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید