مقاله احتراق یا آتش سوزی در محیط زیست جه تاثیری بر روی زندگی انسانها میگذارد

مقاله احتراق یا آتش سوزی در محیط زیست جه تاثیری بر روی زندگی انسانها میگذارد مقاله احتراق یا آتش سوزی در محیط زیست جه تاثیری بر روی زندگی انسانها میگذارد

دسته : -پژوهش

فرمت فایل : word

حجم فایل : 90 KB

تعداد صفحات : 27

بازدیدها : 241

برچسبها : دانلود مقاله

مبلغ : 3500 تومان

خرید این فایل

مقاله احتراق یا آتش سوزی در محیط زیست جه تاثیری بر روی زندگی انسانها میگذارد

مقاله احتراق یا آتش سوزی در محیط زیست جه تاثیری بر روی زندگی انسانها میگذارد

مقدمه

آتش خطرناک ترین دشمن جنگل می باشد. یک آتش سوزی محدود نیز همواره خسارات قابل ملاحظه ای را موجب می گردد به طوریکه ممکن است حتی تخریب نهایی و کلی از آن ناشی شود. سطح وسیعی از جنگل های به علت ازدیاد جمعیت به مناطق مسکونی، مراتع و زمین های زراعتی تبدیل گردیده است.  انسان اولیه به علت نداشتن وسایل لازم جهت توسعه سطح زمین های کشاورزی و مرتع مجبور بود از روش سهل و ساده آتش زدن جنگل استفاده نماید. میزان خسارتی که حریق به جنگل ها وارد می آورد برحسب نوع درختان                           و محیط متفاوت است. درجه شدت حریق و در نتیجه خسارت وارده در جنگل های سوزنی برگ به مراتب بیشتر از جنگل های پهن برگ می باشد. ولی چون اکثر جنگل های ایران از گونه های پهن برگ تشکیل یافته است، خطر توسعه حریق در آنها به میزان جنگل های سوزنی برگ اروپا و یا جنگل های وسیع سوزنی برگ سایر مناطق دنیاست. حریق و آتش گرفتن جنگل و مرتع، چه عمده و چه غیر عمد صورت گیرد باعث از بین رفتن جنگل ها و مراتع می شود و قبل از آنکه توسعه یابد، باید از ایجاد آن جلوگیری شود.

حریق اصولاً بر اثر مختلف به وجود می آید. گاهی یک جرقه آتش در جنگل خصوصاً درفصلی که برگ درختان خزان کرده یا علوفه یک مرتع که در اواخر تابستان کاملاً خشک شده و سطح زمین را پوشانیده است، به ویژه هنگامیکه باد با آن همراه باشد، ممکن است حریق مدهشی پدید آورد و دامنه آن به نقاط دور دست کشد و خسارات هنگفتی متوجه کشور سازد. کبریت، ته سیگار و لقایای آتشی که از یک کوره زغال باقیمانده یا رهگذران و چوپان و خوش نشینان در جنگل فراهم می کنند و براثر بی احتیاطی آنرا خاموش نمی کنند، ممکن است رفته رفته برگ های خشک اطراف خود را مشتعل سازد و حریقی دامنه دار را ایجاد کند. بشر در ادوار گذشته، به وسیله بسیار ساده، یعنی با آتش زدن جنگل ها و افروختن شاخ و برگ های خشک، بر وسعت اراضی زراعی می افزوده و هنوز هم این رسم در کشور ما برقرار است و آتش زدن جنگل های مخروبه و تبدیل آنها به زمین های زراعتی را احیای جنگل می دانند، در صورتیکه در حقیقت احیای جنگل بهبود و آبادانی جنگل است و آتش زدن جنگل را باید صرفاً تخریب جنگل نامید.

از آنجایی که منابع طبیعی یكی از مهمترین و با ارزش­ترین سرمایه­ ملی هر كشوری محسوب شده و نقش آن در حیات اقتصادی و اجتماعی انسانها بسیار مهم است و از اهمیت ویژه­­ای در رابطه با كشاورزی و محیط زیست برخوردار است. لذا حفظ منابع­طبیعی با توجه به افزایش جمعیت بیش از پیش ثابت می­شود. عوامل چندی موجب تغییرات كمی و كیفی درجنگل­ها شده كه برخی از آنها عبارتند از : انقراض طبیعی بلایای طبیعی همچون آتش­سوزی ، سیلاب، تراکم جمعیت، آفات و بیماری­های گیاهی در میان عوامل مخرب ، آتش­سوزی یكی از عوامل اصلی تخریب اکوسیستم­ها شناخته شده است كه سالانه خسارت قابل ملاحظه­ای را وارد می­سازد.

بروز اولین آتش­سوزی­های طبیعی به حدود 300 میلیون سال پیش در رسوبات زغال سنگ­های قهوه­ای تخمین زده می شود.رعد و برق اولین علت این آتش­سوزیها قبل از پیداش انسان بوده است.سالیانه 50000 آتش سوزی بر اثر رعد و برق اتفاق می­افتد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان خوار و بار جهانی (فائو) در یک دوره 18 ساله (1998-1980) به طور متوسط در اروپا سالیانه 42100 فقره آتش­سوزی صورت گرفته است. میانگین سالیانه حریق در جنگل­های جهان 2 میلیون هکتار تخمین زده شده است. آتش در جنگل­های طبیعی، گذشته از نابودسازی ذخایر ژنتیکی، سیر تکاملی جنگل را در رسیدن به کلیماکس به تأخیر می­اندازد و در جنگل­های طبیعی یا دست­کاشت علاوه بر تخریب محیط­زیست که موجب بروز ناهنجاریهائی در موجودات زنده می­شود هزینه سنگین بازسازی را بر جامعه تحمیل می­کند. ...

خرید و دانلود آنی فایل

به اشتراک بگذارید

Alternate Text

آیا سوال یا مشکلی دارید؟

از طریق این فرم با ما در تماس باشید